Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | koronavirus | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

Největší trendy a inovace u elektromobilů v roce 2019?

  |  Luboš Srb  |  17 komentářů

Pojďte s námi nahlédnout do budoucnosti, která je už doslova za dveřmi. Co všechno zajímavého u nás v redakci Elektrickevozy.cz očekáváme, že přinese rok 2019 na poli elektromobilů a nových automobilových technologií?

Větší výběr elektromobilů

Všechny známější automobilky (až na pár výjimek, mezi kterými je třeba Toyota, která sice elektromobilitě oficiálně příliš nevěří, ovšem své řešení očividně i tak alespoň “potají” vyvíjí a v případě potřeby prý okamžitě nabídne zákazníkům) již oznámily, že přijdou s elektromobily, což bude pro koncové zákazníky znamenat mnohem větší výběr než tomu bylo doposud. Již v roce 2019 očekáváme příchod novinek Audi e-tron, Mercedes EQC, Porsche Taycan, Tesla Model 3, Mini Cooper E, Jaguar I-Pace a dalších, které podstatně rozšíří nabídku elektromobilů na českém trhu. Do konce roku 2019 by tak mohlo být v prodeji v našich končinách klidně kolem 20 různých plně elektrických vozů.

Cenově dostupnější elektromobily (nejen ty ojeté)

Dosud platilo, že pořízení nového elektromobilu většinou znamenalo zhruba milionovou investici, což pochopitelně není zrovna málo, ačkoliv následně značně ušetříte za pohonné hmoty, či servis. Každopádně s příchodem nového cenově dostupnějšího elektromobilu Tesla Model 3, který za zhruba milion korun nabídne podstatně delší dojezd a výrazně lepší výbavu, než všechny dosavadní plně elektrické vozy, ať už od Volkswagenu, BMW, Nissanu a dalších, to bude znamenat nutnost zlevnit všechny nabízené elektromobily ostatních značek. Očekáváme, že klasické automobilky budou muset elektromobily, které dosud prodávaly za zhruba milion korun, nabízet s cenou o sto tisíc nebo i pár stovek tisíc korun nižší, tedy třeba za 700-800 tisíc korun. S cenou se tak více přiblíží konvenčním autům a budou v celkovém měřítku výhodnější pro více zákazníků a také v podstatně kratší době. A pokud by ani to nestačilo, pak se v bazarech budou objevovat ještě výhodnější nabídky než doposud, kdy například ojetý Nissan Leaf seženete již nyní jen za 300 tisíc korun.

Rozšiřování a zdokonalování dobíjecí infrastruktury

Dávno už neplatí, že by se elektromobily mohly pohybovat jen po městech, protože mimo města není dostatečné pokrytí dobíjecími stanicemi. A je tomu tak i v České republice, kde můžete už i s elektromobily řekněme s kratším dojezdem procestovat celou republiku. Standardně rychlých dobíjecích stanic jsou už stovky, těch rychlodobíjecích už skoro dvě stovky a těch domácích nespočet, neboť dobíjet můžete z jakékoliv zásuvky. Ale zpátky k tomu, k čemu bude docházet i v příštím roce – počet dobíjecích stanic dále poroste, budou zvládat vyšší výkon, takže bude dobíjení ještě rychlejší. Aktuálně je po republice již spousta veřejných 50kW dobíječek, v případě Tesly pak jde dokonce o cca 100kW dobíječky, a v příštím roce vyrostou i 100 a 150kW řešení, která budou konektorově kompatibilní s většinou elektromobilů. Otázkou pak spíše bude, jestli vyšší výkony budou zvládat elektromobily, které po českých silnicích jezdí. Ale to už je jiné téma.

Elektromobily s delším dojezdem

Na trhu najdeme několik elektromobilů, které již zvládnou ujet na jedno nabití přes 400 km. A v roce 2019 dorazí další modely, pro které dojezd taktéž nebude nijak omezující, i pokud cestujete na delší trasy, nejen po městě. Na českém trhu bude na výběr ze zhruba deseti elektromobilů a jejich počet dále poroste. Skutečnou bombou pak má být nová Tesla Roadster, která má podle slov Elona Muska zvládnout ujet i přes 1 000 km na jedno nabití. Zatím však zůstáváme spíše nohama na zemi a myslíme si, že půjde o postupný vývoj a zdokonalování, na kterém budou chtít i samotné automobilky logicky vydělat. Stejně tak jako na revolučních Solid-state bateriích, či jiných technologiích, které zatím brzdí například vyšší pořizovací cena. Ale také v tomto ohledu můžeme očekávat další podstatné vylepšení dojezdové vzdálenosti. I když, ruku na srdce, s rychlonabíjením už některé dnešní elektromobily zvládnou dobít baterii na dalších 100 km za pouhých pár minut. Takže teoreticky stačí jen postavit více rychlonabíječek.

Větší důraz na dobíjení energie z obnovitelných zdrojů

Odpůrci elektromobility často zmiňují, že elektromobily vlastně nic neřeší a naopak vytvářejí nové problémy, protože nejsou celkově ekologické, když se dobíjejí elektřinou vyráběnou například spalováním uhlí (energetický mix výroby elektřiny v ČR je 50 % uhlí, 30 % jaderná elektřina, 10 % obnovitelné zdroje, a cca 10 % plyn). S tím však nelze souhlasit, protože již bylo odborně dokázáno, že v celkovém měřítku jsou elektromobily i v případě dobíjení “nečistou” energií ze sítě za celý životní cyklus automobilu ekologičtější, než spalovací auta. Každopádně aby byl rozdíl výraznější, je potřeba dobíjet energií z obnovitelných zdrojů, a to je zatím problém, protože nejen Česká republika stále více využívá energii z neobnovitelných zdrojů. Od příštího roku však budou i v naší republice vznikat projekty, které budou získávat energii například pomocí solárních panelů a ukládat ji do bateriového úložiště, ze kterého pak bude dobíjení elektromobilů skutečně “čisté”. V tomto směru vidíme velké rezervy a myslíme si, že se zde konečně začne něco dít.

Rozšíření a využívání e-carsharingu ve městech

Elektromobily dávají bezesporu největší smysl ve městech, a zde by se také měly mnohem více zapojovat do různých carsharingových projektů. I kdyby se zrovna nenabíjely elektřinou z obnovitelných zdrojů, jejich hlavní přínos je neoddiskutovatelný – snižují lokální emise a znečištění včetně snížení hluku. V největších světových metropolích tak logicky bude i od příštího roku jezdit ještě více plně elektrických aut. V České republice jsme zatím bohužel značně pozadu, každopádně například v Praze by mělo od roku 2020 jezdit 300 elektromobilů v rámci miliardového carsharingu města, nemluvě o dalších nejen zde působících firmách, které celkový počet elektromobilů v carsharingových stájích zvýší o dalších pár stovek.

Zdokonalené autonomní řízení

Aktuálně existuje na trhu několik elektromobilů, ale i konvenčních aut, které zvládnou řídit sami, tedy za určitých okolností a podmínek. Nicméně na vůz, který by dokázal řídit v běžném provozu zcela sám a nemusel by ani například být vybavený volantem a pedály, stále čekáme. Podle Tesly ale stačí mít na vozidle 8 kamer a pokročilý software s využitím neuronových sítí, aby dokázal stejně nebo i lépe vyhodnocovat veškeré dopravní situace, včetně těch nenadálých. Klíčem je zde ovšem strojové učení a postupné zdokonalování, které zabere nějaký čas. V příštím roce se tedy můžeme těšit na další posun v tomto směru a dost možná i na to, že třeba elektromobily Tesla dokážou nejen přejet z jednoho města do druhého po dálnici, aniž byste se museli dotknout volantu, ale také vás odvezou do města a pak se sami vrátí k vašemu domu.

ŠTÍTKY:, , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
5 Comment threads
12 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
IvoBlackKerosinPetr H.Tadeus Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Kerosin
Kerosin

Shrnuto a podtrženo, čeká nás krásný rok. Kéž by takhle progresivní byla nejméně celá přístí dekáda.
Děkuji za článek.

Robin
Robin

Uvidíme jaká bude v budoucnu realita, zatím je hodně věcí zmíněných v článku spíše jen ve stadiu vizí nebo slibů. Soukromě se (vzhledem k vysokým cenám) nedomnívám, že by se např. Jaguar I-pace, Porsche Taycan, Audi E-tron nebo Mercedes mohly stát masově rozšířenými auty a přispět větší měrou k rozšíření elektromobility třeba v ČR. To se podaří asi až jejich nástupcům s cenou někde kolem 500 000 Kč a méně, což se pravděpodobně v roce 2019 nestane. Na téma ekologičnosti elektromobilů je nutné vzít v potaz, že v ČR není tolik možností jak zabezpečit dodávky elektřiny především z OZE, protože… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Sice s tou částí příspěvku, kde vyjadřuješ pochyby o dostatečnosti OZE při plném (nebo alespoň značném) odstavení uhelných elektráren NESOUHLASÍM, ale je to názor, a ten respektuji. Souhlasím, že FV elektrárny podávají velmi proměnlivý výkon, ale lze to kompenzovat formou výkyvového úloziště. Teď možná překvapím, a jak moc Muskovy tleskám, tak ale model s mega giga ůložišti v podobě baterypacku ala Australie si nemyslím, že je ta nejlepší cesta. Osobně v tomto směru vydím obrovskou budoucnost vevodíku viz dobíječka v Řeži u Prahy. https://www.denik.cz/veda-a-technika/elektrinu-ze-slunce-schovavaji-v-rezi-do-vodiku-20181210.html S čím ale nemohu souhlasit v úrovni faktů, je výdrž (životnost) baterie. Máme doma Peugeota Ion… Číst vice »

Robin
Robin

Jak jsem psal u OZE je základní problém nestabilita dodávek v závislosti na výkyvech počasí, a je otázkou zda by úložiště v současnosti nebo blízké budoucnosti byly schopny tuto nestabilitu eliminovat, pokud by šlo o déletrvající situaci – třeba orkány na podzim či v zimě – viz v Evropě Německo, Velká Británie, Francie a a další přímořské státy. Např. dnešní modely větrníků se musí při příliš velkém větru vypínat, aby nehrozilo jejich poškození a tato situace může trvat i několik dní než dojde ke zlepšení. Když dostatečně nefouká, tak se mohou také zastavit. A ztráty vzniklé jejich pozastavením bude nutné… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

No až bude v Evropě několikadenní orkán, tak se civilizace pozastaví tak jako tak, na to nejsme připraveni nejen energeticky… :-) Myslím, že nemožnost dobít EV bude v tu chvíli ten z menších problémů.
PS: v původním příspěvku jsem zapomněl dopsat, že jsem sice pro výrazné (až totální) odstavení uhelných elektráren, ale nikdy jsem nic negativního neřekl o jaderných. Spoléhat pouze na OZE by vskutku byl nerozum. Myslím, že OZE by mělo být dominantním zdrojem elektřiny, ale ne jediným. V atomu bych zachoval zhruba to množství, které je nutné k základnímu chodu státu za řekněme výjimečného stavu.

Robin
Robin

Zmínil jsi také model bateriového úložiště od Elona Muska v Austrálii – tenhle přístup je spíše možný v zemích jako Austrálie, USA nebo Saudská Arábie, kde je hodně oblastí s malou nebo takřka nulovou zalidněností (často jsou to pouště nebo polopouště), kde se dají stavět tato zařízení na velké ploše a tomu odpovídajícím výkonům. Bohužel třeba v Evropě, vzhledem k její zalidněnosti, tohle půjde těžko a bude nutné jít jinou cestou.

Kerosin
Kerosin

Zmínil, ale obratem jsem připsal, že navzdory tomu, jak moc Muskovi tleskám, a za jak moc si myslím, že mu dlužíme… tak zrovna bateriové megapacky za dobrou cestu nepovažuji. A obratem se zmiňuji o vodíkovém úložišti…atd…

vlastap
vlastap

Takze za rok a pul jste najel 4000?Jako vazne?To je skoda penrz za auto,i kdyby stalo 50 000kc.A to je ten problem z elektromobilitou.Je k nicemu.

Kerosin
Kerosin

Trošku bezdůvodně jste to vztáhl na elektromobilitu. Osobně povětšinou považuji za zbytečná auta jako taková, nehledě na jejich pohonný systém, ale v určitých momentech / situacích / případech jsou nenahraditelná. 90% procent svých cest za rok celá rodina zvládáme kombinací chůze, elektrokol a veřejné dopravy. A zbylých 10% jsou ty případy, kdy je efektivnější jet autem. Mohu tě ujistit, že v 99,9% z těchto případů je lepší jet elektroautem než autem se spalovacím motorem. Kupříkladu – za celou tu dobu jsme s ním neprojezdili ani tolik peněz, kolik činí rozdíl v povinném ručení na zhruba stejně velké auto se spalovacím… Číst vice »

Black
Black

Divná úvaha. Dříve jsem jezdil 3000 týdně a dnes díky internetu zlomek, zato denně třeba 10x 500m až km. někdo jezdí třeba denně 10 až 50km do práce. Popojíždění po Praze ani nemluvím. uvědomte si, jak se ničí spalovák při kraťoučkých jízdách a neustálém startování, emise jsou asi 100 násobné:-))). Já třeba v 70% jízd ani motor nezahřeju, ručička se nehne. Takových lidí je mraky a elektromobil je naprosto ideální. Nevím, proč elektromobily neustále kritizují a řeší obchodní zástupci, co najedou 200tis. za rok, to fakt nechápu. pro ně přece tahle auta zatím vůbec nejsou určena. navíc i při minimálním… Číst vice »

Tomáš M
Tomáš M

V tom překotném vývoji, mi schází ta možnost, kdy se auto svým dopředným pohybem zrovna i dobíjí. Zrovna tak jak současná auta dobíjí svou autobaterii. Nebo se tato možnost úplně opustila?

Tadeus
Tadeus

A takhle perpétum mobile by jste nechtěl ? Zpětně lze dobíjet rekuperací při brzdění a to elektrokřápy mají.

Tadeus
Tadeus

Co nás čeká na poli elektromobility ? Nic, pouze další magoroviny. Elektromobilita je již víc jak 100 let mrtvá. Až se z toho dnešního šílenství vystřízliví, bude to kruté probuzení.

Petr H.
Petr H.

Mám takový dojem, že budeš mít pravdu asi ty. Určité procento elektromobilů asi bude nutností, ale kalamitu na D1 určitě nezvládnou.

Kerosin
Kerosin

A mohu vědět jak kalamita na D1 souvisí s tipem pohonu, nebo druhem paliva?

Kerosin
Kerosin

Částečně souhlasím, i když asi jinak, než jste to myslel vy. Také snahu o vytvoření náhrady za koncept spalovacího auta jak jej známe z konce minulého století nechápu.
Snažit se nahradit každý spalovák jedním EV je cesta do pekel. Musíme se zbavit aut jako takových, a zcel změnit systém osobní mobility.

Ivo
Ivo

Nemám elektromobil, ale chci ho. Denně ujedu do zaměstnání a zpět cca 60 km. Mám stodolu, kde ho mohu nabíjet (jezdil jsem tak na zkoušku s Leafem a výborně to fungovalo). Ale za takové peníze, nový elektromobil (byť malý) nemohu koupit, protože můj spalovák (Daihatsu Trevis) jezdí za 4 litry na 100 km. Ta investice by byla pro mne hloupá, i přes skutečnost, že ctím životní prostředí. Ta cena je výrobci nasazená tak, aby je fakt nemuseli vyrábět, ale pouze nabízet ve své flotile spalováků. Počítal jsem rozdíl v ceně dílů malého spalováku a malého elektromobilu. I přes cenu 4… Číst vice »

Mobilní zobrazení