Jednou z letošního událostí automobilového průmyslu byl červnový bankrot automobilky Fisker. Nejednalo se o blesk z čistého nebe. Firma se potýkala s problémy již od minulého roku a v posledních měsících se situace stále zhoršovala. Pro jejího zakladatele slavného designera Henrika Fiskera se však nejedná o první neúspěch na poli elektromobility. Vzpomeňme na jeho elektrický sporťák Fisker Karma z roku 2011.
Zdálo se, že to bude recept na úspěch, když si v roce 2007 založil slavný automobilový designér Henrik Fisker, který stál za například BMW Z8, Aston Martin DB9, Aston Martin V8 Vantage, svou vlastní automobilku. Jeho první vlastní sportovní vůz Fisker Karma měl vše, po čem zákazníci toužili.
Líbivý design se snoubil s moderními technologiemi. Jeho pohon zajišťovala dvojice elektromotorů, ale pod kapotou se nacházel i spalovací motor, který nebyl připojený k žádné nápravě, ale sloužil jako generátor elektrické energie pro 20,1kWh baterii. Nejednalo se tak o čistý elektromobil, ale byl označován jako plug-in hybrid. Zákazníci byli nadšeni a předobjednávky se jen hrnuly. V roce 2011 tak mohla začít produkce.
Pokud jste si chtěli v roce 2012 Fisker Karma koupit, museli jste si podle webu cars.com přichystat alespoň 102 000 dolarů (dnes 2,4 milionu korun) a za nejvyšší verzi 115 000 dolarů (dnes 2,7 milionů korun). O 12 let později se sem tam nějaký kus objeví ještě v autobazaru. Například jeden vyrobený v červenci 2012 s nájezdem 94 000 kilometrů můžete mít na webu mobile.de za pouhých 23 900 eur (607 000 korun)! Jedná se tak o ztrátu v přepočtu téměř dva miliony korun.
Čtěte také: Vědci „plivou“ na vodíkovou Toyotu kvůli Olympijským hrám. Co jim vadí?
Proč se z Fiskeru Karma stal tak velký průšvih, jsme již popisovali v roce 2022 v prvním díle našeho seriálu o největších elektromobilových propadácích. Tou největší slabinou Fiskeru byly od samého začátku nekvalitní a velmi poruchové baterie, což vyústilo v sérii svolávacích akcí. Když se vrátíme k nabízené ojetině, tak i ona má podle popisku vyměněnou baterii.
Poslední ránu do vazu, která způsobila, že tehdejší první automobilka Henrika Fiskera zkrachovala, však uštědřila příroda. Na konci října 2012 zaplavil a zničil hurikán Sandy zásilku 338 Fiskarů Karma určených pro Evropu. Šestnáct aut přitom shořelo poté, co mořská voda způsobila zkrat v řídicí jednotce jedné Karmy. Pojišťovna XL Insurance Americe odmítla škodu ve výši 30 milionů dolarů proplatit a následnou soudní při, kdy jí automobilka žalovala, vyhrála.
V roce 2014 odkoupil zkrachovalou automobilku čínský dodavatel Wanxiang Group, který ji přejmenoval na Karma Automotive a uvedl na trh plug-in hybrid Karma Revero založený na původním modelu Fisker Karma. Henrik Fisker si ponechal logo a ochranné známky společnosti Fisker a následně v roce 2016 založil další společnost na výrobu elektromobilů Fisker Inc.
Jednou z letošního událostí automobilového průmyslu byl červnový bankrot automobilky Fisker. Nejednalo se o blesk z čistého nebe. Firma se potýkala s problémy již od minulého roku a v posledních měsících se situace stále zhoršovala. Pro jejího zakladatele slavného designera Henrika Fiskera se však nejedná o první neúspěch na poli elektromobility. Vzpomeňme na jeho elektrický sporťák Fisker Karma z roku 2011.
Zdálo se, že to bude recept na úspěch, když si v roce 2007 založil slavný automobilový designér Henrik Fisker, který stál za například BMW Z8, Aston Martin DB9, Aston Martin V8 Vantage, svou vlastní automobilku. Jeho první vlastní sportovní vůz Fisker Karma měl vše, po čem zákazníci toužili.
Líbivý design se snoubil s moderními technologiemi. Jeho pohon zajišťovala dvojice elektromotorů, ale pod kapotou se nacházel i spalovací motor, který nebyl připojený k žádné nápravě, ale sloužil jako generátor elektrické energie pro 20,1kWh baterii. Nejednalo se tak o čistý elektromobil, ale byl označován jako plug-in hybrid. Zákazníci byli nadšeni a předobjednávky se jen hrnuly. V roce 2011 tak mohla začít produkce.
Pokud jste si chtěli v roce 2012 Fisker Karma koupit, museli jste si podle webu cars.com přichystat alespoň 102 000 dolarů (dnes 2,4 milionu korun) a za nejvyšší verzi 115 000 dolarů (dnes 2,7 milionů korun). O 12 let později se sem tam nějaký kus objeví ještě v autobazaru. Například jeden vyrobený v červenci 2012 s nájezdem 94 000 kilometrů můžete mít na webu mobile.de za pouhých 23 900 eur (607 000 korun)! Jedná se tak o ztrátu v přepočtu téměř dva miliony korun.
Čtěte také: Vědci „plivou“ na vodíkovou Toyotu kvůli Olympijským hrám. Co jim vadí?
Proč se z Fiskeru Karma stal tak velký průšvih, jsme již popisovali v roce 2022 v prvním díle našeho seriálu o největších elektromobilových propadácích. Tou největší slabinou Fiskeru byly od samého začátku nekvalitní a velmi poruchové baterie, což vyústilo v sérii svolávacích akcí. Když se vrátíme k nabízené ojetině, tak i ona má podle popisku vyměněnou baterii.
Poslední ránu do vazu, která způsobila, že tehdejší první automobilka Henrika Fiskera zkrachovala, však uštědřila příroda. Na konci října 2012 zaplavil a zničil hurikán Sandy zásilku 338 Fiskarů Karma určených pro Evropu. Šestnáct aut přitom shořelo poté, co mořská voda způsobila zkrat v řídicí jednotce jedné Karmy. Pojišťovna XL Insurance Americe odmítla škodu ve výši 30 milionů dolarů proplatit a následnou soudní při, kdy jí automobilka žalovala, vyhrála.
V roce 2014 odkoupil zkrachovalou automobilku čínský dodavatel Wanxiang Group, který ji přejmenoval na Karma Automotive a uvedl na trh plug-in hybrid Karma Revero založený na původním modelu Fisker Karma. Henrik Fisker si ponechal logo a ochranné známky společnosti Fisker a následně v roce 2016 založil další společnost na výrobu elektromobilů Fisker Inc.