Test Lexus NX 450h+ – Samurajská přesnost ve všech ohledech

  • Otestovali jsme plug-in hybridní SUV Lexus NX 450h+
  • Jedná se o druhou generaci nejprodávanějšího modelu NX
  • Co jsme po necelém tisíci kilometrů zjistili?
Lexus se s designem opět nemýlil

Lexus se s designem opět nemýlil

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Pohon, Interiér, Infotainment

» 2. Jízdní vlastnosti, Spotřeba, Závěr testu


Lexus si důležitost jeho přítomnosti v segmentu kompaktních SUV velmi dobře uvědomil již v roce 2014, kdy byla představena první generace modelu NX, která se v průběhu let stala dokonce nejprodávanějším vozem automobilky. Při prvním pohledu na jeho nástupce by se mohlo zdát, že se Lexus při tvorbě druhé generace příliš nenadřel.

Ve skutečnosti bychom však od pravdy nemohli být dále. Kromě vyspělého designu exteriéru i interiéru se nám dostalo také zbrusu nové motorizace – historicky prvního plug-in hybridního ústrojí, kterým kdy Lexus svůj vůz osadil. Zvládne se však vyrovnat konkurentům, kteří mají s tímto pohonem již letité zkušenosti? Nejen to se dozvíte v dnešním testu.

Lexus NX 450h+: specifikace

Konstrukce  SUV, rozměry: 4660 × 1865 × 1640 mm, hmotnost: 1990 kg
Pohon  Plug-in hybrid, pohon všech kol
Výkon  Zážehový čtyřválec 2,5 litru (2 487 cm³), dva elektromotory, v součtu 227 kW
Baterie a dojezd  Li-Ion, 18,1 kWh
Nabíjení  palubní 6,6 kW nabíječka, konektor Mennekes
 Spotřeba a dojezd  1,1/100 km, 23 kWh/100 km
Výbava  Executive Top
Základní cena vozu  1 980 000 Kč

Nová generace Lexusu NX dospěla a zmohutněla

Jako obvykle začneme u designu, který si opět drží vysokou laťku nastavenou jeho výrobcem. Oproti první generaci jako by nástupce vyrostl z puberty. Zbavil se zbytečně složitých křivek, zmohutněl a obecně celý zevnějšek působí tak nějak uceleněji. Vezměme to ale hezky popořadě. Mezigenerační nárůst je znatelný. Na rozdíl od předchůdce je nová generace NX o 2 cm delší, o 5 mm vyšší a rozšířil se také rozvor, konkrétně o 3 cm.

Zapříčiněno je to novou, flexibilnější platformou TNGA-K, kterou v současnosti najdete také v Toyotě RAV4 a osazen jí bude i nový Highlander. Nově nabitá maskulinita se projevila především na přední části, jejíž agresivitu podtrhuje i pro Lexus tolik typická maska ve tvaru “L”. Ta se zas a znovu dočkala znatelně větších rozměrů a vzpřímenějšího usazení, aby zdokonalila proudění vzduchu do motorového prostoru. Novinkou v této oblasti je také zakomponování denního svícení přímo do čelních Quad-LED dynamických světlometů.

Při pohledu z profilu by rozdíl mezi oběma generacemi poznalo jen zkušené oko, což se o zadní části rozhodně říct nedá. Do očí bijícím rozdílem jsou opět světlomety a jejich rozvržení. Oproti první generaci jsou spojeny světelnou lištou probíhající nad nápisem „Lexus“.

Nádherná kombinace barev

Námi testovaný kus přijel ve velmi netradiční, ale líbivé barvě, s názvem „Zelená khaki“ a výbavou Executive Top, což vůz předurčilo k 20palcovým černým kolům „Executive design“. Při snaze otevřít dveře vás může zarazit poměrně netradiční klika, která na první pohled vypadá úplně normálně, ale při jejím uchopení zjistíte, že je statická a nijak se nehýbe. Na zadní straně je totiž tlačítko, které dveře otevře elektricky. Není to však nic, s čím byste si neporadili hned na první pokus.

Interiér konečně odpovídá době

To všechno jsou znatelné rozdíly, nicméně motivace k přechodu z první generace na druhou není zatím příliš velká. To se však diametrálně změní při nahlédnutí do interiéru. Lexus byl do této chvíle znám svými poměrně zastaralými a těžko ovládatelnými multimediálními systémy, což po příchodu této novinky již naštěstí neplatí.

V drtivé většině výbav, kromě té nejlevnější, najdete velkou 14palcovou obrazovku Lexus Media Display, která se konečně zbavila neuvěřitelně nepraktického touchpadu na středové konzoli a ovládá se pouze pomocí dotyku, nebo velmi šikovného hlasového asistenta. Ten vám bude rozumět, i když na něj budete mluvit česky, což považujeme v našich končinách za obrovskou výhodu.

Vrátíme-li se k infotainmentu, musíme vyzdvihnout jeho plynulost a příjemné používání. Rozhraní je velmi intuitivní a příjemné je i ovládání klimatizace. Mechanickým kolečkem si nastavíte teplotu a intenzitu foukání zvolíte dotykem, z čehož bychom za normálních okolností neměli velkou radost, nicméně ikonky jsou dostatečně velké a přehledné, takže problém nenastane ani za jízdy. Případně si můžete pomoci zmíněným hlasovým asistentem, který aktivujete po vyřčení jedné ze tří přednastavených frází.

Samozřejmostí je možnost propojit vůz s vašim telefonem a využít k tomu služeb Apple CarPlay a Android Auto. První jmenovaný lze spárovat bezdrátově, druhý nikoliv.

Šikovný head-up displej nemá konkurenci

Synonymem pro uživatelskou přívětivost je head-up displej, který v současnosti jednoduše nemá konkurenci. Nemluvíme přitom o nadprůměrné kvalitě zobrazování nebo velikosti, ale o samotném principu jeho fungování a ovládání. Kooperaci s ním zajišťují tlačítka na volantu, která jsou mechanická a zároveň dotyková.

V praxi to funguje tak, že v momentě, kdy sáhnete na dotykovou plochu se čtyřmi šipkami, se vám na head-up displeji rozbalí nabídka různých funkcí, přičemž přímo vidíte, na jakém tlačítku máte zrovna položený prst a na samotný volant se vůbec nemusíte koukat. Vybranou možnost potvrdíte mechanickým stlačením. Pokud řidič o několik centimetrů sklopí zrak, všimne si decentního digitálního kokpitu, který sice není příliš velký, ale vše zobrazuje s vysokou přehledností a jednoduchostí.

Nejspíš je všem jasné, že kvalita použitých materiálů a jejich zapracování je na špičkové úrovni. Prémiovost pocítíte v podstatě na všem, co vám přijde pod ruku. Plynulé otevírání různých úložných prostor, téměř neslyšný pohyb oken, příjemné a responzivní kliknutí při stisknutí jednotlivých tlačítek. Ve volných chvílích se tak mnohdy přistihnete, že si bezmyšlenkovitě hrajete s různými prvky kokpitu řidiče, jen proto, že je to jednoduše nesmírně uspokojující.

Místa budete mít tak akorát

K celkové kvalitě vnitřních prostor neodmyslitelně patří také sedačky, které nejen že vypadají, ale také fungují výborně. Námi testovaná konfigurace disponovala sedadly s čalouněním Tahara, které jsou především opravdu pohodlné, ale na sportovnější jízdu to nebude. Pokud přemýšlíte nad dynamičtější jízdou, sáhněte po výbavě F-Sport, která mimo jiné nabídne sedačky s lepším bočním vedením.

Musíme říct, že co se vnitřního prostoru týče, zdání klame. Při pohledu zvenku má pasažér pocit, jako když nastupuje do osobního tanku, jenže při usednutí na zadní sedačky zjišťuje, že na natažení nohou to rozhodně nebude. Čtyři dospělé osoby se však do vozu bez problémů vejdou a v naprostém pohodlí absolvují i delší cestu.

Poslední aspektem, na který se v první části testu zaměříme, je zavazadlový prostor. Po otevření pátých dveří pomocí klíčku, zevnitř vozu, nebo tlačítkem pod hranou kufru, se odhalí 545 litrů prostoru. Je to stejná hodnota, jakou najdete u mild-hybridní varianty a po sklopení zadních sedadel získáte dokonce až 1 436 litrů.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Pohon, Interiér, Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Spotřeba, Závěr testu

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Pohon, Interiér, Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Spotřeba, Závěr testu

Lexus se poprvé odvážil ke kabelům

Jen těžko budete hledat automobilku, která by byla svými hybridními pohony proslulejší. Do nabíjecích kabelů se však Lexusu až do této chvíle příliš nechtělo. Druhá generace NX je první model značky, který ve své vrcholné motorizaci okusil plug-in hybridní ústrojí a nutno říct, že mu nesmírně chutná. Klidně bychom to vzali do extrému a řekli, že v současné chvíli pravděpodobně nenajdete lépe spolupracující dvojici elektromotoru a spalovacího motoru než právě u tohoto prémiového SUV. Nic však není dokonalé, a i tento klenot na sobě má pár drobných rýh.

Pro milovníky čísel však nejprve nabídneme několik údajů udávaných výrobcem. V útrobách karoserie najdete kromě 2,5litrového řadového čtyřválce s výkonem 185 koní a točivým momentem 227 Nm, také dva elektromotory. První se nachází vpředu a disponuje výkonem 182 koní a 270 Nm točivého momentu a ten vzadu nabídne 54 koní a 121 Nm. Výsledkem je 309 koňských sil a zrychlení z 0 na 100 km/h za velmi slušných 6,3 sekund.

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ vypadá dobře i v netradiční zelené barvě

Kontroverzní převodovka funguje výborně, ale…

Na silnici je výkon přenášen pomocí ne příliš oblíbené převodovky CVT, respektive hybridnímu ústrojí přizpůsobenou e-CVT fungující na principu variátoru. To znamená, že vozidlo disponuje nekonečným množstvím, potažmo jedním jediným převodem. Záleží na úhlu pohledu.

Tak jako tak, tato převodovka byla vyvinuta Toyotou v roce 2000 za účelem jízdy ve městech v nižších rychlostech. Je pravdou, že v něčem byl tento systém opravdu revoluční a plynulost jízdy v nízkých rychlostech byla příjemná. Jakmile jste se však pokusili o dynamičtější jízdu, velmi rychle jste zjistili, že to pravděpodobně nikam nepovede. To svým způsobem platí i pro novou generaci NX.

Samozřejmě z velké části novince pomáhají právě elektromotory, které v prvních vteřinách potřebné zrychlení zajistí, jenže v momentě, kdy se do práce zapojí i zážehový motor, začne adrenalin v krvi řidiče razantně klesat. Intenzita zrychlení výrazně zmírní, a to i přes velký hluk, který čtyřválec vydává, což je mimo jiné právě jeden z neduhů převodovky CVT. To však nemůžeme Lexusu nijak vyčítat, přeci jen sedíme v rodinném SUV a to, co nás bude zajímat především je komfort, který dokáže NX nabídnout, čímž se dostáváme na světlou stránku tohoto typu převodovky.

Označení plug-in hybridní motorizace

Právě díky ohromné variaci převodů je přechod z jednoho pohonu na druhý až neuvěřitelně plynulý. Zapojení spalovacího motoru zaznamená řidič pouze pomocí jediného vjemu a tím je právě sluch. Tato motorizace samozřejmě disponuje pohonem všech kol, kterou zajišťuje technologie E-Four. Ten pomocí přídavného elektromotoru na zadní nápravě zajišťuje automatické rozdělování hnacího momentu v poměru 60:40 až 20:80. Další výhodou plug-in hybridního ústrojí jsou vyprodukované emise, které se dle výrobce pohybují v rozmezí 20 a 26 g/km, takže bez problému dosáhnete na “EL” značky.

Plně elektrická jízda překvapí dojezdem

Pokud se rozhodnete tuto hodnotu srazit na nulu a jezdit pouze na elektřinu, počítejte s dojezdem 69 až 76 kilometrů, jenž zajistí lithium-iontová baterie s kapacitou 18,1 kWh. Zarážející je, že v praxi tato porce kilometrů opravdu odpovídá a ve městě ji kolikrát i předčíte. S elektřinou se nemusíte bát jet ani na dálnici, v EV módu jste schopni dosáhnout maximální rychlosti až 135 km/h. Zpět na hybridní režim přepnete pomocí tlačítka na středové konzoli. Lexus také nabízí možnost automatického přepínání mezi elektrickým a hybridním módem.

Spotřeba u tohoto vozu nejspíš nepřekvapí. Po týdnu testování se čárka znázorňující průměrnou spotřebu pohybovala okolo 6,5 litrů, přičemž počet kilometrů strávených ve městě, na okresních silnicích a na dálnicích byl vcelku rovnoměrný. Při sledování ukazatele na dálnici se při dodržování maximální povolené rychlosti 130 km/h spotřeba nejčastěji pohybovala kolem hranice 8 litrů a ve městě, kde budete nejčastěji využívat plně elektrický pohon, se dostanete přibližně na 25 kWh/100 km. Baterii se vám do plna podaří nabít přibližně za 2,5 hodiny při použití 6,6 kW palubní nabíječky.

Podvozek je jako z jiné dimenze

Největší pozornost si však zcela jistě zaslouží podvozek, jehož variabilita a komfort jdou slovy popsat jen těžko. Japonští inženýři se nebáli přidat na tuhosti, která vás v zatáčkách dostatečně podrží, ale přesto dokonale tlumí menší nerovnosti. V momentě, kdy najedete na výmol, nebo jinak poškozenou vozovku, podvozek náraz dokonale vstřebá a v kabině se dočkáte pouze drobného otřesu bez nepříjemného zvuku.

Také tento faktor napomáhá k obecně velmi dobrým jízdním vlastnostem, kterou váha baterie kazí jen minimálně. Celkem svalovec váží 1 990 kilogramů, což rozhodně není zanedbatelná váha, ale pokud se s novým NXkem nehodláte vydat na závodní okruhy, nebude vám drobná nedotáčivost a lehce těžkopádné brzdění nijak vadit. I přes to je řízení velmi příjemné, přesné a zábavné, což má na svědomí nižší těžiště, rovněž zapříčiněné baterií umístěné pod podlahou.

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Cena není zanedbatelná, ale Lexus si jí obhájí

Zpátky na zem většinu potencionálních zákazníků postaví cena. Za prémiové SUV s plug-in hybridním ústrojím z dílny luxusní divize Toyoty zaplatíte v základní výbavě 1 850 000 korun. Za tuto cenu toho nezískáte málo, a i nejlevnější verze Executive nabídne poměrně bohatou výbavu. Vyzdvihnuli bychom ale absenci head-up displeje a menší 9,8palcový infotainment.

Pokud se vydáte opačným směrem, velmi jednoduše překročíte hranici 2 milionů a za nejvyšší výbavu F-Sport Top si Lexus žádá 2,2 milionu korun. Nelpíte-li na nutnosti druhou generaci NX nabíjet, popřemýšlejte o full-hybridní motorizaci 350h, kterou výrobce nabízí jak s pohonem předních, tak i všech kol. Ta vás v základu vyjde na 1 340 000 korun.

Lexus NX 450h+ je zkrátka výborné auto

Závěrem

Lexus NX druhé generace opět potvrzuje, že místo na trhu kompaktních prémiových SUV rozhodně má. Nabídne nebývalý komfort, který zajišťuje bezchybně pracující plug-in hybridní motorizace a dokonale odladěný podvozek, který je příjemně tuhý, ale přesto sebevědomě překouše každou nerovnost, aby vám do kabiny poslal pouze velmi tlumený záchvěv. Jedinou nevýhodou v oblasti pohonu může být jenom větší hlučnost čtyřválce při vyšších otáčkách.

Co se týče designu a kvality zpracování, japonská automobilka dělá nadále čest jejímu jménu. Při pohledu zvenku oceníte agresivní, a přesto velmi vyspělé křivky a interiér zase potěší použitými materiály, uživatelsky přívětivým infotainmentem a dostatkem místa i pro čtyři dospělé osoby. Cena odpovídá kvalitě, ale pokud chcete ušetřit a vystačíte si s full-hybridním pohonem, můžete se podívat na motorizaci 350h, která vyzdvihne poměr ceny a výkonu na úplně novou úroveň.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 Vyspělý design exteriéru  Hlučnost spalovacího motoru při vyšších otáčkách
 Moderní a funkční pojetí interiéru  Vyšší váha daná plug-in hybridním ústrojím
 Vychytaný head-up displej
 Neuvěřitelně komfortní podvozek
 Dokonalá spolupráce elektromotoru a spalovacího motoru

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Lexus NX 450h+ – Samurajská přesnost ve všech ohledech

  • Otestovali jsme plug-in hybridní SUV Lexus NX 450h+
  • Jedná se o druhou generaci nejprodávanějšího modelu NX
  • Co jsme po necelém tisíci kilometrů zjistili?
Lexus se s designem opět nemýlil

Lexus se s designem opět nemýlil

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Pohon, Interiér, Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Spotřeba, Závěr testu


Lexus si důležitost jeho přítomnosti v segmentu kompaktních SUV velmi dobře uvědomil již v roce 2014, kdy byla představena první generace modelu NX, která se v průběhu let stala dokonce nejprodávanějším vozem automobilky. Při prvním pohledu na jeho nástupce by se mohlo zdát, že se Lexus při tvorbě druhé generace příliš nenadřel.

Ve skutečnosti bychom však od pravdy nemohli být dále. Kromě vyspělého designu exteriéru i interiéru se nám dostalo také zbrusu nové motorizace – historicky prvního plug-in hybridního ústrojí, kterým kdy Lexus svůj vůz osadil. Zvládne se však vyrovnat konkurentům, kteří mají s tímto pohonem již letité zkušenosti? Nejen to se dozvíte v dnešním testu.

Lexus NX 450h+: specifikace

Konstrukce  SUV, rozměry: 4660 × 1865 × 1640 mm, hmotnost: 1990 kg
Pohon  Plug-in hybrid, pohon všech kol
Výkon  Zážehový čtyřválec 2,5 litru (2 487 cm³), dva elektromotory, v součtu 227 kW
Baterie a dojezd  Li-Ion, 18,1 kWh
Nabíjení  palubní 6,6 kW nabíječka, konektor Mennekes
 Spotřeba a dojezd  1,1/100 km, 23 kWh/100 km
Výbava  Executive Top
Základní cena vozu  1 980 000 Kč

Nová generace Lexusu NX dospěla a zmohutněla

Jako obvykle začneme u designu, který si opět drží vysokou laťku nastavenou jeho výrobcem. Oproti první generaci jako by nástupce vyrostl z puberty. Zbavil se zbytečně složitých křivek, zmohutněl a obecně celý zevnějšek působí tak nějak uceleněji. Vezměme to ale hezky popořadě. Mezigenerační nárůst je znatelný. Na rozdíl od předchůdce je nová generace NX o 2 cm delší, o 5 mm vyšší a rozšířil se také rozvor, konkrétně o 3 cm.

Zapříčiněno je to novou, flexibilnější platformou TNGA-K, kterou v současnosti najdete také v Toyotě RAV4 a osazen jí bude i nový Highlander. Nově nabitá maskulinita se projevila především na přední části, jejíž agresivitu podtrhuje i pro Lexus tolik typická maska ve tvaru “L”. Ta se zas a znovu dočkala znatelně větších rozměrů a vzpřímenějšího usazení, aby zdokonalila proudění vzduchu do motorového prostoru. Novinkou v této oblasti je také zakomponování denního svícení přímo do čelních Quad-LED dynamických světlometů.

Při pohledu z profilu by rozdíl mezi oběma generacemi poznalo jen zkušené oko, což se o zadní části rozhodně říct nedá. Do očí bijícím rozdílem jsou opět světlomety a jejich rozvržení. Oproti první generaci jsou spojeny světelnou lištou probíhající nad nápisem „Lexus“.

Nádherná kombinace barev

Námi testovaný kus přijel ve velmi netradiční, ale líbivé barvě, s názvem „Zelená khaki“ a výbavou Executive Top, což vůz předurčilo k 20palcovým černým kolům „Executive design“. Při snaze otevřít dveře vás může zarazit poměrně netradiční klika, která na první pohled vypadá úplně normálně, ale při jejím uchopení zjistíte, že je statická a nijak se nehýbe. Na zadní straně je totiž tlačítko, které dveře otevře elektricky. Není to však nic, s čím byste si neporadili hned na první pokus.

Interiér konečně odpovídá době

To všechno jsou znatelné rozdíly, nicméně motivace k přechodu z první generace na druhou není zatím příliš velká. To se však diametrálně změní při nahlédnutí do interiéru. Lexus byl do této chvíle znám svými poměrně zastaralými a těžko ovládatelnými multimediálními systémy, což po příchodu této novinky již naštěstí neplatí.

V drtivé většině výbav, kromě té nejlevnější, najdete velkou 14palcovou obrazovku Lexus Media Display, která se konečně zbavila neuvěřitelně nepraktického touchpadu na středové konzoli a ovládá se pouze pomocí dotyku, nebo velmi šikovného hlasového asistenta. Ten vám bude rozumět, i když na něj budete mluvit česky, což považujeme v našich končinách za obrovskou výhodu.

Vrátíme-li se k infotainmentu, musíme vyzdvihnout jeho plynulost a příjemné používání. Rozhraní je velmi intuitivní a příjemné je i ovládání klimatizace. Mechanickým kolečkem si nastavíte teplotu a intenzitu foukání zvolíte dotykem, z čehož bychom za normálních okolností neměli velkou radost, nicméně ikonky jsou dostatečně velké a přehledné, takže problém nenastane ani za jízdy. Případně si můžete pomoci zmíněným hlasovým asistentem, který aktivujete po vyřčení jedné ze tří přednastavených frází.

Samozřejmostí je možnost propojit vůz s vašim telefonem a využít k tomu služeb Apple CarPlay a Android Auto. První jmenovaný lze spárovat bezdrátově, druhý nikoliv.

Šikovný head-up displej nemá konkurenci

Synonymem pro uživatelskou přívětivost je head-up displej, který v současnosti jednoduše nemá konkurenci. Nemluvíme přitom o nadprůměrné kvalitě zobrazování nebo velikosti, ale o samotném principu jeho fungování a ovládání. Kooperaci s ním zajišťují tlačítka na volantu, která jsou mechanická a zároveň dotyková.

V praxi to funguje tak, že v momentě, kdy sáhnete na dotykovou plochu se čtyřmi šipkami, se vám na head-up displeji rozbalí nabídka různých funkcí, přičemž přímo vidíte, na jakém tlačítku máte zrovna položený prst a na samotný volant se vůbec nemusíte koukat. Vybranou možnost potvrdíte mechanickým stlačením. Pokud řidič o několik centimetrů sklopí zrak, všimne si decentního digitálního kokpitu, který sice není příliš velký, ale vše zobrazuje s vysokou přehledností a jednoduchostí.

Nejspíš je všem jasné, že kvalita použitých materiálů a jejich zapracování je na špičkové úrovni. Prémiovost pocítíte v podstatě na všem, co vám přijde pod ruku. Plynulé otevírání různých úložných prostor, téměř neslyšný pohyb oken, příjemné a responzivní kliknutí při stisknutí jednotlivých tlačítek. Ve volných chvílích se tak mnohdy přistihnete, že si bezmyšlenkovitě hrajete s různými prvky kokpitu řidiče, jen proto, že je to jednoduše nesmírně uspokojující.

Místa budete mít tak akorát

K celkové kvalitě vnitřních prostor neodmyslitelně patří také sedačky, které nejen že vypadají, ale také fungují výborně. Námi testovaná konfigurace disponovala sedadly s čalouněním Tahara, které jsou především opravdu pohodlné, ale na sportovnější jízdu to nebude. Pokud přemýšlíte nad dynamičtější jízdou, sáhněte po výbavě F-Sport, která mimo jiné nabídne sedačky s lepším bočním vedením.

Musíme říct, že co se vnitřního prostoru týče, zdání klame. Při pohledu zvenku má pasažér pocit, jako když nastupuje do osobního tanku, jenže při usednutí na zadní sedačky zjišťuje, že na natažení nohou to rozhodně nebude. Čtyři dospělé osoby se však do vozu bez problémů vejdou a v naprostém pohodlí absolvují i delší cestu.

Poslední aspektem, na který se v první části testu zaměříme, je zavazadlový prostor. Po otevření pátých dveří pomocí klíčku, zevnitř vozu, nebo tlačítkem pod hranou kufru, se odhalí 545 litrů prostoru. Je to stejná hodnota, jakou najdete u mild-hybridní varianty a po sklopení zadních sedadel získáte dokonce až 1 436 litrů.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Pohon, Interiér, Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Spotřeba, Závěr testu

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Pohon, Interiér, Infotainment
» 2. Jízdní vlastnosti, Spotřeba, Závěr testu

Lexus se poprvé odvážil ke kabelům

Jen těžko budete hledat automobilku, která by byla svými hybridními pohony proslulejší. Do nabíjecích kabelů se však Lexusu až do této chvíle příliš nechtělo. Druhá generace NX je první model značky, který ve své vrcholné motorizaci okusil plug-in hybridní ústrojí a nutno říct, že mu nesmírně chutná. Klidně bychom to vzali do extrému a řekli, že v současné chvíli pravděpodobně nenajdete lépe spolupracující dvojici elektromotoru a spalovacího motoru než právě u tohoto prémiového SUV. Nic však není dokonalé, a i tento klenot na sobě má pár drobných rýh.

Pro milovníky čísel však nejprve nabídneme několik údajů udávaných výrobcem. V útrobách karoserie najdete kromě 2,5litrového řadového čtyřválce s výkonem 185 koní a točivým momentem 227 Nm, také dva elektromotory. První se nachází vpředu a disponuje výkonem 182 koní a 270 Nm točivého momentu a ten vzadu nabídne 54 koní a 121 Nm. Výsledkem je 309 koňských sil a zrychlení z 0 na 100 km/h za velmi slušných 6,3 sekund.

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ vypadá dobře i v netradiční zelené barvě

Kontroverzní převodovka funguje výborně, ale…

Na silnici je výkon přenášen pomocí ne příliš oblíbené převodovky CVT, respektive hybridnímu ústrojí přizpůsobenou e-CVT fungující na principu variátoru. To znamená, že vozidlo disponuje nekonečným množstvím, potažmo jedním jediným převodem. Záleží na úhlu pohledu.

Tak jako tak, tato převodovka byla vyvinuta Toyotou v roce 2000 za účelem jízdy ve městech v nižších rychlostech. Je pravdou, že v něčem byl tento systém opravdu revoluční a plynulost jízdy v nízkých rychlostech byla příjemná. Jakmile jste se však pokusili o dynamičtější jízdu, velmi rychle jste zjistili, že to pravděpodobně nikam nepovede. To svým způsobem platí i pro novou generaci NX.

Samozřejmě z velké části novince pomáhají právě elektromotory, které v prvních vteřinách potřebné zrychlení zajistí, jenže v momentě, kdy se do práce zapojí i zážehový motor, začne adrenalin v krvi řidiče razantně klesat. Intenzita zrychlení výrazně zmírní, a to i přes velký hluk, který čtyřválec vydává, což je mimo jiné právě jeden z neduhů převodovky CVT. To však nemůžeme Lexusu nijak vyčítat, přeci jen sedíme v rodinném SUV a to, co nás bude zajímat především je komfort, který dokáže NX nabídnout, čímž se dostáváme na světlou stránku tohoto typu převodovky.

Označení plug-in hybridní motorizace

Právě díky ohromné variaci převodů je přechod z jednoho pohonu na druhý až neuvěřitelně plynulý. Zapojení spalovacího motoru zaznamená řidič pouze pomocí jediného vjemu a tím je právě sluch. Tato motorizace samozřejmě disponuje pohonem všech kol, kterou zajišťuje technologie E-Four. Ten pomocí přídavného elektromotoru na zadní nápravě zajišťuje automatické rozdělování hnacího momentu v poměru 60:40 až 20:80. Další výhodou plug-in hybridního ústrojí jsou vyprodukované emise, které se dle výrobce pohybují v rozmezí 20 a 26 g/km, takže bez problému dosáhnete na “EL” značky.

Plně elektrická jízda překvapí dojezdem

Pokud se rozhodnete tuto hodnotu srazit na nulu a jezdit pouze na elektřinu, počítejte s dojezdem 69 až 76 kilometrů, jenž zajistí lithium-iontová baterie s kapacitou 18,1 kWh. Zarážející je, že v praxi tato porce kilometrů opravdu odpovídá a ve městě ji kolikrát i předčíte. S elektřinou se nemusíte bát jet ani na dálnici, v EV módu jste schopni dosáhnout maximální rychlosti až 135 km/h. Zpět na hybridní režim přepnete pomocí tlačítka na středové konzoli. Lexus také nabízí možnost automatického přepínání mezi elektrickým a hybridním módem.

Spotřeba u tohoto vozu nejspíš nepřekvapí. Po týdnu testování se čárka znázorňující průměrnou spotřebu pohybovala okolo 6,5 litrů, přičemž počet kilometrů strávených ve městě, na okresních silnicích a na dálnicích byl vcelku rovnoměrný. Při sledování ukazatele na dálnici se při dodržování maximální povolené rychlosti 130 km/h spotřeba nejčastěji pohybovala kolem hranice 8 litrů a ve městě, kde budete nejčastěji využívat plně elektrický pohon, se dostanete přibližně na 25 kWh/100 km. Baterii se vám do plna podaří nabít přibližně za 2,5 hodiny při použití 6,6 kW palubní nabíječky.

Podvozek je jako z jiné dimenze

Největší pozornost si však zcela jistě zaslouží podvozek, jehož variabilita a komfort jdou slovy popsat jen těžko. Japonští inženýři se nebáli přidat na tuhosti, která vás v zatáčkách dostatečně podrží, ale přesto dokonale tlumí menší nerovnosti. V momentě, kdy najedete na výmol, nebo jinak poškozenou vozovku, podvozek náraz dokonale vstřebá a v kabině se dočkáte pouze drobného otřesu bez nepříjemného zvuku.

Také tento faktor napomáhá k obecně velmi dobrým jízdním vlastnostem, kterou váha baterie kazí jen minimálně. Celkem svalovec váží 1 990 kilogramů, což rozhodně není zanedbatelná váha, ale pokud se s novým NXkem nehodláte vydat na závodní okruhy, nebude vám drobná nedotáčivost a lehce těžkopádné brzdění nijak vadit. I přes to je řízení velmi příjemné, přesné a zábavné, což má na svědomí nižší těžiště, rovněž zapříčiněné baterií umístěné pod podlahou.

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Cena není zanedbatelná, ale Lexus si jí obhájí

Zpátky na zem většinu potencionálních zákazníků postaví cena. Za prémiové SUV s plug-in hybridním ústrojím z dílny luxusní divize Toyoty zaplatíte v základní výbavě 1 850 000 korun. Za tuto cenu toho nezískáte málo, a i nejlevnější verze Executive nabídne poměrně bohatou výbavu. Vyzdvihnuli bychom ale absenci head-up displeje a menší 9,8palcový infotainment.

Pokud se vydáte opačným směrem, velmi jednoduše překročíte hranici 2 milionů a za nejvyšší výbavu F-Sport Top si Lexus žádá 2,2 milionu korun. Nelpíte-li na nutnosti druhou generaci NX nabíjet, popřemýšlejte o full-hybridní motorizaci 350h, kterou výrobce nabízí jak s pohonem předních, tak i všech kol. Ta vás v základu vyjde na 1 340 000 korun.

Lexus NX 450h+ je zkrátka výborné auto

Závěrem

Lexus NX druhé generace opět potvrzuje, že místo na trhu kompaktních prémiových SUV rozhodně má. Nabídne nebývalý komfort, který zajišťuje bezchybně pracující plug-in hybridní motorizace a dokonale odladěný podvozek, který je příjemně tuhý, ale přesto sebevědomě překouše každou nerovnost, aby vám do kabiny poslal pouze velmi tlumený záchvěv. Jedinou nevýhodou v oblasti pohonu může být jenom větší hlučnost čtyřválce při vyšších otáčkách.

Co se týče designu a kvality zpracování, japonská automobilka dělá nadále čest jejímu jménu. Při pohledu zvenku oceníte agresivní, a přesto velmi vyspělé křivky a interiér zase potěší použitými materiály, uživatelsky přívětivým infotainmentem a dostatkem místa i pro čtyři dospělé osoby. Cena odpovídá kvalitě, ale pokud chcete ušetřit a vystačíte si s full-hybridním pohonem, můžete se podívat na motorizaci 350h, která vyzdvihne poměr ceny a výkonu na úplně novou úroveň.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 Vyspělý design exteriéru  Hlučnost spalovacího motoru při vyšších otáčkách
 Moderní a funkční pojetí interiéru  Vyšší váha daná plug-in hybridním ústrojím
 Vychytaný head-up displej
 Neuvěřitelně komfortní podvozek
 Dokonalá spolupráce elektromotoru a spalovacího motoru

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."