Lze nabít elektromobil z powerbanky a kolik kilometrů následně ujedete?

Zdeněk Buček
  • Je možné vzít si při cestě elektromobilem trochu energie do zásoby?
  • U spalovacího vozu použijete kanystr, ale co v případě elektrického pohonu
  • Známý youtuber vyzkoušel, zdali je možné vůz dobít z výkonné powerbanky
Nabíjení Hyundai Ioniq Electric
Nabíjení Hyundai Ioniq Electric

Ve spalovacím autě poměrně jednoduchá záležitost. Pro případ nouze nebo potřeby dlouhého přejezdu bez možnosti dotankování si do vozu vezmete kanystr s benzinem či naftou a máte o dalších několik desítek či spíše stovek kilometrů postaráno. Jak tomu bude v případě elektromobilu?

Je možné dobít elektromobil z powerbanky?

Známý norský youtuber Bjørn Nyland vyzkoušel záložní uložiště energie EcoFlow Delta Max pro nabíjení Tesly Model Y. Tato obří „powerbanka“ je vybavena baterií o kapacitě 2 kWh a může dodávat výkon až 2,4 kW při napětí 230 V. To pro pomalé a nouzové nabití elektromobilu zní docela slibně.

Bohužel manipulaci trochu znesnadňuje hmotnost 22 kilogramů a dalšímu rozšíření bude bránit i cena zařízení, která se v českých obchodech pohybuje nad hranicí 50 tisíc korun. K nabíjení Bjørn použil kabel, který například zobrazuje, kolik energie kabelem proteklo. Po zahájení nabíjení powerbanka ukazovala výstupní výkon střídavého proudu více než 2,3 kW a do úplného vybití by stačilo pouhých 47 minut.

Nabíjení elektromobilu VW ID.3
Nabíjení elektromobilu VW ID.3

Čtěte také: Elektromobil jako powerbanka? Chytré řešení najde využití doma i na cestách


Jak daleko lze na energie z powerbanky dojet?

Zajímavé je, že nabíjecí kabel ukazoval hodnotu 2 kW, která proudila do vozu. Stejně tak i aplikace Scan My Tesla zobrazovala nabíjecí výkon 2 kW. Může za to zřejmě ztráta v měniči DC/AC proudu, která tak dosahuje 15 %. Úroveň výkonu byla stabilní až prakticky do úplného vybití externího uložiště energie. Jeho teplota se zvýšila až na 51 °C, a to nebyl žádný horký den.

Podle kabelu se do vozu dostalo 1,7 kWh energie, zatímco aplikace Scan My Tesla hlásila hodnotu 1,4 kWh, což by značilo účinnost 70 %. Jak daleko ale lze s takovou porcí energie dojet? Bjørn jel relativně pomalu, jak byste v případě nouze asi jeli také. Tímto tempem dokázal ujet 11 kilometrů.

Jen připomeneme, že použil efektivní a úsporný Model Y za dobrých povětrnostních podmínek. Na hodinu nabíjení to není zrovna oslnivé číslo, obzvláště s přihlédnutím na cenu produktu. Ovšem pokud už podobné zařízení máte doma a nemáte pro něj jiné využití, jako nouzové doplnění energie opravdu může posloužit. V takovém případě je dobré nabít potřebné množství energie, abyste se dostali k co nejbližší „normální“ nabíjecí stanici.

Video

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články