Nissan vyvíjí revoluční baterie. Dokáže mu pomoci „pokročilá“ umělá inteligence?
- Vývoj automobilů již není jen o šikovných mechanicích
- Čím dál více se do procesu zapojují i stroje s umělou inteligencí
- U Nissanu pomáhají zkoumat vlastnosti materiálů

Moderní vozy už nejsou jen o dokonalé mechanice, čím dál více jsou tou nejdůležitější součástí i velmi propracované digitální řídící systémy a software. Výrobci automobilů proto zakládají specializovaná centra pro tento vývoj. A jaké místo se nabízí více, než ikonické Sillicon Valey v americké Kalifornii. Koncentrace výrobců je zde velká a patří mezi ně i Nissan. Ten ve svých laboratořích využívá schopností umělé inteligence pro urychlení klíčového vývoje baterií s pevným elektrolytem.
Umělá inteligence zkrátí výzkumy z desítek let na pár let
Umělá inteligence je více než jen populární výraz posledních let. Běžní lidé jej používají pro konverzaci a zjištění zajímavých faktů. V dílnách Nissanu ale takové stroje pomáhají s výzkumem a testováním nových materiálů pro automobilový průmysl. V běžném provozu by vědci nad takovými záležitostmi strávili dekády. Do toho je potřeba zahrnout mnoho testovacích programů a počítá se i s chybami ve výrobním procesu. Umělá inteligence je schopná simulace těchto výpočtů zkrátit na dva roky.
Se strojovým učením a umělou inteligencí jsou v Nissanu schopní simulovat vlastnosti materiálů pro mnohem více způsobů využití a dovoluje jim i více experimentálního testování. Můžete tak vyzkoušet vzorky tisíců až milionů sloučenin a poté vybrat pouze vhodné kandidáty s vlastnostmi vhodnými pro použití ve vozidlech.

Čtěte také: 10 tipů, kam se jet podívat autem po Česku. Zeptali jsme se umělé inteligence
Pomůže AI s vývojem solid-state baterií?
Nepředstavujte si ale programy podobné populárnímu ChatGPT. Zatímco tento nástroj je vhodný na generování textu, stroje Nissanu jsou mnohem komplexnější a stojí především na simulacích a výzkumu všech možných existujících materiálů. Porovnává tak nejrůznější vlastnosti síly, citlivosti na teplotu, vodivost nebo pružnost.
Lidský článek je však v tomto procesu stále nepostradatelný. V momentě, kdy umělá inteligence vybere nejvhodnější kandidáty v materiálech, inženýři musí materiály otestovat v laboratorních podmínkách v jejich fyzické podobě. V tomto případě AI odvede velmi důležitou podpůrnou práci, ale vždy jen v digitální a virtuální podobě. Aktuálně se digitální pomocníci Nissanu zabývají výzkumem na poli solid-state baterií, které by japonská automobilka chtěla na trh uvést v roce 2028.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.