Musk tvrdí, že chystaný produkt od Tesly nahradí veškeré autobusy

Pavel Škopek
  • Elon Musk se vyjádřil k elektrickým autobusům v Norsku
  • Potvrdil, že Tesla s výrobou autobusů nepočítá
  • V budoucnu by měl být tento typ dopravy nahrazen robotaxi
Elon Musk
Elon Musk

Když před dvěma lety Norsko masivně zavedlo elektrické autobusy, mělo to být dalším příspěvkem k čisté dopravě v elektromobilitě zaslíbené zemi. Bohužel se ukázalo, že elektrické autobusy nezvládají zdejší tuhé zimy. Ke kauze se vyjádřil na síti X i generální ředitel automobilky Tesla, Elon Musk, který v budoucnost elektrických autobusů nevěří.

Autobusy nebudou potřeba

Muskovo tvrzení, že elektrobusy nemají smysl, naznačuje, že až Tesla dosáhne plně autonomní jízdy bez nutnosti dozoru řidičem, tento druh dopravy přinejmenším ve městech skončí. V jeho vizi lidé místo, aby se mačkali v městských autobusech, s radostí přesednou do jeho Robotaxi. Již dříve zmínil, že cena jízdného Robotaxi bude konkurovat ceně autobusové jízdenky.

Zatímco tradiční taxíky nejsou při přepravě lidí a snižování hustotu provozu příliš efektivní, v případě jejich plně autonomních nástupců by tomu mělo být právě naopak. Díky schopnosti inteligentně komunikovat s vozovým parkem, analyzovat dopravní vzorce a autonomně upravovat své trasy, aby co nejlépe vyhovovaly síly, mají potenciál zatočit s kolapsy dopravy ve městech.

Faktem je, že Tesla nikdy v minulosti nemluvila o tom, že by chystala něco ve tvaru autobusu. To spíš je pravděpodobnější, že svůj elektrický tahač Tesla Semi doplní o užitkovou dodávku. Celkově vzato, Tesla ani elektrický autobus ve své podstatě vyrábět nepotřebuje. Stačí, když místo toho vyrobí o pár Robotaxi navíc. To by si přitom mělo odbýt svou premiéru už za dva týdny 10. října.

Maskovaný prototyp robotaxi Tesla při nočním testování
Maskovaný prototyp robotaxi Tesla při nočním testování

Čtěte také: V životě jsem nejel horším elektromobilem. Přitom je od populární značky


Norské elektrobusy dojely na zimu

Pokud jde o případ elektrických autobusů, zdejší dopravce krutě podcenil snižování dojezdu v důsledku nízkých teplot. Zdejší autobusy Solaris Urbino mají baterie, které jsou příliš malé na to, aby v zimním období zvládly obsloužit trasy plánované norskými dopravními službami. V závislosti na okolní teplotě a přesné trase jejich dojezd klesá o 5 – 30 %.

Problém je, že vytápění masivních kabin spotřebovává příliš mnoho energie, což není příliš velké překvapení. Vyřešit to má instalace mini dieselových generátorů, které budou sloužit čistě jen k vytápění kabiny pro cestující, čímž se z těchto autobusů stanou z elektromobilů defacto hybridy. Jedná se o zajímavý krok. Zejména proto, že Norsko je lídrem v přechodu na elektromobily s 92% podílem na trhu s novými vozidly s čistým elektrickým pohonem.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články