Lithium-sírové baterie slibují opravdovou revoluci

  • Vědci se snaží vyvinout nové přelomové baterie
  • Nadějné lithium-sírové baterie jsou zase o krok blíže k realizaci
  • Za novým objevem stojí jihokorejský Vědeckotechnický institut v Gwangju
Baterie a jejich nabíjení

Baterie a jejich nabíjení, ilustrace

Lithium-sírové baterie (Li-S) nejsou novým vynálezem, ale díky novému objevu jsou teď mnohem blíže ke komercializaci a nasazení v běžných produktech.

Jejich zásadní výhodou je vyšší energetická hustota – už jsme slyšeli o elektromobilech s dojezdem až 2000 km na jedno nabití – a především také nižší výrobní cena – která by zase znamenala dosažení nejen cenové parity mezi výrobou spalovacích a čistě elektrických aut, ale dokonce levnější výrobu elektromobilů než spalováku. A to by byla naprostá revoluce!

Nevýhodou baterií s lithiem a sírou je ovšem rychlejší degradace, která vede ke kratší životnosti. A to je naopak zásadní problém, který brání v nasazení nových akumulátorů do produktů.

Zásadní objev vědců na poli Li-S baterií?

Vědci z Vědeckotechnického institutu ve městě Gwangju v Jižní Koreji dle veřejně publikované odborné studie nyní objevili schopnost nového katalyzátorového materiálu, který dokáže výrazně zlepšit životnost lithium-sírových baterií, což jim dává velký komerční potenciál.

Profesor Jaeyoung Lee, který je vedoucím studie, uvádí, že vylepšené Li-S baterie využívají navíc vrstvu oxalátu kobaltnatého na sirné katodě. Jde o materiál, který se vyrábí v procesu recyklace běžných lithium-iontových baterií. Upgrade akumulátoru prý snižuje degradaci anody, čímž se zvyšuje životnost, výkon, i kapacita baterie.


Čtěte také: Australská firma tvrdí, že s jejich Li-S bateriemi ujedou elektromobily přes 2 000 km


Baterie v elektromobilu Lexus UX 300e

Baterie v elektromobilu Lexus UX 300e

Předpokládá se, že nové Li-S baterie by se mohly používat nejen při skladování energie, ale mají také přispět k revoluci v dopravě – nasazení se hodí v elektromobilech, elektrobusech, ale i v elektrických letadlech či nákladních vozech či lokomotivách. Tak uvidíme, nakolik půjde opravdu o slibovanou revoluci a nakolik jen o další úžasný objev, který zůstane jen slibem. Ve hře jsou stejně tak bezkobaltové baterie či solid-state baterie. Co myslíte vy?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Lithium-sírové baterie slibují opravdovou revoluci

  • Vědci se snaží vyvinout nové přelomové baterie
  • Nadějné lithium-sírové baterie jsou zase o krok blíže k realizaci
  • Za novým objevem stojí jihokorejský Vědeckotechnický institut v Gwangju
Baterie a jejich nabíjení

Baterie a jejich nabíjení, ilustrace

Lithium-sírové baterie (Li-S) nejsou novým vynálezem, ale díky novému objevu jsou teď mnohem blíže ke komercializaci a nasazení v běžných produktech.

Jejich zásadní výhodou je vyšší energetická hustota – už jsme slyšeli o elektromobilech s dojezdem až 2000 km na jedno nabití – a především také nižší výrobní cena – která by zase znamenala dosažení nejen cenové parity mezi výrobou spalovacích a čistě elektrických aut, ale dokonce levnější výrobu elektromobilů než spalováku. A to by byla naprostá revoluce!

Nevýhodou baterií s lithiem a sírou je ovšem rychlejší degradace, která vede ke kratší životnosti. A to je naopak zásadní problém, který brání v nasazení nových akumulátorů do produktů.

Zásadní objev vědců na poli Li-S baterií?

Vědci z Vědeckotechnického institutu ve městě Gwangju v Jižní Koreji dle veřejně publikované odborné studie nyní objevili schopnost nového katalyzátorového materiálu, který dokáže výrazně zlepšit životnost lithium-sírových baterií, což jim dává velký komerční potenciál.

Profesor Jaeyoung Lee, který je vedoucím studie, uvádí, že vylepšené Li-S baterie využívají navíc vrstvu oxalátu kobaltnatého na sirné katodě. Jde o materiál, který se vyrábí v procesu recyklace běžných lithium-iontových baterií. Upgrade akumulátoru prý snižuje degradaci anody, čímž se zvyšuje životnost, výkon, i kapacita baterie.


Čtěte také: Australská firma tvrdí, že s jejich Li-S bateriemi ujedou elektromobily přes 2 000 km


Baterie v elektromobilu Lexus UX 300e

Baterie v elektromobilu Lexus UX 300e

Předpokládá se, že nové Li-S baterie by se mohly používat nejen při skladování energie, ale mají také přispět k revoluci v dopravě – nasazení se hodí v elektromobilech, elektrobusech, ale i v elektrických letadlech či nákladních vozech či lokomotivách. Tak uvidíme, nakolik půjde opravdu o slibovanou revoluci a nakolik jen o další úžasný objev, který zůstane jen slibem. Ve hře jsou stejně tak bezkobaltové baterie či solid-state baterie. Co myslíte vy?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."