Kupujeme ojetý elektromobil Škoda Enyaq iV. Komu se vyplatí a na co si dát pozor?

Martin Skořepa
  • Přemýšlíte o koupi elektromobilu Škoda Enyaq iV?
  • V dnešním redakčním článku se podíváme na možnost nákupu ojetého vozu
  • Komu se vyplatí pořídit ojetý Enyaq, na kolik vyjde a na co si dát pozor?
Škoda Enyaq RS iV test
Škoda Enyaq RS iV test

Nákup ojetého elektromobilu už dávno není takové dobrodružství, jaké to kdysi bývalo. Dnes už je možné si vůz nechat detailně prověřit v servisu a odhalit veškeré možné problémy, a tak se zbytečně nenachytat. V dnešním článku se podíváme na zoubek Enyaqu iV, který se dá v českých bazarech pořídit jako ojetina poměrně levně. Vyplatí se vám?

Proč vyhazovat stovky tisíc z okna?

Každý, kdo přemýšlí nad pořízením ojetého vozu, jistě vidí jako největší benefit velkou úsporu peněz. Ačkoliv se může jednat o automobil, který nemá ani 10 tisíc kilometrů, a je tedy z pohledu technického stavu jako nový, tak tím, že jej první majitel prodává, automaticky klesá hodnota vozu o stovky tisíc. Můžete tak mít prakticky nové auto za mnohem výhodnější cenu. Dalším důvodem může být i fakt, že nemusíte čekat, jako v případě konfigurace, výroby a dodání nového vozu.

Kterou konfiguraci Enyaqu si vybrat?

To je zásadní otázka, protože modelů Škoda Enyaq iV je celá řada. Základní rozdělení je na původní klasický SUV Enyaq iV a konstrukčně upravený Enyaq iV Coupé, dále sportovnější Enyaq RS iV a Enyaq RS iV Coupé. Jasno byste měli mít také v tom, jestli chcete (či spíše potřebujete) delší dojezd, a pak tedy budete muset hledat verzi s větší baterií o kapacitě 77 kWh. Pro někoho však může stačit i základní a levnější verze s 58kWh baterkou.

Ojetiny vyjdou výrazně levněji, jen namátkou při pohledu na aktuální nabídky v českých bazarech můžete pořídit základní verzi Enyaq Clever iV 60 za zhruba 900 tisíc korun (nový vyjde od 1 239 900 Kč), dále verzi Enyaq Clever iV 80 za zhruba 1 milion korun (nový vyjde od 1 364 900 Kč), či například Enyaq RS iV za 1,3 milionu korun (nový vyjde od 1,7 milionu korun). Finanční úspora je tedy jedním z hlavním argumentů pro koupi ojetiny.


Čtěte také: 5 důvodů, proč si koupit ojetý elektromobil


Na co si dát při koupi z bazarů pozor?

Dobře, pokud máte jasno v tom, zda chcete prostornější klasické SUV, či sportovnější SUV-Coupé, ale také jak velkou baterii, můžeme přejít k dalšímu, a to mnohem složitějšímu bodu. Tím jsou věci, na které si dát při výběru a nákupu ojetého vozu z bazarů pozor. Je to dost a někdo, kdo s elektromobilem třeba ještě nikdy nejezdil a nevyzná se v tom tolik, může snadno udělat chybu.

Ze všeho nejdůležitější je, a to nejen u Škody Enyaq iV, ale obecně u všech ojetých elektromobilů, zjištění stavu baterie (SoH). S tím vám pomohou v servisech, kde stačí vůz připojit na diagnostiku a přečíst si, jaká je reálná kapacita baterie, tedy o kolik procent akumulátor „vlivem času a používání“ zkrátka přišel.

Doporučujeme pořizovat samozřejmě ojetiny, u kterých kapacita klesla co nejméně, ale i kdybyste pořídili Enyaq iV s baterií, která už bude v horším stavu, tak se stejně nemusíte bát, že by vám přestala fungovat. Jen nebude dosahovat takového výkonu a dojezdu, jako z výroby.

Škodovka navíc myslela i na případnou výměnu, kdy celá baterie vyjde na více než 450 tisíc korun, nicméně většinou stačí vyměnit jen některé moduly s cenou přes 40 tisíc korun a ne rovnou celou baterii, takže to bude levnější záležitost. Stejně tak je dobré vědět, že baterie v elektromobilu většinou bez problémů vydrží plně funkční i po 10 letech, takže řekněme během životnosti celého vozu se v krajním případě vymění jen jednou, ne vícekrát.

Škoda Enyaq RS iV test
Škoda Enyaq RS iV test

Řešte konfiguraci do posledního detailu

Celkově byste neměli zapomenout na to, co je dobré mít u konfigurace vozu. U Enyaqu iV myslete především na tepelné čerpadlo, které je za příplatek 30 tisíc korun a dokáže vám ušetřit spoustu energie při vytápění. Dále si všímejte, jaký je max. podporovaný výkon, protože i zde se jednotlivé verze mohou lišit a v praxi to pak znamená dobu strávenou na veřejné rychlonabíječce.

Výhodné je také mít u elektromobilu vyhřívaná sedadla, protože pak v zimě budete méně plýtvat energií na vytápění interiéru, typicky pokud jede řidič sám, tak nemusí topit celou kabinu. A to je jen začátek. Určitě si všímejte také, zda má vůz různé bezpečnostní asistenty, které vám mohou zachránit život. A v neposlední řadě nezapomeňte ani na originální prvek Crystal Face, který je taktéž za příplatek a nemá jej každý vůz.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články