K dopravním nehodám dochází velmi často v důsledku nepozornosti, ale také při mikrospánku nebo náhlého zdravotního problému řidiče. Vůz se poté nekontrolovatelně řítí mimo silnici nebo v horším případě do protisměru, kde dochází k čelním srážkám s protijedoucím vozidlem.
Proto čím dál více výrobců zahrnuje do vozidel bezpečnostní prvky, které pomáhají řidiče probudit, zastaví bezpečně vozidlo a přivolají bezpečnostní složky. Nejblíže k dokonalosti to zatím dotáhlo nové Porsche Macan EV. Jak jejich bezpečnostní systém funguje?
Soubor těchto funkcí se obecně nazývá ADAS, neboli Advanced Driver Assistance Systems. Řadí se k nim jak adaptivní tempomat, tak i funkce nouzového brzdění, předkolizní systém i udržování a asistovaná změna jízdního pruhu. Dohromady jsou totiž tyto jednotlivé funkce kritické pro plně automatické zastavení vozidla v případě zdravotní komplikace řidiče.
Při aktivování dálničních asistentů si vůz udržuje rychlost, vzdálenost od okolních vozidel i udržuje vozidlo bezpečně v jízdním pruhu. První varování nastává při puštění volantu. U kapacitních volantů, které se do nového Porsche podobně jako do současných vozidel koncernu Volkswagen instalují, stačí i lehké držení volantu.
Systém ale velmi rychle pozná, kdy vůz řídí sám bez zásahu povolaného cestujícího. Pokud nedáte na jeho první vizuální varování, ozve se znovu s již červeně varovným blikáním a akustickým doprovodem. Jestliže ale řidič dále nereaguje, začne vůz v pravidelných cyklech „kopat“ do brzdy a tahat za bezpečnostní pás. Tyto úkony jsou dále doprovázeny hlavním klaksonem vozu.
V takové situaci by se řidič z mikrospánku měl již probudit a převzít řízení ještě v době jízdy. Pokud ale dojde ke zdravotní obtíži a řidič například přijde o vědomí, zahájí vozidlo proceduru zastavení vozu. Se zapnutými výstražnými světly začne bezpečně přejíždět až ke krajnici a uvede vozidlo do klidu včetně zařazení parkovacího jízdního režimu a parkovací brzdy. Ihned po zastavení odemkne dveře pro rychlý přístup záchranářů a rozsvítí vnitřní osvětlení. I tyto drobné úkony mohou pomoci k probuzení řidiče.
Vůz samozřejmě zahájí i nouzový hovor na centrální linku záchranných složek. Současně odešle do systému i aktuální polohu vozidla pro rychlejší příjezd záchranářů. Poloha s popisem je i nadále zobrazena na displeji vozu pro jednoduché předání informací řidičem či dalším pasažérem.
Vůz myslí i na situace, kdy řidič není schopný řídit za přítomnosti spolujezdce. Tomu stačí na 3 vteřiny podržet tlačítko výstražných světel a vůz automaticky zahájí zastavovací manévr. Porsche Macan EV není zdaleka první vůz, který by takovými funkcemi disponoval. Podle redaktorů Out of Specs má ale koncernový vůz veškeré funkce posunuté na mnohem lepší úroveň. Na jejich test včetně demonstrace této funkce se můžete podívat na následujícím videu. To nejdůležitější najdete zhruba od 16. minuty.
K dopravním nehodám dochází velmi často v důsledku nepozornosti, ale také při mikrospánku nebo náhlého zdravotního problému řidiče. Vůz se poté nekontrolovatelně řítí mimo silnici nebo v horším případě do protisměru, kde dochází k čelním srážkám s protijedoucím vozidlem.
Proto čím dál více výrobců zahrnuje do vozidel bezpečnostní prvky, které pomáhají řidiče probudit, zastaví bezpečně vozidlo a přivolají bezpečnostní složky. Nejblíže k dokonalosti to zatím dotáhlo nové Porsche Macan EV. Jak jejich bezpečnostní systém funguje?
Soubor těchto funkcí se obecně nazývá ADAS, neboli Advanced Driver Assistance Systems. Řadí se k nim jak adaptivní tempomat, tak i funkce nouzového brzdění, předkolizní systém i udržování a asistovaná změna jízdního pruhu. Dohromady jsou totiž tyto jednotlivé funkce kritické pro plně automatické zastavení vozidla v případě zdravotní komplikace řidiče.
Při aktivování dálničních asistentů si vůz udržuje rychlost, vzdálenost od okolních vozidel i udržuje vozidlo bezpečně v jízdním pruhu. První varování nastává při puštění volantu. U kapacitních volantů, které se do nového Porsche podobně jako do současných vozidel koncernu Volkswagen instalují, stačí i lehké držení volantu.
Systém ale velmi rychle pozná, kdy vůz řídí sám bez zásahu povolaného cestujícího. Pokud nedáte na jeho první vizuální varování, ozve se znovu s již červeně varovným blikáním a akustickým doprovodem. Jestliže ale řidič dále nereaguje, začne vůz v pravidelných cyklech „kopat“ do brzdy a tahat za bezpečnostní pás. Tyto úkony jsou dále doprovázeny hlavním klaksonem vozu.
V takové situaci by se řidič z mikrospánku měl již probudit a převzít řízení ještě v době jízdy. Pokud ale dojde ke zdravotní obtíži a řidič například přijde o vědomí, zahájí vozidlo proceduru zastavení vozu. Se zapnutými výstražnými světly začne bezpečně přejíždět až ke krajnici a uvede vozidlo do klidu včetně zařazení parkovacího jízdního režimu a parkovací brzdy. Ihned po zastavení odemkne dveře pro rychlý přístup záchranářů a rozsvítí vnitřní osvětlení. I tyto drobné úkony mohou pomoci k probuzení řidiče.
Vůz samozřejmě zahájí i nouzový hovor na centrální linku záchranných složek. Současně odešle do systému i aktuální polohu vozidla pro rychlejší příjezd záchranářů. Poloha s popisem je i nadále zobrazena na displeji vozu pro jednoduché předání informací řidičem či dalším pasažérem.
Vůz myslí i na situace, kdy řidič není schopný řídit za přítomnosti spolujezdce. Tomu stačí na 3 vteřiny podržet tlačítko výstražných světel a vůz automaticky zahájí zastavovací manévr. Porsche Macan EV není zdaleka první vůz, který by takovými funkcemi disponoval. Podle redaktorů Out of Specs má ale koncernový vůz veškeré funkce posunuté na mnohem lepší úroveň. Na jejich test včetně demonstrace této funkce se můžete podívat na následujícím videu. To nejdůležitější najdete zhruba od 16. minuty.