Nejen nový šéf automobilky Škoda Auto, Thomas Schäfer, který se včera vyjádřil k elektromobilitě a budoucnosti české automobilky, ale jen krátce po něm také samotný šéf celého koncernu Volkswagen, Herbert Diess, měli zajímavé rozhovory v médiích. Diess v dnešním rozhovoru pro Bloomberg v německém Wolfsburgu, sídle Volkswagenu, upozornil, že dělají vše pro to, aby neskončili jako finská Nokia, kdysi největší výrobce mobilních telefonů na světě.
Šéf koncernu uvedl, že celý automobilový průmysl čeká přechod od tradiční výroby aut ke spíše softwarovým zařízení. „Přechod kompetencí z průmyslové síly na softwarovou zdatnost bude pro výrobce automobilů nesmírnou výzvou.“ Automobilové společnosti, které se budou mýlit, skončí v propadlišti dějin a na jejich místo se vyškrábou nové startupy, uvědomuje si. „Nokia je pravděpodobně dobrým příkladem toho, jak k takové změně může dojít – pokud nejste dostatečně rychlí, nepřežijete,“ řekl Diess.
Přiznal, že výhra Bidena coby prezitenta USA by se jim hodila do krámu mnohem více, právě kvůli společným cílům na poli boje proti klimatickým změnám. Nicméně teď Volkswagen řeší mnohem větší témata, která si musí vyřešit sám. „Čelíme dvěma přechodům: jedním je přechod v hnacích ústrojích – automobily se stávají elektrickými – a jsme na tento přechod velmi dobře připraveni. Pro mnoho lidí bude velmi obtížné rozhodnout se proti elektromobilu. Většímu přechodu, kterému automobilový průmysl bude čelit, je ve skutečnosti to, že se auto stává stále více softwarovým zařízením, shromažďuje obrovské množství dat a poté z dat vychází umělá inteligence, znalosti o řidiči, podmínkách na silnici, bezpečnosti a poté zlepšení chování tohoto zařízení.“
Šéf Volkswagenu v rozhovoru oceňuje Teslu za její přínos celému elektromobilovému trhu. Ale dodává, že mají nějaké výhody oproti Tesle, pokud řídíte třeba Porsche Taycan či Audi e-tron, dostanete úplně jiný produkt se skutečně prémiovou kvalitou. „Chceme konkurovat Tesle a pokusit se přiblížit se a v některých oblastech pravděpodobně i předstihnout. Pokud jde o bitvu o vedoucí postavení na trhu, závod je stále otevřený.“ myslí si Diess.
Co jsme se také dozvěděli, tak koncern prý ještě zvedne investice do softwaru, autonomního řízení, i do elektromobility, protože v tom vidí budoucnost. „Myslím, že jsme nejlépe připravenou společností na éru elektromobilů. Evropa bude jedním z hlavních uzlů elektrifikace a jsme dobře připraveni, takže jsem šťastný. Výsledky musíte měřit podle toho, co se děje nejméně za tři roky, pravděpodobně za čtyři roky – o tom dnes rozhodujeme. Jsem docela optimistický, že příští dva, tři roky budou pro skupinu Volkswagen velmi pozitivní.“ dodal.
Je prý důležité zvládnout tento přechod. V letech 2024 a 2025, kdy se automobily skutečně stanou internetovými zařízeními a začnou samy řídit, doufá, že se ukáže, že učinili správná rozhodnutí. Celý rozhovor v originálním znění najdete na Bloombergu.
Nejen nový šéf automobilky Škoda Auto, Thomas Schäfer, který se včera vyjádřil k elektromobilitě a budoucnosti české automobilky, ale jen krátce po něm také samotný šéf celého koncernu Volkswagen, Herbert Diess, měli zajímavé rozhovory v médiích. Diess v dnešním rozhovoru pro Bloomberg v německém Wolfsburgu, sídle Volkswagenu, upozornil, že dělají vše pro to, aby neskončili jako finská Nokia, kdysi největší výrobce mobilních telefonů na světě.
Šéf koncernu uvedl, že celý automobilový průmysl čeká přechod od tradiční výroby aut ke spíše softwarovým zařízení. „Přechod kompetencí z průmyslové síly na softwarovou zdatnost bude pro výrobce automobilů nesmírnou výzvou.“ Automobilové společnosti, které se budou mýlit, skončí v propadlišti dějin a na jejich místo se vyškrábou nové startupy, uvědomuje si. „Nokia je pravděpodobně dobrým příkladem toho, jak k takové změně může dojít – pokud nejste dostatečně rychlí, nepřežijete,“ řekl Diess.
Přiznal, že výhra Bidena coby prezitenta USA by se jim hodila do krámu mnohem více, právě kvůli společným cílům na poli boje proti klimatickým změnám. Nicméně teď Volkswagen řeší mnohem větší témata, která si musí vyřešit sám. „Čelíme dvěma přechodům: jedním je přechod v hnacích ústrojích – automobily se stávají elektrickými – a jsme na tento přechod velmi dobře připraveni. Pro mnoho lidí bude velmi obtížné rozhodnout se proti elektromobilu. Většímu přechodu, kterému automobilový průmysl bude čelit, je ve skutečnosti to, že se auto stává stále více softwarovým zařízením, shromažďuje obrovské množství dat a poté z dat vychází umělá inteligence, znalosti o řidiči, podmínkách na silnici, bezpečnosti a poté zlepšení chování tohoto zařízení.“
Šéf Volkswagenu v rozhovoru oceňuje Teslu za její přínos celému elektromobilovému trhu. Ale dodává, že mají nějaké výhody oproti Tesle, pokud řídíte třeba Porsche Taycan či Audi e-tron, dostanete úplně jiný produkt se skutečně prémiovou kvalitou. „Chceme konkurovat Tesle a pokusit se přiblížit se a v některých oblastech pravděpodobně i předstihnout. Pokud jde o bitvu o vedoucí postavení na trhu, závod je stále otevřený.“ myslí si Diess.
Co jsme se také dozvěděli, tak koncern prý ještě zvedne investice do softwaru, autonomního řízení, i do elektromobility, protože v tom vidí budoucnost. „Myslím, že jsme nejlépe připravenou společností na éru elektromobilů. Evropa bude jedním z hlavních uzlů elektrifikace a jsme dobře připraveni, takže jsem šťastný. Výsledky musíte měřit podle toho, co se děje nejméně za tři roky, pravděpodobně za čtyři roky – o tom dnes rozhodujeme. Jsem docela optimistický, že příští dva, tři roky budou pro skupinu Volkswagen velmi pozitivní.“ dodal.
Je prý důležité zvládnout tento přechod. V letech 2024 a 2025, kdy se automobily skutečně stanou internetovými zařízeními a začnou samy řídit, doufá, že se ukáže, že učinili správná rozhodnutí. Celý rozhovor v originálním znění najdete na Bloombergu.