Levný elektromobil Tesla – Shrnutí všeho, co už o něm víme

Pavel Škopek
Interiér ve voze Tesla Model 3 (2024) | foto: Tesla
Interiér ve voze Tesla Model 3 (2024) | foto: Tesla

Tesla chystá menší a levnější model, často nazývaný „Model 2“. Dorazit má v roce 2025 s cenou kolem 30 000 dolarů a sdílenými díly se Cybercabem.

Menší a levnější než Model 3

O levnější modelu Tesly, často označované jako „Model 2“ nebo „Tesla pro masy“, která by měla stát pod 25 000 dolarů (574 tisíc korun), se mluví už roky. Loni se zdálo, že všem nadějím je konec, když šéf automobilky Elon Musk projekt zařízl a dal raději přednost robotaxi. Během hovoru k výsledkům za 4. čtvrtletí 2024 však v lednu Musk potvrdil, že cenově dostupné vozidlo Tesla nové generace má být uvedeno na trh v první polovině roku 2025.

První čtvrtletí už máme pomalu za sebou a stále máme překvapivě málo detailů. Neobjevily se žádné velké úniky nebo konkrétní odhalení, když pomineme informaci, že Tesla pracuje na levnější verzi Modelu Y především pro čínský trh. Podle spekulací však projekt Redwood stále žije a podle informací, které v prosinci zveřejnil server Sina Finance, by mohl být velikostně někde mezi MINI a Modelem 3.

Podle serveru Not a Tesla App plánuje Tesla vyrábět tento malý model společně s autonomním Cybercabem v Giga Texas, což mu umožní sdílet co nejvíc komponent podobně jako je tomu u Modelu 3 a Modelu Y nebo Modelu S a Modelu X. Oba vozy jsou navrženy pro městskou dopravu s důrazem na dostupnost. Nový model však nemusí nutně připomínat Cybercab, ale pravděpodobně využije stejné komponenty, jako je menší baterie, kompaktní rám a zadní motor s nižším výkonem.

Tesla Cybercab | foto: Tesla
Tesla Cybercab | foto: Tesla

Má působit dražší, než bude

Viceprezident Tesly pro inženýrství Lars Moravy nedávno vystoupil v podcastu Ride the Lightning, kde diskutoval o připravovaném cenově dostupném modelu nové generace a širších cílech společnosti. Klíčovým cílem Tesly je zajistit, aby každý její produkt působil prémiově a nabízel vyšší hodnotu, než naznačuje jeho cena. K tomu využívá nové materiály a inovativní kombinace, které zlepšují odolnost, design a celkovou kvalitu výroby. Stejný přístup se očekává i u připravovaného modelu nové generace.

Tesla experimentuje s novými výrobními technologiemi, jako jsou plastové panely s barvou impregnovanou do materiálu, které použije u Cybercabu. Tyto panely se snadno vyrábí, jsou jednoduše vyměnitelné a odolnější vůči drobným škrábancům. Zatímco Cybercab bude dostupný pouze ve zlaté barvě, nový model Tesly by měl nabídnout více barevných variant a povrchových úprav. Plastová karosérie nicméně není nic nového, vzpomeňme například na Trabant.

Jednu zásadní technologii Cybercabu však levná Tesla téměř jistě nedostane, a to bezdrátové nabíjení, protože by to bylo příliš nákladné. V současnosti ho kromě Cybercabu potencionálně podporuje ještě Cybertruck, i když u něj není aktivní. Tesla plánuje rozšíření bezdrátového nabíjení na vybraných V4 Superchargerech, avšak pravděpodobně pouze pro prémiové modely, jako jsou budoucí verze Modelu S a X.

Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu
Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu

Cena a dostupnost

Automobilka často mluví o levné Tesle jako o modelu za „25 000 dolarů“, ale je třeba si uvědomit, že tato cena byla zmíněna před více než čtyřmi lety. V současnosti Tesla nabízí v Mexiku levnější verzi Modelu 3 s pohonem zadních kol za přibližně 37 500 dolarů (861 tisíc korun). Nižší cena je vykoupena absencí některými funkce, jako jsou vyhřívaná a chlazená sedadla nebo kožené potahy.

Očekává se, že nová verze Modelu Y bude mít o 20 % nižší výrobní náklady. Z toho můžeme odhadnout, že by nový model mohl mít cenovku kolem 30 000 dolarů (689 tisíc korun) před jakýmikoli slevami, což by mohlo Tesle pomoci v boji s dravou čínskou konkurencí.

Pokud jde o datum představení, Tesla naznačila, že speciální událost spojená s novým systémem referral odměn by mohla souviset s odhalením tohoto cenově dostupného modelu. S blížící se polovinou roku 2025 není daleko chvíle, kdy se dozvíme víc.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články