Loterie s degradací baterií elektromobilů? Tento Model Y ztrácel kapacitu dvakrát rychleji

Petr Bergmann
Tesla Model Y (2024) | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y (2024) | foto: Luboš Srb

Bjorn Nyland změřil dojezd dvouleté Tesly Model Y. Výsledek překvapil. Baterie vozu ztratila 11,5 % kapacity, což je téměř dvojnásobek běžné degradace.

Test odhalil nezvykle vysokou degradaci baterie

Známý tester elektrických vozů Bjorn Nyland se rozhodl změřit dojezd zánovní Tesly. Test dvouletého vozu přinesl překvapivé výsledky. Model Y Long Range z roku 2022 má najeto necelých 160 000 km, což není nic zvláštního. Její baterie ale vykazuje mnohem vyšší degradaci, než většina stejně starých vozů.

U Tesel stejného stáří a nájezdu bývá pokles kapacity baterie mezi 5 až 7 %. Tento Model Y ale vykazuje degradaci 11,5 % a to je v podstatě dvojnásobek běžného opotřebení.

Některé studie zabývající se faktory ovlivňujícími životnost baterií naznačují, že rychlonabíjení může zrychlit opotřebení baterie, jiné naopak žádnou přímou souvislost nepotvrzují. Konkrétní vůz byl přibližně z jedné třetiny nabíjený na rychlonabíjecích stanicích a ze dvou třetin přes AC dobíječky. Pokud by mělo rychlonabíjení zásadně ovlivnit opotřebení baterie, zmíněný poměr by pravděpodobně k tak vysoké degradaci nestačil.

Baterie této Tesly vykazuje neobvykle vysokou degradaci | foto: Bjorn Nyland / YouTube
Baterie této Tesly vykazuje neobvykle vysokou degradaci | foto: Bjorn Nyland / YouTube

Vysoká degradace není jediný problém daného vozu

Zkouška dojezdu proběhla v zimních podmínkách při teplotě 1 °C. Auto bylo nabito na 100 % a po dálnici se pohybovalo rychlostí přibližně 100 km/h. Test byl ukončen při zbývající kapacitě 2 %, přičemž vozidlo urazilo 276 km. To je výrazně nižší hodnota než je udávaný dojezd.

Další zvláštností této baterie pocházející od společnosti LG byl omezený výkon rychlonabíjení. I přes správné předehřátí baterie a při použití několika výkonných nabíječek, včetně Tesla Supercharger V4, se nabíjecí výkon sotva přehoupl přes 200 kW, namísto standardních 250 kW. To pro majitele znamená delší a častější zastávky na nabíjení.

Degradace baterií je běžná, ale nebývá tak vysoká

Baterie elektromobilů degradují přirozeně, přičemž pokles kapacity bývá nejvýraznější v prvních letech provozu. Poté se úbytek energie zpomalí. Mnoho elektromobilů disponuje i po deseti letech více než 85 % původní kapacity. Většina majitelů se proto nemusí degradace obávat. Tento konkrétní Model Y je bohužel dokladem toho, že výjimky existují.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články