O Mazdě se ví, že její vývojové cesty míří jiným směrem, než tomu je u konkurence. Nyní se zdá, že přichází oživení rotačního motoru. Japonci si také ochránili různé názvy modelů a nové logo s tématem Wankelu.
Aktuálně používá Mazda motor s rotujícím pístem v modelu MX-30. Ten má navíc funkci pouhého prodlužovače dojezdu. Už nějakou dobu se objevuje víc a víc náznaků, ukazujících na možnost návratu Wankelova motoru. Že by Mazda chystala nástupce Mazdy RX-8?
Mazda podle posledních zpráv přímo z Japonska zaregistrovala názvy e-Skyactiv R-Energy, e-Skyactiv R-HEV a e-Skyactive-EV. Na patentovém úřadě bylo zaregistrováno také nové logo, zobrazující stylizované písmeno “e” v obrysu pístu Wankelova motoru. Je ale otázkou, zda budou názvy skutečně použity.
Čistě elektrický model by mohl nést název e-Skyactiv R-EV. U označení e-Skyactiv R-HEV se nabízí řada spekulací. HEV je obecné označení hybridního pohonu. Co když ale tato zkratka bude označovat “vodíkový” pohon? A další zkratka, “R-Energy” umožňuje zapojit fantazii ještě víc. Budou se pod ní vyrábět sportovní elektrické modely nebo se také jedná o vodíkový pohon?
Hlavním důvodem, proč se tolik zaměřujeme na vodík, jsou nejen fámy, ale také vyjádření představitelů Mazdy, týkající se vývoje této technologie. Jak bylo neoficiálně řečeno v srpnu, Mazda by měla mít do tří let v provozu prototyp vozu s elektrickým turbem.
V této souvislosti je potřeba zmínit nutnost, aby se Wankelovská vodíková technologie týkala přímého spalování a ne palivového článku pro pohon elektromobilů. Proto nám zkratka FCEV (elektromobil s palivovými články) nedává smysl. Wankelův motor totiž přináší při přímém spalování vodíku značné výhody. Vzhledem ke konstrukci motoru je možné vodík spalovat bezpečněji než v jiných typech motorů.
Mazda má s použitím vodíkové technologie ve Wankelově motoru bohaté zkušenosti. Už motor 13-B-Renesis z Mazdy RX-8 Hydrogen RE mohl spalovat benzín nebo vodík. Pro informaci, tento motor pochází z roku 2003. Zatímco vodík byl do prostoru hoření přímo vstřikován dvěma tryskami, benzín se do motoru dostával vstupním potrubím.
Výkon vodíkového pohonu, podporovaného elektrickým turbem, byl oproti benzinovému poloviční (110 koní vs. 210 koní). Silnější verze motoru 16X 2007 byla poté představena ve studii Taiki a disponovala podstatně vyšším výkonem.
Mazda v polovině roku vydala oznámení, že do roku 2030 elektrifikuje všechny své řady a do roku 2025 uvede na trh tři čistě elektrické modely, pět plug-in hybridů a pět hybridů.
Jsme zvědavi, co blízká budoucnost v podání japonského výrobce ukáže. Sportovní kupé v podobě nástupce RX-8 bychom viděli na silnicích moc rádi. Obzvlášť, pokud by nějak souviselo s elektromobilitou.
O Mazdě se ví, že její vývojové cesty míří jiným směrem, než tomu je u konkurence. Nyní se zdá, že přichází oživení rotačního motoru. Japonci si také ochránili různé názvy modelů a nové logo s tématem Wankelu.
Aktuálně používá Mazda motor s rotujícím pístem v modelu MX-30. Ten má navíc funkci pouhého prodlužovače dojezdu. Už nějakou dobu se objevuje víc a víc náznaků, ukazujících na možnost návratu Wankelova motoru. Že by Mazda chystala nástupce Mazdy RX-8?
Mazda podle posledních zpráv přímo z Japonska zaregistrovala názvy e-Skyactiv R-Energy, e-Skyactiv R-HEV a e-Skyactive-EV. Na patentovém úřadě bylo zaregistrováno také nové logo, zobrazující stylizované písmeno “e” v obrysu pístu Wankelova motoru. Je ale otázkou, zda budou názvy skutečně použity.
Čistě elektrický model by mohl nést název e-Skyactiv R-EV. U označení e-Skyactiv R-HEV se nabízí řada spekulací. HEV je obecné označení hybridního pohonu. Co když ale tato zkratka bude označovat “vodíkový” pohon? A další zkratka, “R-Energy” umožňuje zapojit fantazii ještě víc. Budou se pod ní vyrábět sportovní elektrické modely nebo se také jedná o vodíkový pohon?
Hlavním důvodem, proč se tolik zaměřujeme na vodík, jsou nejen fámy, ale také vyjádření představitelů Mazdy, týkající se vývoje této technologie. Jak bylo neoficiálně řečeno v srpnu, Mazda by měla mít do tří let v provozu prototyp vozu s elektrickým turbem.
V této souvislosti je potřeba zmínit nutnost, aby se Wankelovská vodíková technologie týkala přímého spalování a ne palivového článku pro pohon elektromobilů. Proto nám zkratka FCEV (elektromobil s palivovými články) nedává smysl. Wankelův motor totiž přináší při přímém spalování vodíku značné výhody. Vzhledem ke konstrukci motoru je možné vodík spalovat bezpečněji než v jiných typech motorů.
Mazda má s použitím vodíkové technologie ve Wankelově motoru bohaté zkušenosti. Už motor 13-B-Renesis z Mazdy RX-8 Hydrogen RE mohl spalovat benzín nebo vodík. Pro informaci, tento motor pochází z roku 2003. Zatímco vodík byl do prostoru hoření přímo vstřikován dvěma tryskami, benzín se do motoru dostával vstupním potrubím.
Výkon vodíkového pohonu, podporovaného elektrickým turbem, byl oproti benzinovému poloviční (110 koní vs. 210 koní). Silnější verze motoru 16X 2007 byla poté představena ve studii Taiki a disponovala podstatně vyšším výkonem.
Mazda v polovině roku vydala oznámení, že do roku 2030 elektrifikuje všechny své řady a do roku 2025 uvede na trh tři čistě elektrické modely, pět plug-in hybridů a pět hybridů.
Jsme zvědavi, co blízká budoucnost v podání japonského výrobce ukáže. Sportovní kupé v podobě nástupce RX-8 bychom viděli na silnicích moc rádi. Obzvlášť, pokud by nějak souviselo s elektromobilitou.