Nejlepší z nejlepších: nabíjí se na 350kW stanici rychleji Tesla Model 3 nebo Audi e-tron?

Martin Skořepa

Stejná nabíječka (Ionity s výkonem až 350 kW), stejné podmínky, ovšem různé technologie a způsoby nabíjení různě velkých baterií.

Elektromobily konkurenčních značek Tesla a Audi k porovnání doslova vybízejí, tentokrát přišly na řadu v oblasti nabíjení dva elektromobily, u kterých najdeme velmi pokročilé technologie – nejnovější Tesla Model 3 (test) a Audi e-tron (test). Tesla disponuje o něco menší 75kWh baterií a podporuje nabíjení výkonem až 250 kW, ovšem jen na nejnovějších Superchargerech a nikoliv na dobíjecích stanicích třetí strany. Na evropské dobíjecí stanici Ionity s výkonem až 350 kW zvládne softwarově využívat max. výkon 200 kW.

Audi má větší kapacitu 90 kWh, ovšem reálně je pro dojezd elektromobilu určených jen 80 kWh a zbývající čast je softwarově blokována, aby se prodloužila životnost akumulátoru a také se zrychlilo nabíjení. Protože jak víme, poslední procenta u každé baterie se u současné technologie Li-Ion baterií dobíjejí výrazně pomaleji a díky triku německé automobilky když nabíjíte elektromobil podle ukazatele do 100 %, je to reálně možná tak 90 % skutečné kapacity. Pokud jde o výkon, Audi zvládá až 150kW rychlonabíjení.

Nabíjení obou elektromobilů probíhalo na rychlodobíjecí stanici Ionity, a to z 10 % zbývající kapacity u obou aut. Ačkoliv na začátku měla vyšší výkon nabíjení Tesla, téměř 200 kW, po chvíli hodnota klesla a naopak postupně vzrostl výkon u Audi, a to až téměř na 150 kW, který si e-tron také po výrazně delší dobu nabíjení udržel. U Tesly během toho klesl výkon až na 53 kW. Na 80 % kapacity své baterie to zvládly oba elektromobily překvapivě za stejnou dobu, a sice za necelých 30 minut. Na plných 100 % baterie, resp. dovolené dobíjecí kapacity to pak zvládlo Audi, kterému to trvalo něco kolem 45 minut. Nutné je však dodat, že majitelé elektromobilů nabíjejí ve většině případů spíše jen na 80 % kapacity, neboť další procenta už přibývají podstatně pomaleji, takže pokud zrovna nepotřebujete maximální dojezd, do plna vlastně ani nepotřebujete dobíjet.

Pokud se na to podíváme ještě z jiného úhlu, při 80 % kapacity baterie disponuje Audi dojezdem zhruba 262 km, kdežto Tesla se může při stejné hodnotě dobití baterie pochlubit dojezdem cca 418 km. Takže dojezd vlastně rychleji přibývá u Tesly než u Audi, ovšem nebereme v potaz to, že Audi je větší SUV a uveze nejen víc osob, ale také celkově víc nákladu. Kdo je tedy vítězem? Záleží na preferencích, pokud jde o celkovou dobu dobíjení na 100 % ukazatele, je to Audi, pokud o dobití co nejvíce km za co nejkratší dobu, pak je to Tesla. A stejně tak nesmíme zapomenout na to, že Tesla je v Evropě zatím softwarově limitována výkonem nabíjení.


Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Martin fandí technologiím napříč obory – od mobilních zařízení až po chytrá auta. Sleduje inovace, které mají smysl a zlepšují každodenní život. V článcích kombinuje nadhled, technický přehled a lehkou dávku humoru.


Komentáře


Nejnovější články