Manuální převodovky u aut jsou čím dál více vytlačované automatickými. Důkazem toho je i současná nabídka výrobců, kdy pouhá třetina vozů se nabízí s tímto typem řazení. Manuál je postupně vytlačován, a to nejen kvůli hybridním a plně elektrickým vozidlům. Již dávno neplatí předsudky, že automat řadí pomalu, je méně spolehlivý a zvyšuje oproti ručnímu řazení spotřebu. Tento trend se pomalu projevuje i na ojetých vozech v nabídkách bazarových sítí.
Kdo si chce zvýšit šanci na pořízení manuální, měl by rozhlížet po praktických vozech s krátkou karoserií hatchback. Výrobci u nich manuální převodovku zatím ponechávají v 80 % případů. Naopak kde je manuál téměř k nesehnání, jsou velká a luxusní vozidla bez rozdílu stavby karoserie. Limuzíny i SUV tak s klasickou řadící pákou již téměř neseženete. I sportovněji laděná kupé nabízí zvýšený komfort. O možnost řazení se zde často starají pádla pod volanty, které nabízí sekvenční řazení.
O něco lepší situace je zatím stále na trhu s ojetými vozy. Zde mají „šaltrpáky“ s 57 % nadpoloviční převahu. Jde ale čím dál více o vozy staršího data. V naprosté většině jde o desetileté a starší modely. Statistky inzertního portálu TipCars říkají, že vozy vyrobené před rokem 2013 disponují manuální převodovkou ze 77 %. O pět let starší modely dokonce poměr povyšují na čtyři ku jedné ve svůj prospěch.
Čím novější vozidlo, tím spíše se zvyšuje pravděpodobnost, že bude dostupné s automatickou převodovkou. Výrobci tak činí z mnoha důvodů. Automatické řazení se lépe párují s úspornými motory, které dnes ve velkém počtu případů potřebují v honbě za snižováním emisí i elektrickou složku pomoci. Jestliže je spalovací vozidlo schopné čistě elektrické jízdy, byť na malou chvíli, technicky potřebuje k pohybu samočinnou převodovku. Velmi elegantní i servisně nenáročné řešení nabízí například japonská Toyota. I proto z nabídky výrobce mizí nejen vozy s manuální převodovkou, ale v poslední době i výhradně spalovací modely.
Kromě malých hatchbacků je stále v nabídce vícero velkoprostorových MPV, které milovníky manuálního řazení osloví. Častými zástupci jsou i vozy typu liftback, kam spadá i velmi oblíbená Škoda Octavia nebo novější generace vozu Hyundai i30. Vozy kombi zatím stále drží těsnou nadpoloviční většinu v manuálu. Na stejné míře jsou rodinné minibusy a dodávky. Manažerské sedany již poměř nepatrně přesouvají na stranu automatu a čím jsou vozy vyšší stavby, tím se podíl manuálních převodovek snižuje až na pouhou pětinu.
Manuální převodovky u aut jsou čím dál více vytlačované automatickými. Důkazem toho je i současná nabídka výrobců, kdy pouhá třetina vozů se nabízí s tímto typem řazení. Manuál je postupně vytlačován, a to nejen kvůli hybridním a plně elektrickým vozidlům. Již dávno neplatí předsudky, že automat řadí pomalu, je méně spolehlivý a zvyšuje oproti ručnímu řazení spotřebu. Tento trend se pomalu projevuje i na ojetých vozech v nabídkách bazarových sítí.
Kdo si chce zvýšit šanci na pořízení manuální, měl by rozhlížet po praktických vozech s krátkou karoserií hatchback. Výrobci u nich manuální převodovku zatím ponechávají v 80 % případů. Naopak kde je manuál téměř k nesehnání, jsou velká a luxusní vozidla bez rozdílu stavby karoserie. Limuzíny i SUV tak s klasickou řadící pákou již téměř neseženete. I sportovněji laděná kupé nabízí zvýšený komfort. O možnost řazení se zde často starají pádla pod volanty, které nabízí sekvenční řazení.
O něco lepší situace je zatím stále na trhu s ojetými vozy. Zde mají „šaltrpáky“ s 57 % nadpoloviční převahu. Jde ale čím dál více o vozy staršího data. V naprosté většině jde o desetileté a starší modely. Statistky inzertního portálu TipCars říkají, že vozy vyrobené před rokem 2013 disponují manuální převodovkou ze 77 %. O pět let starší modely dokonce poměr povyšují na čtyři ku jedné ve svůj prospěch.
Čím novější vozidlo, tím spíše se zvyšuje pravděpodobnost, že bude dostupné s automatickou převodovkou. Výrobci tak činí z mnoha důvodů. Automatické řazení se lépe párují s úspornými motory, které dnes ve velkém počtu případů potřebují v honbě za snižováním emisí i elektrickou složku pomoci. Jestliže je spalovací vozidlo schopné čistě elektrické jízdy, byť na malou chvíli, technicky potřebuje k pohybu samočinnou převodovku. Velmi elegantní i servisně nenáročné řešení nabízí například japonská Toyota. I proto z nabídky výrobce mizí nejen vozy s manuální převodovkou, ale v poslední době i výhradně spalovací modely.
Kromě malých hatchbacků je stále v nabídce vícero velkoprostorových MPV, které milovníky manuálního řazení osloví. Častými zástupci jsou i vozy typu liftback, kam spadá i velmi oblíbená Škoda Octavia nebo novější generace vozu Hyundai i30. Vozy kombi zatím stále drží těsnou nadpoloviční většinu v manuálu. Na stejné míře jsou rodinné minibusy a dodávky. Manažerské sedany již poměř nepatrně přesouvají na stranu automatu a čím jsou vozy vyšší stavby, tím se podíl manuálních převodovek snižuje až na pouhou pětinu.