Tesla Cybercab překvapil volantem. Na testovací jízdě byl spatřen autonomní vůz s tradičním ovládacím prvkem. Plánuje Tesla i verzi pro řidiče?
Tesla Cybercab spatřena i s volantem
Podzimní předváděcí událost Tesly, při které jsme měli konečně možnost nahlédnout do budoucího autonomního vozu, rozčeřila vody ohledně budoucnosti americké automobilky. Tesla do budoucna nepočítá s výrazným rozšiřováním flotily pro řidiče, mnohem více se je bude snažit dostat do levnějších autonomních vozidel. Častěji si je lidé mají pronajímat než vlastnit. Je ale možné, že přece jen bude budoucnost patřit i lidským řidičům? Nové zachycené snímky totiž otevírají dveře novým konspiracím.
Tesla Cybercab, často přezdívaný Robocab, byl totiž pohotovým fotografem zachycen při testovací jízdě. Na tom by ještě nic tak zajímavého nebylo. Jenže na tradičním místě řidiče byl spatřen klasický volant. Takovou výbavu byste u autonomního vozidla zajisté nečekali. V čem je tedy háček? I na oficiální akci ve filmových studiích Warner Bros byly vozy skutečně bez této výbavy. Jelikož se jednalo o uzavřené silnice, Tesla měla dostatek prostoru na to si cestu dopředu naprogramovat a nastudovat. Prototypy rozhodně zatím neoplývají vyššími schopnostmi než jaké Tesla provozuje v rámci beta programu Full Self-Driving autonomního řízení v produkčních modelech.
Nejnovější odhady tvrdí, že se FSD dostane do plně produkční fáze během příštího roku a tím pádem by nové vozy skutečně nemusely mít vyhrazené místo pro řidiče. Absence volantu by tak ze všech cestujících udělala rovnocenně postavené pasažéry. Tesla se na tuto velmi blízkou budoucnost stále zarytě odkazuje, jak kdyby bylo vše již připraveno. Jenže desítky dosavadních posunů v termínech lidem rozhodně na jistotě nepřidají. Jak jsme u Tesly již za roky zvyklí, na jejich časové odhady rozhodně není dobré spoléhat.
Chystá si Tesla zadní vrátka?
Skeptikům navíc nyní hraje do karet nejnovější fotografie. Jestliže je systém FSD natolik vyspělý, proč montuje Tesla do revolučního vozu tradiční ovládací prvky? Snímky pochází od již známého špiona, Joea Tegtmayera. Ten často vypustí svůj dron nad pozemkem továrny v americkém Austinu. I když na klasické fotografii není volant téměř poznat, při zvýšení kontrastu je mnohem lépe vidět dovnitř vozu, kde je právě kromě řidiče možné zpozorovat i klasický kulatý volant.
Fotografie ale otevírá více otázek než kolik jich zodpovídá. Znamená to, že Tesla potichu plánuje tento model uvést i v klasické řiditelné verzi pro běžné klienty? I když by to bylo zbožné přání většiny zájemců, logičtější vysvětlení hledáme spíše v testování prototypu, který musí i nadále být pod trvalým dohledem lidského řidiče. Ten bude mít v případě krize dostupné veškeré prostředky, aby zabránil nehodám. Automobilce navíc toto uspořádání dává možnost vyhnout se velmi přísným podmínkám pro testování plně autonomních vozidel. Testovat tak může v prakticky libovolných podmínkách, jako by vůz měl být vždy ovládám řidičem.
Automobilka dosud totiž žádné povolení pro testování plně autonomních vozidel nevlastní. Elon Musk se sice neformálně mimo oficiální záznamy vyjádřil v tom smyslu, že Cybercab nyní v Texasu provádí samočinné testování na pozemcích továrny, ovšem takový prohlášení se z úst ředitele musí vždy brát s rezervou. Testy zaručeně samočinné nejsou. Lidský dozor je zajisté bezpečnostním prvkem, který každopádně může vůz dostat do nových situací. Právě takové případy potřebuje systém dostat do paměti. Takové vysvětlení se zatím zdá být nejpravděpodobnější.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.