Nové baterie „se nenabíjejí“. Vyměníte je za pár sekund a jsou skoro zadarmo

Vyměnitelná baterie CATL Choco-SEB | foto: CATL

Vyměnitelná baterie CATL Choco-SEB | foto: CATL

Přední výrobce baterií CATL představil dva nové typy baterií, které by se brzy mohly stát standardem u většiny odběratelů. Jejich design, připomínající tabulku čokolády, není náhodný – právě po této sladkosti získaly i své označení. Řada baterií Choco-SEB navíc slouží jako základní prvek pro rychlou výměnu na specializovaných stanicích.

CATL chystá revoluci na poli baterií

SEB, což je zkratka pro Swapping Electric Blocks (v překladu Vyměnitelné elektrické bloky), představuje inovativní řešení pro elektromobily. Tyto bateriové moduly budou dostupné ve dvou velikostech a kapacitách.

Menší verze, označená jako #20, je určena pro vozidla kategorie A0. Na čínském automobilovém trhu se uplatní především u mini vozů s délkou do 2,3 metru. Podle místní metodiky CLTC nabídne tato baterie dojezd až 500 kilometrů.

Větší varianta, označená jako #25, je navržena pro vozy segmentů A a B, tedy automobily s délkou karoserie do 2,9 metru. Tato baterie umožní dojezd o 100 kilometrů delší, což znamená až 600 kilometrů na jedno nabití.

Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24

Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24

LFP a NMC baterie

Baterie budou vyráběny dvěma osvědčenými technologiemi – LFP a NMC. Je pravděpodobné, že společnost CATL bude tuto řadu dále rozšiřovat, a to nejen o baterie s větší kapacitou, ale možná i o nové chemické sloučeniny.

Design baterií hraje v tomto případě klíčovou roli. Je navržen tak, aby umožnil všem typům vozidel nahradit klasické nabíjení rychlým a efektivním swapováním. Obě velikosti baterií – menší i větší – budou dostupné v obou zmíněných technologiích.

Cena

Nejmenší varianta baterie, označená jako #20, bude dostupná ve dvou verzích:

  • LFP články s kapacitou 42 kWh, které umožní měsíční dojezd až 3 000 kilometrů. Cena měsíčního předplatného bude přibližně 1 200 korun (48 eur).
  • NMC články s kapacitou 52 kWh bez omezení dojezdu. Měsíční předplatné bude stát 1 500 korun (61 eur).

Větší baterie #25 budou také ve dvou verzích:

  • LFP verze s kapacitou 56 kWh a měsíčním limitem 3 000 kilometrů za cenu 1 630 korun (65 eur).
  • NMC verze s kapacitou 70 kWh bez omezení dojezdu, která bude stát 2 000 korun (78 eur) měsíčně.
Výměnná (swapovací) stanice CATL Evogo | foto: CATL

Výměnná (swapovací) stanice CATL Evogo | foto: CATL

Jsou vyměnitelné stanice budoucností?

CATL plánuje propagovat nový typ baterií jako standard pro vyměnitelné bloky, přičemž klíčovou roli hraje velikost samotných článků. Tento projekt má podpořit rozšíření swapovacích baterií a stanic. Podle odhadů by do roku 2030 mohly být vyměnitelné baterie součástí až třetiny prodávaných vozidel, zejména na čínském trhu. Každá stanice bude schopna uskladnit až 48 kompletních baterií Choco-SEB.

Projekt „čokoládových“ baterií byl poprvé představen před dvěma lety, kdy CATL, prostřednictvím své dceřiné společnosti, uvedl na trh první generaci swapovacích stanic Evogo. Technologie si rychle získala podporu, mezi prvními testujícími byly například společnosti Aiways, Dongfeng, Peugeot, Citroën a taxi služba Didi.

Do konce příštího roku plánuje CATL vybudovat v Číně až 1 000 swapovacích stanic. Dalších 10 000 stanic později postaví partnerská síť, přičemž cílem je dosáhnout celkem 30 000 stanic po celé Číně. V příštím roce se navíc baterie Choco-SEB začnou montovat do prvních vozidel, určených zatím výhradně pro čínský trh.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Nové baterie „se nenabíjejí“. Vyměníte je za pár sekund a jsou skoro zadarmo

Vyměnitelná baterie CATL Choco-SEB | foto: CATL

Vyměnitelná baterie CATL Choco-SEB | foto: CATL

Přední výrobce baterií CATL představil dva nové typy baterií, které by se brzy mohly stát standardem u většiny odběratelů. Jejich design, připomínající tabulku čokolády, není náhodný – právě po této sladkosti získaly i své označení. Řada baterií Choco-SEB navíc slouží jako základní prvek pro rychlou výměnu na specializovaných stanicích.

CATL chystá revoluci na poli baterií

SEB, což je zkratka pro Swapping Electric Blocks (v překladu Vyměnitelné elektrické bloky), představuje inovativní řešení pro elektromobily. Tyto bateriové moduly budou dostupné ve dvou velikostech a kapacitách.

Menší verze, označená jako #20, je určena pro vozidla kategorie A0. Na čínském automobilovém trhu se uplatní především u mini vozů s délkou do 2,3 metru. Podle místní metodiky CLTC nabídne tato baterie dojezd až 500 kilometrů.

Větší varianta, označená jako #25, je navržena pro vozy segmentů A a B, tedy automobily s délkou karoserie do 2,9 metru. Tato baterie umožní dojezd o 100 kilometrů delší, což znamená až 600 kilometrů na jedno nabití.

Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24

Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24

LFP a NMC baterie

Baterie budou vyráběny dvěma osvědčenými technologiemi – LFP a NMC. Je pravděpodobné, že společnost CATL bude tuto řadu dále rozšiřovat, a to nejen o baterie s větší kapacitou, ale možná i o nové chemické sloučeniny.

Design baterií hraje v tomto případě klíčovou roli. Je navržen tak, aby umožnil všem typům vozidel nahradit klasické nabíjení rychlým a efektivním swapováním. Obě velikosti baterií – menší i větší – budou dostupné v obou zmíněných technologiích.

Cena

Nejmenší varianta baterie, označená jako #20, bude dostupná ve dvou verzích:

  • LFP články s kapacitou 42 kWh, které umožní měsíční dojezd až 3 000 kilometrů. Cena měsíčního předplatného bude přibližně 1 200 korun (48 eur).
  • NMC články s kapacitou 52 kWh bez omezení dojezdu. Měsíční předplatné bude stát 1 500 korun (61 eur).

Větší baterie #25 budou také ve dvou verzích:

  • LFP verze s kapacitou 56 kWh a měsíčním limitem 3 000 kilometrů za cenu 1 630 korun (65 eur).
  • NMC verze s kapacitou 70 kWh bez omezení dojezdu, která bude stát 2 000 korun (78 eur) měsíčně.
Výměnná (swapovací) stanice CATL Evogo | foto: CATL

Výměnná (swapovací) stanice CATL Evogo | foto: CATL

Jsou vyměnitelné stanice budoucností?

CATL plánuje propagovat nový typ baterií jako standard pro vyměnitelné bloky, přičemž klíčovou roli hraje velikost samotných článků. Tento projekt má podpořit rozšíření swapovacích baterií a stanic. Podle odhadů by do roku 2030 mohly být vyměnitelné baterie součástí až třetiny prodávaných vozidel, zejména na čínském trhu. Každá stanice bude schopna uskladnit až 48 kompletních baterií Choco-SEB.

Projekt „čokoládových“ baterií byl poprvé představen před dvěma lety, kdy CATL, prostřednictvím své dceřiné společnosti, uvedl na trh první generaci swapovacích stanic Evogo. Technologie si rychle získala podporu, mezi prvními testujícími byly například společnosti Aiways, Dongfeng, Peugeot, Citroën a taxi služba Didi.

Do konce příštího roku plánuje CATL vybudovat v Číně až 1 000 swapovacích stanic. Dalších 10 000 stanic později postaví partnerská síť, přičemž cílem je dosáhnout celkem 30 000 stanic po celé Číně. V příštím roce se navíc baterie Choco-SEB začnou montovat do prvních vozidel, určených zatím výhradně pro čínský trh.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."