Ve spalovacím autě poměrně jednoduchá záležitost. Pro případ nouze nebo potřeby dlouhého přejezdu bez možnosti dotankování si do vozu vezmete kanystr s benzinem či naftou a máte o dalších několik desítek či spíše stovek kilometrů postaráno. Jak tomu bude v případě elektromobilu?
Známý norský youtuber Bjørn Nyland vyzkoušel záložní uložiště energie EcoFlow Delta Max pro nabíjení Tesly Model Y. Tato obří „powerbanka“ je vybavena baterií o kapacitě 2 kWh a může dodávat výkon až 2,4 kW při napětí 230 V. To pro pomalé a nouzové nabití elektromobilu zní docela slibně.
Bohužel manipulaci trochu znesnadňuje hmotnost 22 kilogramů a dalšímu rozšíření bude bránit i cena zařízení, která se v českých obchodech pohybuje nad hranicí 50 tisíc korun. K nabíjení Bjørn použil kabel, který například zobrazuje, kolik energie kabelem proteklo. Po zahájení nabíjení powerbanka ukazovala výstupní výkon střídavého proudu více než 2,3 kW a do úplného vybití by stačilo pouhých 47 minut.
Čtěte také: Elektromobil jako powerbanka? Chytré řešení najde využití doma i na cestách
Zajímavé je, že nabíjecí kabel ukazoval hodnotu 2 kW, která proudila do vozu. Stejně tak i aplikace Scan My Tesla zobrazovala nabíjecí výkon 2 kW. Může za to zřejmě ztráta v měniči DC/AC proudu, která tak dosahuje 15 %. Úroveň výkonu byla stabilní až prakticky do úplného vybití externího uložiště energie. Jeho teplota se zvýšila až na 51 °C, a to nebyl žádný horký den.
Podle kabelu se do vozu dostalo 1,7 kWh energie, zatímco aplikace Scan My Tesla hlásila hodnotu 1,4 kWh, což by značilo účinnost 70 %. Jak daleko ale lze s takovou porcí energie dojet? Bjørn jel relativně pomalu, jak byste v případě nouze asi jeli také. Tímto tempem dokázal ujet 11 kilometrů.
Jen připomeneme, že použil efektivní a úsporný Model Y za dobrých povětrnostních podmínek. Na hodinu nabíjení to není zrovna oslnivé číslo, obzvláště s přihlédnutím na cenu produktu. Ovšem pokud už podobné zařízení máte doma a nemáte pro něj jiné využití, jako nouzové doplnění energie opravdu může posloužit. V takovém případě je dobré nabít potřebné množství energie, abyste se dostali k co nejbližší „normální“ nabíjecí stanici.
Ve spalovacím autě poměrně jednoduchá záležitost. Pro případ nouze nebo potřeby dlouhého přejezdu bez možnosti dotankování si do vozu vezmete kanystr s benzinem či naftou a máte o dalších několik desítek či spíše stovek kilometrů postaráno. Jak tomu bude v případě elektromobilu?
Známý norský youtuber Bjørn Nyland vyzkoušel záložní uložiště energie EcoFlow Delta Max pro nabíjení Tesly Model Y. Tato obří „powerbanka“ je vybavena baterií o kapacitě 2 kWh a může dodávat výkon až 2,4 kW při napětí 230 V. To pro pomalé a nouzové nabití elektromobilu zní docela slibně.
Bohužel manipulaci trochu znesnadňuje hmotnost 22 kilogramů a dalšímu rozšíření bude bránit i cena zařízení, která se v českých obchodech pohybuje nad hranicí 50 tisíc korun. K nabíjení Bjørn použil kabel, který například zobrazuje, kolik energie kabelem proteklo. Po zahájení nabíjení powerbanka ukazovala výstupní výkon střídavého proudu více než 2,3 kW a do úplného vybití by stačilo pouhých 47 minut.
Čtěte také: Elektromobil jako powerbanka? Chytré řešení najde využití doma i na cestách
Zajímavé je, že nabíjecí kabel ukazoval hodnotu 2 kW, která proudila do vozu. Stejně tak i aplikace Scan My Tesla zobrazovala nabíjecí výkon 2 kW. Může za to zřejmě ztráta v měniči DC/AC proudu, která tak dosahuje 15 %. Úroveň výkonu byla stabilní až prakticky do úplného vybití externího uložiště energie. Jeho teplota se zvýšila až na 51 °C, a to nebyl žádný horký den.
Podle kabelu se do vozu dostalo 1,7 kWh energie, zatímco aplikace Scan My Tesla hlásila hodnotu 1,4 kWh, což by značilo účinnost 70 %. Jak daleko ale lze s takovou porcí energie dojet? Bjørn jel relativně pomalu, jak byste v případě nouze asi jeli také. Tímto tempem dokázal ujet 11 kilometrů.
Jen připomeneme, že použil efektivní a úsporný Model Y za dobrých povětrnostních podmínek. Na hodinu nabíjení to není zrovna oslnivé číslo, obzvláště s přihlédnutím na cenu produktu. Ovšem pokud už podobné zařízení máte doma a nemáte pro něj jiné využití, jako nouzové doplnění energie opravdu může posloužit. V takovém případě je dobré nabít potřebné množství energie, abyste se dostali k co nejbližší „normální“ nabíjecí stanici.