Ministr Martin Kupka: Emisní cíle pro rok 2025 jsou nereálné, chceme odklad

Ministr Martin Kupka chce odložit skokové snížení emisí. | foto: ČEZ

Ministr Martin Kupka chce odložit skokové snížení emisí | foto: ČEZ

Ministr dopravy Martin Kupka se spojuje s oborovým sdružením automobilek, aby s nimi bojoval za odložení emisních cílů pro rok 2025. Podle nich tyto cíle nelze naplnit a automobilkám hrozí pokuty, které se mohou podílet na jejich likvidaci.

Zavádění elektromobilů zpomaluje

Martin Kupka nejprve zhodnotil stav evropského automobilového průmyslu: „Tohle musíme řešit! Zavádění elektromobilů v celé Evropě zpomaluje, dotace ani cla všechno nespasí. Výrobci osobních automobilů nebudou schopni splnit emisní cíl pro rok 2025.“ Jeho názor sdílí i premiér Fiala, který se podobně vyjádřil již minulý týden.

Chtějí rychle řešit skokové zvýšení emisních cílů

Ministr dopravy Martin Kupka se nyní spojil se Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP), aby usilovali o úpravu současných limitů emisí CO2 pro osobní automobily a dodávky: „Prvním krokem k udržení silného automobilového průmyslu v ČR je rychlé řešení skokového zvýšení emisních cílů od roku 2025. Za současných tržních podmínek je prakticky nemožné tyto cíle splnit, což by vedlo k masivním sankcím v řádech stovek miliard korun pro výrobce automobilů. To by jen dále oslabilo jeho pozici vůči globální konkurenci a současně odčerpalo zdroje na další nezbytné investice do jeho transformace. Proto je nezbytné provést dřívější revizi cílů CO2,“ uvedl Martin Jahn, prezident AutoSAP.

Pokuty zabrání investicím

Pokuty za neplnění nerealistických cílů nejsou podle Martina Kupky řešením, navíc omezí možnosti investic do vývoje a inovací a znevýhodní evropské výrobce na globálním trhu: „Oslovíme ministry členských zemí, aby podpořili urychlenou revizi stanovených limitů, včetně vyhodnocení reálnosti tzv. zákazu spalovacích motorů v roce 2035. Nesmíme připustit zavíraní továren, ztrátu pracovních míst a omezování individuální mobility,“ uzavřel ministr.

Norma Euro 7 znamená prakticky konec „spalováků“

Emise CO2, ilustrační

Jde nejen o emisní cíle, ale také o pracovní místa

Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl dále poukazuje na nutnost systémového přístupu k transformaci průmyslu: „Stojíme na kritickém rozcestí, na kterém jde o mnohem více než o procenta emisních cílů – jde o pracovní místa, zachování silného automobilového průmyslu v České republice a strategickou nezávislost Evropy. Pokud to se snižováním emisí myslíme opravdu vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu.“

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Ministr Martin Kupka: Emisní cíle pro rok 2025 jsou nereálné, chceme odklad

Ministr Martin Kupka chce odložit skokové snížení emisí. | foto: ČEZ

Ministr Martin Kupka chce odložit skokové snížení emisí | foto: ČEZ

Ministr dopravy Martin Kupka se spojuje s oborovým sdružením automobilek, aby s nimi bojoval za odložení emisních cílů pro rok 2025. Podle nich tyto cíle nelze naplnit a automobilkám hrozí pokuty, které se mohou podílet na jejich likvidaci.

Zavádění elektromobilů zpomaluje

Martin Kupka nejprve zhodnotil stav evropského automobilového průmyslu: „Tohle musíme řešit! Zavádění elektromobilů v celé Evropě zpomaluje, dotace ani cla všechno nespasí. Výrobci osobních automobilů nebudou schopni splnit emisní cíl pro rok 2025.“ Jeho názor sdílí i premiér Fiala, který se podobně vyjádřil již minulý týden.

Chtějí rychle řešit skokové zvýšení emisních cílů

Ministr dopravy Martin Kupka se nyní spojil se Sdružením automobilového průmyslu (AutoSAP), aby usilovali o úpravu současných limitů emisí CO2 pro osobní automobily a dodávky: „Prvním krokem k udržení silného automobilového průmyslu v ČR je rychlé řešení skokového zvýšení emisních cílů od roku 2025. Za současných tržních podmínek je prakticky nemožné tyto cíle splnit, což by vedlo k masivním sankcím v řádech stovek miliard korun pro výrobce automobilů. To by jen dále oslabilo jeho pozici vůči globální konkurenci a současně odčerpalo zdroje na další nezbytné investice do jeho transformace. Proto je nezbytné provést dřívější revizi cílů CO2,“ uvedl Martin Jahn, prezident AutoSAP.

Pokuty zabrání investicím

Pokuty za neplnění nerealistických cílů nejsou podle Martina Kupky řešením, navíc omezí možnosti investic do vývoje a inovací a znevýhodní evropské výrobce na globálním trhu: „Oslovíme ministry členských zemí, aby podpořili urychlenou revizi stanovených limitů, včetně vyhodnocení reálnosti tzv. zákazu spalovacích motorů v roce 2035. Nesmíme připustit zavíraní továren, ztrátu pracovních míst a omezování individuální mobility,“ uzavřel ministr.

Norma Euro 7 znamená prakticky konec „spalováků“

Emise CO2, ilustrační

Jde nejen o emisní cíle, ale také o pracovní místa

Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl dále poukazuje na nutnost systémového přístupu k transformaci průmyslu: „Stojíme na kritickém rozcestí, na kterém jde o mnohem více než o procenta emisních cílů – jde o pracovní místa, zachování silného automobilového průmyslu v České republice a strategickou nezávislost Evropy. Pokud to se snižováním emisí myslíme opravdu vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu.“

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."