Konec spalovacích motorů! Přísná norma Euro 7 má brzy vstoupit v platnost

Matouš Vrchota
  • Od Nového roku platí přísnější limity pro emisní normu Euro 6
  • Evropská komise již nyní pracuje na nové normě Euro 7
  • Přísné limity nebudou spalovací vozy schopné plnit
Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň
Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň

Evropská unie přemýšlí, kromě zavedení zcela nové emisní normy, i nad neustálým dohledem nad vozidly. Nelekejte se, že by měl někdo sledovat vaše každé hnutí, týkat se to má především okamžitých hodnot produkovaných emisí. Tento systém by se měl stát součástí připravovaného limitu s označením Euro 7. Zde už máme obavy větší. Nové limity totiž mohou velmi zkomplikovat automobilový trh a průmysl, jak jej dnes známe.

Přichází konec spalovacích motorů?

Současný limit Euro 6 byl představen relativně nedávno, v roce 2015. Asi nikoho nepřekvapí, že v Bruselu již pracují na jeho nástupci s pořadovým číslem sedm. Vzhledem k požadovaným limitům lze předpokládat, že se bude jednat o poslední emisní standardy před kompletním zákazem vypouštění jakýchkoliv spalin.

Tato norma by měla vejít v platnost v roce 2025, což je relativně brzy – doslova za „pár“ týdnů. Už tady bude mít naprostá většina výrobců obrovské potíže, aby vůz vůbec mohl pohánět spalovací motor.

Fosilní palivo během spalování v plném proudu
Fosilní palivo během spalování v plném proudu

S novým rokem vešla navíc v platnost aktualizovaná norma Euro 6, ve verzi 6d-ISC-FCM. Zjednodušeně říká, že nová vozidla musí produkovat maximálně 95 gramů CO2 na jeden ujetý kilometr. Těžko říci, jestli se budou tato pravidla i nadále před příchodem normy Euro 7 zpřísňovat.

Euro 7 – největší strašák automobilového průmyslu

Evropská unie nyní zvažuje tři scénáře pro Euro 7. První, odlehčená verze, by snížila počet povolených emisí pro současnou normu Euro 6 a upravila by lehce směrnice. Druhá varianta by zrevidovala limity přísněji. Zavedla by též nové testy pro skleníkové emise.

Varianta třetí by představovala nejzásadnější zásah a kromě kombinace prvních dvou variant jde dále v tom, že by každé nové vozidlo muselo obsahovat monitoring vyprodukovaných emisí, který by reportoval stav po celou životnost vozu. Takový sběr dat by ovšem musel být plně anonymní bez vazby na majitele, potenciálně i bez vazby na konkrétní model vozu.

Auto se spalovacím motorem
Auto se spalovacím motorem

Takové změny by se jistě nepříjemně projevily na ceně vozidel. Zákonodárci ovšem předpokládají, že náklady spojené s odesíláním dat by měly být velmi nízké. Počítají totiž s tím, že by se systém dal spojit s online diagnostikou vozu a že by se data o emisích dala použít i jako informace pro řidiče, podobně jako jsme dnes zvyklí na data o aktuální spotřebě paliva.

Díky záznamům by také vozidla mohla být chytřejší v tom, že neočekávané zvýšení produkce emisí může naznačovat první příznaky selhávání součástí pohonného ústrojí vozu. S těmito výhodami doufají, že by lidé měli Euro 7 vítat více, než minulé standardy.

Budoucnost evropského automobilového průmyslu

Ať už by takové “výhody” měli zákazníci opravdu rádi, automobilky vyjadřují velké obavy. Podle nich totiž Euro 7 velmi otevřeně naznačuje skutečný konec spalovacích agregátů, minimálně na území EU. Evropská automobilová asociace výrobců již viděla první návrhy nové normy a jejich experti je vidí jako neslučitelné se spalovacími motory.

Norma totiž chce omezit limit pro produkci emisí na pouhých 30 g/km. To je třetinová hodnota, než je aktuálně v platnosti. Běžná vozidla nejsou schopná takové limity plnit.

Výfuk spalovacího vozu
Výfuk spalovacího vozu

Čtěte také: Praha si posvítí na výfuky aut. Bude monitorovat emise automobilů v provozu


Do asociace patří mimo jiné i Ford, Honda, BMW, Jaguar, Land Rover, Volvo a Volkswagen. Tyto automobilky varují před návrhy, které nepřímo naznačují zákaz používání spalovacích vozidel a to včetně těch hybridních. Nejen že by to neskutečně zkomplikovalo konkurenceschopnost výrobců, ale potenciálně by tyto zákazy velmi omezily výrobu a dovoz automobilů i z jiných trhů.

Mluvčí Evropské komise prohlásili, že cílem je vytvořit časovou linku, která povede k zavedení nulových emisí a tím pádem zvýšené ochraně obyvatel, ale současně při zachování konkurenceschopnosti výrobců vozidel.

Bude Evropa bezemisní?

Evropská komise si dala za cíl do roku 2050 být téměř stoprocentně bezemisní a jsou si vědomi, že jejich návrhy životně ohrožují spalovací systémy. Zdůrazňují, že je samozřejmě nutné zachovat možnost provozu takových vozidel do doby, než je bude možné plně nahradit alternativními pohony a palivy.

My takový optimismus jako evropští komisaři nesdílíme a obáváme se, že problém může být vcelku rychle větší, než se nám politici snaží namluvit. I když jsme příznivci nových technologií a elektromobilitu milujeme, takové zásahy mohou mít velmi zásadní vliv na celý automobilový průmysl.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články