Může dojít k tomu, že bude tvrdý zákaz prodeje spalovacích aut odložen?
- Zákaz prodeje nových spalovacích aut v EU má platit od roku 2035
- Může se to však ještě změnit?
- Německo si již úpravu zákazu vyžádalo

Evropská unie je stále nakloněna k dodržení plánu pro ukončení prodeje výhradně spalovacích vozidel počínaje rokem 2035. Od doby, kdy došlo ke schválení, se ovšem objevilo několik odpůrců, kteří se snaží dopad zmírnit nebo zákaz úplně zvrátit. Existuje možnost, že by se spalovací auta ponechala na trhu s novými vozy déle?
Německo v čele ofenzivy
I takové Německo, které návrh od začátku podporovalo, nakonec zjistilo, že úplný útlum spalováků na trhu nemusí být pro vlastní ekonomiku vhodný tah. Podobně jako Česko je i náš západní soused na automobilovém průmyslu ekonomicky závislý. Již nyní je jisté, že tradiční automobilky přechod na elektromobily nespasí, mnohdy ani neudrží při životě. Na vině je masivní podpora čínských automobilek vlastním státem. Proto se kromě samotných výrobců i státy začínají dívat po možnostech, jak zákaz zmírnit nebo odložit.
Německý návrh zahrnuje výměnu tankovaných paliv. Evropská komise je ochotná udělat ústupek v prodeji takových vozů, které budou schopné spalovat zelená paliva. Často se nazývají také syntetickými. Kromě paliv ze zeleného uhlíku a přeměny oxidu (velmi zjednodušeně řečeno) může jít i o biologická paliva, která se již v určité míře vyrábí dnes. Do procesu takové výroby se zapojují i samotné automobilky, například Porsche. Otázka syntetických paliv je navíc více aktuální i při cílech závodních sérií. Například Formule 1 se zavázala k používání 100 procent ekologických paliv počínaje rokem 2030.

Čtěte také: Amerika bije na poplach. Začíná se mluvit o zákazu čínských elektromobilů
Prodeje klesají, technologie není dostatečně převratná
Pákou na Evropskou komisi ale může být i pozvolný klesající trend prodejů elektrických vozidel. Státy tlumí či ruší dotace a technologie se neposouvá výrazně kupředu. Vysoké pořizovací ceny i nadále tvoří velkou bariéru pro většinu zájemců. Jestliže se poměr elektromobilů nebude citelně navyšovat, bude muset i samotná komise ustoupit ze svých plánů a umožnit lidem používat a pořizovat spalovací vozy delší dobu. Podobného názoru je i ředitel Porsche. Plány pro odklady řeší i nejvyšší představitelstva mnoha automobilek.
Odklad zákazu spalovacích aut o 5 let?
Při zohlednění současné situace a vývoje elektromobility se předpokládá, že v dalších jednání by se mohlo hovořit o pětiletém odkladu platnosti. Konec spalováků by se tak mohl odsunout až do páté dekády. Tento čas by mohl pomoci ve vývoji nových technologií, jejich pozvolnější adaptaci i rozšíření do společnosti a snížit vyvíjený nátlak na přechod.
Adekvátní rozvoj infrastruktury je dalším zásadním argumentem. Automobilky mohou i nadále vyvíjet spalovací motory, připravit je více na ekologická paliva a zajistit jejich majitelům dlouholetý provoz i za hranici zákazu. Bude ale rok 2040 stačit? Nebylo by vhodné zákaz ještě o deset let posunout a dát lidem dostatek času pro dobrovolnou obměnu vozidel i bez stanovených limitů pouze na základě tehdejší technologické vyspělosti?
Co si o tom myslíte vy?
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.