Cena za nabíjení elektromobilu doma z 230V zásuvky. Kolik zaplatíte?

  • Nabíjení elektromobilu doma z běžné zásuvky je nejjednodušší řešení
  • Nevýhodou je však pomalejší doba nabíjení
  • Naopak obrovskou výhodou je cena
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Při pořízení elektromobilu budete především řešit cenu nabíjení. Z obecných informací zjistíte, že nejdražší energii pořídíte na vysokorychlostních stojanech. Blíže příznivějším hodnotám dosáhnete na rychlých stojanech s výkonem do 50 kWh a zcela nepochybně jsou nejlevnější veřejnou možností nabíječky se střídavým proudem. Níže se s cenou dostane pouze s domácím nabíjením. Co když se ale musíte spolehnout jen na obyčejnou zásuvku?

Proč nabíjet elektroauto doma ze zásuvky?

Ať už bydlíte v rodinném domě či bytovém domě, možnost instalace třífázového wallboxu nemusí být vždy samozřejmostí. V krajní situaci si tak budete moci poradit s běžnou domácí 230V zásuvkou. U takového nabíjení musíte počítat s delší dobou dobití, z praktického hlediska je nejvýhodnější nabíjet přes noc. Doba kolem osmi hodin by vám měla často zajistit nabití většiny kapacity baterie, ale samozřejmě opět záleží na vícero faktorech.

Tím je kapacita baterie, výkon palubní nabíječky, vnější teplota i délka nabíjecího kabelu. S každým metrem prodlužovacího kabelu budete ztrácet více energie, než je potřeba. Pojďme se ale podívat na konkrétní situace. Pro testovací účely nám poslouží trojice populárních elektromobilů. Hyundai Kona Electric s baterií o kapacitě 40 kWh, Tesla Model 3 se standardním dojezdem (55 kWh) a Tesla Model 3/Y Long Range s baterií 75 kWh. Podobné hodnoty nabízí například i vozy koncernu Volkswagen.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: ABB


Čtěte také: Cena nabíjení elektromobilu – ČEZ, PRE, E.ON


Cena za nabíjení elektromobilu doma je nejpříznivější

Cenu energie budeme počítat z dostupného aktuálního průměru 4,16 koruny na kilowatthodinu. Pokud se u svého poskytovatele či spotového tarifu dostanete na nižší ceny, bude provoz elektromobilu o to výhodnější. Ač by se vám mělo stát pouze velmi zřídka, že budete nabíjet celou kapacitu baterie, v modelové situace počítáme s celkovou hodnotou. Do nabíjení započítáme i energetické ztráty v podobě řekněme deseti procent.

Elektrickou Konu tak palubní nabíječkou dobijete za 183,04 koruny. Při dojezdu 377 kilometrů vás tak vyjde jeden kilometr na necelou půl korunu, konkrétně na 48 haléřů. Vůz s baterií o kapacitě 55 kWh nabijete do plna za 251,68 koruny. Dojezd Tesly Modelu 3 s takovou baterií dosahuje 350 kilometrů, cena za jeden km se tak pohybuje 0,72 koruny. S větší baterií (75 kW) a při dojezdu 500 kilometrů za plnou baterii zaplatíte 343,2 koruny a 69 haléřů za jeden kilometr.

V jednoduchosti je síla

Při takovém způsobu nabíjení vám navíc odpadají starosti s pořízením wallboxu i navyšováním poplatků za vyšší kapacitu jističů. Pokud vám čas dovolí pomalé nabíjení, jde i o nejšetrnější formu práce s baterií. Při pomalém nabíjení nejsou články vystavované vysokému proudu i napětí a netrpí tolik na degradaci. Ač jde o nejzákladnější, a pro mnohé spíše nouzovou formu nabíjení, rozhodně se nedá běžné elektrické zásuvce upřít několik výhod.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Cena za nabíjení elektromobilu doma z 230V zásuvky. Kolik zaplatíte?

  • Nabíjení elektromobilu doma z běžné zásuvky je nejjednodušší řešení
  • Nevýhodou je však pomalejší doba nabíjení
  • Naopak obrovskou výhodou je cena
Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Při pořízení elektromobilu budete především řešit cenu nabíjení. Z obecných informací zjistíte, že nejdražší energii pořídíte na vysokorychlostních stojanech. Blíže příznivějším hodnotám dosáhnete na rychlých stojanech s výkonem do 50 kWh a zcela nepochybně jsou nejlevnější veřejnou možností nabíječky se střídavým proudem. Níže se s cenou dostane pouze s domácím nabíjením. Co když se ale musíte spolehnout jen na obyčejnou zásuvku?

Proč nabíjet elektroauto doma ze zásuvky?

Ať už bydlíte v rodinném domě či bytovém domě, možnost instalace třífázového wallboxu nemusí být vždy samozřejmostí. V krajní situaci si tak budete moci poradit s běžnou domácí 230V zásuvkou. U takového nabíjení musíte počítat s delší dobou dobití, z praktického hlediska je nejvýhodnější nabíjet přes noc. Doba kolem osmi hodin by vám měla často zajistit nabití většiny kapacity baterie, ale samozřejmě opět záleží na vícero faktorech.

Tím je kapacita baterie, výkon palubní nabíječky, vnější teplota i délka nabíjecího kabelu. S každým metrem prodlužovacího kabelu budete ztrácet více energie, než je potřeba. Pojďme se ale podívat na konkrétní situace. Pro testovací účely nám poslouží trojice populárních elektromobilů. Hyundai Kona Electric s baterií o kapacitě 40 kWh, Tesla Model 3 se standardním dojezdem (55 kWh) a Tesla Model 3/Y Long Range s baterií 75 kWh. Podobné hodnoty nabízí například i vozy koncernu Volkswagen.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: ABB


Čtěte také: Cena nabíjení elektromobilu – ČEZ, PRE, E.ON


Cena za nabíjení elektromobilu doma je nejpříznivější

Cenu energie budeme počítat z dostupného aktuálního průměru 4,16 koruny na kilowatthodinu. Pokud se u svého poskytovatele či spotového tarifu dostanete na nižší ceny, bude provoz elektromobilu o to výhodnější. Ač by se vám mělo stát pouze velmi zřídka, že budete nabíjet celou kapacitu baterie, v modelové situace počítáme s celkovou hodnotou. Do nabíjení započítáme i energetické ztráty v podobě řekněme deseti procent.

Elektrickou Konu tak palubní nabíječkou dobijete za 183,04 koruny. Při dojezdu 377 kilometrů vás tak vyjde jeden kilometr na necelou půl korunu, konkrétně na 48 haléřů. Vůz s baterií o kapacitě 55 kWh nabijete do plna za 251,68 koruny. Dojezd Tesly Modelu 3 s takovou baterií dosahuje 350 kilometrů, cena za jeden km se tak pohybuje 0,72 koruny. S větší baterií (75 kW) a při dojezdu 500 kilometrů za plnou baterii zaplatíte 343,2 koruny a 69 haléřů za jeden kilometr.

V jednoduchosti je síla

Při takovém způsobu nabíjení vám navíc odpadají starosti s pořízením wallboxu i navyšováním poplatků za vyšší kapacitu jističů. Pokud vám čas dovolí pomalé nabíjení, jde i o nejšetrnější formu práce s baterií. Při pomalém nabíjení nejsou články vystavované vysokému proudu i napětí a netrpí tolik na degradaci. Ač jde o nejzákladnější, a pro mnohé spíše nouzovou formu nabíjení, rozhodně se nedá běžné elektrické zásuvce upřít několik výhod.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."