Levných elektromobilů se asi nikdy nedočkáme. Tohle je jeden z důvodů!
- Lithium je důležitý prvek při výrobě elektromobilů a jeho cena neustále roste
- Nové vozy tak musí reagovat na tento vývoj a budou ještě méně dostupné
- Sen o rychlém přesunu k elektromobilitě se zatím jen rozplývá

Naprostá většina elektroniky spoléhá na baterie postavené na bázi velmi lehkého prvku, lithia. Jenže poslední dobou tyto baterie najdeme ve velkém i v automobilovém průmyslu. Pro někoho je to přirozený vývoj, někdo na baterie nadává i u dálkového ovladače. Tento oblíbený prvek se ale nyní až příliš často dostává na přední strany novinových serverů. Může za to jeho skokově zvyšující se cena.
Cena lithia letí vzhůru
Lithium je prvek, který se získává těžbou. Jen za poslední rok se jeho cena zvýšila o více než 430 %. Za kubický metr nyní výrobce zaplatí téměř 62 tisíc dolarů (zhruba 1,4 milionu korun). Jen pro srovnání, před šesti lety stálo stejné množství průměrně 11 tisíc dolarů (zhruba 250 tisíc korun). Nemyslete si ale, že za zvýšením ceny může jen válečný konflikt. Obecně se cena zvyšuje díky velkému tlaku na přechod k elektromobilitě.
Cena se i v minulých letech zvyšovala, především kvůli novým investicím do technologie a založení nových těžebních lokalit. V letech 2016 a 2017 se navíc za zvýšením ceny stál i prvotní větší zájem o nové elektromobily. Když nadšení odpadlo i cena lithia se vrátila na své běžnější hodnoty.

Čtěte také: Tesla bude recyklovat baterie ve velkém, smaže tím další známou potíž elektromobilů
Kromě ceny materiálu ale skokově zdraží i nové vozy
Podle expertů v oboru trvá až sedm let, než se z objevu nového naleziště dostane materiál ke zpracování a finálnímu výsledku. Jedná se tak i o dvojnásobnou dobu než u dalších materiálů potřebných pro výrobu vozidel a jejich součástí. Po tuto dlouhou dobu tak nemůže těžební průmysl ani automobilky očekávat zisk z přípravy, a i proto se musí cena později vykompenzovat.
Současné odhady hovoří o dále rostoucí ceně tohoto drahého kovu, a to nejméně do doby, kdy se podaří těžbu obnovit a než bude opět více materiálu, ze kterého se budou baterie vyrábět. Taková situace ale může klidně nastat až v druhé polovině dekády. Do ceny ale kromě nedostatku materiálu promlouvají i jiné faktory, jako je inflace, zvyšující se cena těžby i pracovní síly a v neposlední řadě i rostoucí cena dalších surových materiálů.
Automobilky na tyto hodnoty musí reagovat zvyšováním cen nových vozidel. Už tak vyšší pořizovací ceny oproti spalovacím vozům posunou novou technologii dále od potenciálních zájemců. Cena lithia je jen jeden z důvodů, proč se nyní ceny navyšují, a i proto je zdražení vozů více než jen znatelné.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.