Největší trendy a inovace u elektromobilů v roce 2019?

Luboš Srb

Pojďte s námi nahlédnout do budoucnosti, která je už doslova za dveřmi. Co všechno zajímavého u nás v redakci Elektrickevozy.cz očekáváme, že přinese rok 2019 na poli elektromobilů a nových automobilových technologií?

Větší výběr elektromobilů

Všechny známější automobilky (až na pár výjimek, mezi kterými je třeba Toyota, která sice elektromobilitě oficiálně příliš nevěří, ovšem své řešení očividně i tak alespoň „potají“ vyvíjí a v případě potřeby prý okamžitě nabídne zákazníkům) již oznámily, že přijdou s elektromobily, což bude pro koncové zákazníky znamenat mnohem větší výběr než tomu bylo doposud. Již v roce 2019 očekáváme příchod novinek Audi e-tron, Mercedes EQC, Porsche Taycan, Tesla Model 3, Mini Cooper E, Jaguar I-Pace a dalších, které podstatně rozšíří nabídku elektromobilů na českém trhu. Do konce roku 2019 by tak mohlo být v prodeji v našich končinách klidně kolem 20 různých plně elektrických vozů.

Cenově dostupnější elektromobily (nejen ty ojeté)

Dosud platilo, že pořízení nového elektromobilu většinou znamenalo zhruba milionovou investici, což pochopitelně není zrovna málo, ačkoliv následně značně ušetříte za pohonné hmoty, či servis. Každopádně s příchodem nového cenově dostupnějšího elektromobilu Tesla Model 3, který za zhruba milion korun nabídne podstatně delší dojezd a výrazně lepší výbavu, než všechny dosavadní plně elektrické vozy, ať už od Volkswagenu, BMW, Nissanu a dalších, to bude znamenat nutnost zlevnit všechny nabízené elektromobily ostatních značek. Očekáváme, že klasické automobilky budou muset elektromobily, které dosud prodávaly za zhruba milion korun, nabízet s cenou o sto tisíc nebo i pár stovek tisíc korun nižší, tedy třeba za 700-800 tisíc korun. S cenou se tak více přiblíží konvenčním autům a budou v celkovém měřítku výhodnější pro více zákazníků a také v podstatně kratší době. A pokud by ani to nestačilo, pak se v bazarech budou objevovat ještě výhodnější nabídky než doposud, kdy například ojetý Nissan Leaf seženete již nyní jen za 300 tisíc korun.

Rozšiřování a zdokonalování dobíjecí infrastruktury

Dávno už neplatí, že by se elektromobily mohly pohybovat jen po městech, protože mimo města není dostatečné pokrytí dobíjecími stanicemi. A je tomu tak i v České republice, kde můžete už i s elektromobily řekněme s kratším dojezdem procestovat celou republiku. Standardně rychlých dobíjecích stanic jsou už stovky, těch rychlodobíjecích už skoro dvě stovky a těch domácích nespočet, neboť dobíjet můžete z jakékoliv zásuvky. Ale zpátky k tomu, k čemu bude docházet i v příštím roce – počet dobíjecích stanic dále poroste, budou zvládat vyšší výkon, takže bude dobíjení ještě rychlejší. Aktuálně je po republice již spousta veřejných 50kW dobíječek, v případě Tesly pak jde dokonce o cca 100kW dobíječky, a v příštím roce vyrostou i 100 a 150kW řešení, která budou konektorově kompatibilní s většinou elektromobilů. Otázkou pak spíše bude, jestli vyšší výkony budou zvládat elektromobily, které po českých silnicích jezdí. Ale to už je jiné téma.

Elektromobily s delším dojezdem

Na trhu najdeme několik elektromobilů, které již zvládnou ujet na jedno nabití přes 400 km. A v roce 2019 dorazí další modely, pro které dojezd taktéž nebude nijak omezující, i pokud cestujete na delší trasy, nejen po městě. Na českém trhu bude na výběr ze zhruba deseti elektromobilů a jejich počet dále poroste. Skutečnou bombou pak má být nová Tesla Roadster, která má podle slov Elona Muska zvládnout ujet i přes 1 000 km na jedno nabití. Zatím však zůstáváme spíše nohama na zemi a myslíme si, že půjde o postupný vývoj a zdokonalování, na kterém budou chtít i samotné automobilky logicky vydělat. Stejně tak jako na revolučních Solid-state bateriích, či jiných technologiích, které zatím brzdí například vyšší pořizovací cena. Ale také v tomto ohledu můžeme očekávat další podstatné vylepšení dojezdové vzdálenosti. I když, ruku na srdce, s rychlonabíjením už některé dnešní elektromobily zvládnou dobít baterii na dalších 100 km za pouhých pár minut. Takže teoreticky stačí jen postavit více rychlonabíječek.

Větší důraz na dobíjení energie z obnovitelných zdrojů

Odpůrci elektromobility často zmiňují, že elektromobily vlastně nic neřeší a naopak vytvářejí nové problémy, protože nejsou celkově ekologické, když se dobíjejí elektřinou vyráběnou například spalováním uhlí (energetický mix výroby elektřiny v ČR je 50 % uhlí, 30 % jaderná elektřina, 10 % obnovitelné zdroje, a cca 10 % plyn). S tím však nelze souhlasit, protože již bylo odborně dokázáno, že v celkovém měřítku jsou elektromobily i v případě dobíjení „nečistou“ energií ze sítě za celý životní cyklus automobilu ekologičtější, než spalovací auta. Každopádně aby byl rozdíl výraznější, je potřeba dobíjet energií z obnovitelných zdrojů, a to je zatím problém, protože nejen Česká republika stále více využívá energii z neobnovitelných zdrojů. Od příštího roku však budou i v naší republice vznikat projekty, které budou získávat energii například pomocí solárních panelů a ukládat ji do bateriového úložiště, ze kterého pak bude dobíjení elektromobilů skutečně „čisté“. V tomto směru vidíme velké rezervy a myslíme si, že se zde konečně začne něco dít.

Rozšíření a využívání e-carsharingu ve městech

Elektromobily dávají bezesporu největší smysl ve městech, a zde by se také měly mnohem více zapojovat do různých carsharingových projektů. I kdyby se zrovna nenabíjely elektřinou z obnovitelných zdrojů, jejich hlavní přínos je neoddiskutovatelný – snižují lokální emise a znečištění včetně snížení hluku. V největších světových metropolích tak logicky bude i od příštího roku jezdit ještě více plně elektrických aut. V České republice jsme zatím bohužel značně pozadu, každopádně například v Praze by mělo od roku 2020 jezdit 300 elektromobilů v rámci miliardového carsharingu města, nemluvě o dalších nejen zde působících firmách, které celkový počet elektromobilů v carsharingových stájích zvýší o dalších pár stovek.

Zdokonalené autonomní řízení

Aktuálně existuje na trhu několik elektromobilů, ale i konvenčních aut, které zvládnou řídit sami, tedy za určitých okolností a podmínek. Nicméně na vůz, který by dokázal řídit v běžném provozu zcela sám a nemusel by ani například být vybavený volantem a pedály, stále čekáme. Podle Tesly ale stačí mít na vozidle 8 kamer a pokročilý software s využitím neuronových sítí, aby dokázal stejně nebo i lépe vyhodnocovat veškeré dopravní situace, včetně těch nenadálých. Klíčem je zde ovšem strojové učení a postupné zdokonalování, které zabere nějaký čas. V příštím roce se tedy můžeme těšit na další posun v tomto směru a dost možná i na to, že třeba elektromobily Tesla dokážou nejen přejet z jednoho města do druhého po dálnici, aniž byste se museli dotknout volantu, ale také vás odvezou do města a pak se sami vrátí k vašemu domu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články