Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Speciální elektromobil Škoda Fabia REX pojede Mistrovství světa v rallyecrossu

  |  Martin Skořepa  |  6 komentářů

V příštím roce proběhne první ročník z plánovaného čtyřletého projektu Mistrovství světa v rallyecrossu, který pojedou elektromobily. Projekt patří pod hlavičku organizace FIA.

Nová elektrická Fabia REX | foto: Kreisel Electric

TIP: ECO Rally Bohemia 2019 vyhrál Audi e-tron, který by bez zrušené etapy nedojel

A že bude soutěž obzvláště pro Čechy zajímavá, naznačuje připravovaný prototyp vozu mladoboleslavské značky. Vytuněný elektromobil Škoda Fabia REX disponuje pohonem 4×4 se dvěma elektromotory a celkovým výkonem téměř 700 koní.

První závod pojede elektrická Fabia již v lednu roku 2021, půjde o tradiční rakouský Jänner rallye. Za vozem stojí rakouský tým Baumschlager Rallye & Racing (BRR) a hlavně pak taktéž rakouská firma Kreisel Electric, která je předním specialistou na poli elektromobility a technologií.

Nová elektrická Fabia REX | foto: Kreisel Electric

Pro první závod byla uzpůsobena baterie, se kterou činí dojezd jen 135 kilometrů. Jinak je ve specifikacích elektroauta uvedena kapacita baterie 52,65 kWh. I přesto se povedlo snížit hmotnost elektrické Fabie pod 1,3 tuny. Následné nabíjení s 250kW rychlonabíječkou (900 V) na 100 % zabere jen 18 minut a již za 10 minut je nabito více než 80 % kapacity.

zdroj: rallye-sport, thecheckeredflag

ŠTÍTKY:, , , , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
2 Comment threads
4 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
rockKerosinPřemysl Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Přemysl
Přemysl

to nabíjení je pěkné.. kdy to bude v sériově vyráběných vozech?

Kerosin
Kerosin

Doufám, že nikdy. Je to 5C, takže bude baterie po několika závodech zralá na výměnu. Nevím jak vy, ale já si rozhodně nekupoval EV s tím, abych si běžnou životnost okolo 2000 nabíjecích cyklů zkrátil na cca 100.
A jestli jak píší šetřili na hmotnosti kde to šlo, tak možná není ani chlazená, takže pokud ji budou dobíjet 250 kW – a vybíjet závodním stylem jízdy, tak se možná nafoukne jako balonek hned po třetím nabíjení v prvním závodě.

Přemysl
Přemysl

Mluvím o nabíjení a ne o konstrukci baterie.
Mít v autě cca 52kWh a nabít jí řekněme z 10% do 80% za 10min..
Dojezd cca 280km +. To je o co mi šlo.. ne se dohadovat že pánové budou každý druhý závod vyhazovat baterku protože se jim roztaví pod prdelí :D

Kerosin
Kerosin

Já taky mluvil o nabíjení. 50 kWh +- dobíjených 250 kW je 5 C – to je šílenství = vražda baterie. Běžně doporučované maximum je 2 C (u větších baterií jde jít až někam k 2,5 C), a pokud si chcete baterku hýčkat, tak nabíjíte max 1,5 C, ideálně 1 C.

A to se stále bavíme jen o rychlodobíjení na DC.
Kdo se chce úspěšně bránit degradaci a poklesu kapacity, tak se snaží co nejvíce a nejčastěji dobíjet na AC – nějakými 0,2 až 0,3 C, a baterka se Vám odvděčí oněmi dvěma a více tisíci nabíjecími cykly.

Kerosin
Kerosin

No tak samozřejmě jim držím palce, každá snaha se cení. Ale již z tohoto článku je vidět, že to nevzali za úplně správný konec. Vyzdvihovat jak se jim podařilo snížit hmotnost pod 1,3 tuny, když hmotnost u EV prokazatelně hraje (oproti spalováku) mnohonásobně menší roli. Tuším, že v základních faktorech vlivu na spotřebu je až někde na sedmém místě i za tvarem zrcátek. Naopak kdyby řešili aerodynamiku, udělali by mnohem líp – ale tu má zrovna Fabie dost tristní. Vyvolává to ve mně dojem, že se stále drží dogmat z éry spalováků, tak snad se z toho nevyklube ostuda. A… Číst vice »

rock
rock

Jste si vědom toho, že tendle článek je o rallycrossovým autě? Oni přece váhu neřeší v souvislosti se spotřebou (ta tady nikoho nezajímá), ale kvůli zrychlení a zpomalení. Stejně tak se nemusí moc starat o aerodynamiku, protože je to kontaktní sport a stejně ji v první zatáčce očešou.

Mobilní zobrazení