Musk „přepnul“ Teslu do válečného režimu. Firmu drtí propad prodejů a příjmů

Pavel Škopek
Smutný Elon Musk | foto: Matěj Srb
Smutný Elon Musk | foto: Matěj Srb

Výsledky společnosti Tesla za Q2 2025 ukazují hluboký propad. Elon Musk přepíná na krizový režim, pomoc má přinést nový cenově dostupný Model Q.

Studená sprcha pro Muska a Teslu

Tesla ve druhém čtvrtletí 2025 narazila na tvrdou zeď. Prodeje i příjmy klesly o desítky procent, což vyvolalo velký tlak na vedení firmy. Elon Musk čelí kritice kvůli působení v Trumpově administrativě a kontroverzním výrokům, které vedly k masivnímu bojkotu značky nejen v USA, ale i v Evropě. Navíc se Tesla potýká s prudce rostoucí konkurencí z Číny.

Tržby Tesly v Q2 klesly meziročně o 12 procent a provozní zisk o 42 procent. Ve druhém čtvrtletí dodala zákazníkům na celém světě přibližně 384 000 vozů, což představuje meziroční pokles o 13,5 %. Průměrná prodejní cena modelů se snížila, a proto Tesla musela nabízet pobídky jako bezplatné předplatné autopilota či levnější financování, aby podpořila zájem zákazníků. To vedlo k tomu, že se její tržby z automobilového průmyslu klesly o 16 % na 16,7 miliardy dolarů.

Aby těch špatných zpráv nebylo málo, firma čelí také výraznému propadu příjmů z regulačních kreditů, které tvořily významnou část provozního zisku. Tyto příjmy se meziročně snížily téměř na polovinu a očekává se, že brzy zcela zmizí kvůli změnám v americké legislativě. Naopak energetická divize a servisní služby přinášejí lepší výsledky a částečně vyvažují ztráty z automobilového segmentu.

Výroba elektromobilu v Tesla Gigafactory Texas | foto: Tesla
Výroba elektromobilu v Tesla Gigafactory Texas | foto: Tesla

Čtěte také: Levný elektromobil Tesla Model Q: Víme, kdy by měl dorazit i kolik bude stát

Návrat Muska k intenzivní práci

Musk na neuspokojivé výsledky reaguje návratem k „válečnému režimu“.  Pracuje sedm dní v týdnu a přespává v kanceláři, podobně jako v roce 2018, kdy musel čelit finanční krizi Tesly. Přestože varuje, že takové tempo je pro jeho zdraví náročné, považuje ho za nutnost, která má pomoci firmě překonat aktuální krizi a zlepšit prodeje.

To bude ale velice obtížné. Tesla, která vždy platila za inovátora, si jednoduše nechává ujet vlak. Futuristický Cybertruck, od kterého si hodně slibovala, se ukázal jako propadák, který zdaleka nenaplňuje očekávání. Sice inovovala své klíčové Modely 3 a Y, ale na ně nemůže spoléhat do nekonečna. Zvlášť, když zejména čínští konkurenti nabízejí levnější a technicky vyspělejší vozy. Například v Evropě, které kraluje Škoda se svým Elroqem, se Model Y propadl až na 11. místo.

Světlem na konci tunelu by mohl být pro Teslu nový cenově dostupný model, jehož první prototypy dokončila v červnu. Sériová výroba Modelu Q je plánována na druhou polovinu roku 2025. Tento vůz by mohl zvrátit nepříznivý trend a přinést firmě nový impuls. Výsledky za druhé čtvrtletí jasně ukazují, že Tesla potřebuje tuto novinku co nejdříve, aby udržela konkurenceschopnost a finanční stabilitu.

Zdroje:


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články