Konec 12V baterie! Tesla přechází na 48V systém. Jaké to má výhody?

  • Tesla se loučí s 12V bateriemi
  • Všechny její nové elektromobily budou využívat 48V systém
  • Jaké jsou důvody a výhody této technologické inovace?
Tesla 12V baterie

Tesla 12V baterie

Inovace, která většině novinářům unikla. Tak by se dalo nazvat oznámení, které firma udělala ve středu 1. března během dlouhé zhruba čtyřhodinové prezentace v rámci Tesla Investor Day 2023. Zástupci americké automobilky totiž uvedli, že všechny nové Tesly opustí 12V systém a přejdou na novější 48V architekturu.

Tesla končí s 12V bateriemi

Autobaterie s napětím 12 voltů se používají již od 50. let minulého století. Ale s příchodem elektromobilů jsme si už tak nějak zvykli na to, že se mění i celkem zažité pořádky a v případě Tesly je tomu tak minimálně dvojnásob. V roce 2021 se Tesla rozhodla přejít u 12V baterií z jedovaté olověné na modernější Li-Ion typ, teď přechází na vyšší napětí 48 voltů. Proč?

Důvodů je více. Každopádně u starého 12V systému máte větší odpor, takže potřebujete více elektrické energie. Požadavky na klimatizaci, asistenční systémy řidiče, infotainment apod. tedy potřebují více elektřiny, než tomu bylo v minulém století. Novější 48V systém má tedy menší ztráty, navíc má i rychlejší odezvu.

S přechodem na modernější 48V systém se také ušetří hmotnost veškeré kabeláže, protože u 48voltového systému se používají jiné kabelové svazky, které mají menší průřež, takže jsou lehčí a levnější. Auto na baterky je tedy nakonec o něo lehčí, což je u elektromobilů alfou a omegou pro úspěch, především pokud jde o spotřebu a dojezd.

Tesla Model 3 a jeho architektura

Tesla Model 3 a jeho architektura, ilustrační | foto: Tesla


Čtěte také: Tesla ve výrobě dosáhla významného milníku. Stále roste exponenciálním tempem


Kdy dorazí první Tesla se 48V systémem?

Ještě pro pořádek je potřeba uvést na pravou míru, že Tesla není první firmou, která u aut využívá 48voltový systém. Jiné automobilky jej využily u mild-hybridů. Každopádně u Tesly jde o elektromobily a zde se jedná o poměrně velkou inovaci, která má vícero výhod a Musk aspol. tím mohou přesvědčit prakticky celý automobilový průmysl.

Na prezentaci Tesla Investor Day 2023 bylo jasně řečeno, že Tesla přechází na 48V systém u všech svých budoucích elektromobilů. Poprvé se 48V systém objeví u Cybertrucku, a to již letos, a následně také u tzv. „next generation vehicle“ (což může být Model 2, či robotaxi – pozn. redakce).

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Konec 12V baterie! Tesla přechází na 48V systém. Jaké to má výhody?

  • Tesla se loučí s 12V bateriemi
  • Všechny její nové elektromobily budou využívat 48V systém
  • Jaké jsou důvody a výhody této technologické inovace?
Tesla 12V baterie

Tesla 12V baterie

Inovace, která většině novinářům unikla. Tak by se dalo nazvat oznámení, které firma udělala ve středu 1. března během dlouhé zhruba čtyřhodinové prezentace v rámci Tesla Investor Day 2023. Zástupci americké automobilky totiž uvedli, že všechny nové Tesly opustí 12V systém a přejdou na novější 48V architekturu.

Tesla končí s 12V bateriemi

Autobaterie s napětím 12 voltů se používají již od 50. let minulého století. Ale s příchodem elektromobilů jsme si už tak nějak zvykli na to, že se mění i celkem zažité pořádky a v případě Tesly je tomu tak minimálně dvojnásob. V roce 2021 se Tesla rozhodla přejít u 12V baterií z jedovaté olověné na modernější Li-Ion typ, teď přechází na vyšší napětí 48 voltů. Proč?

Důvodů je více. Každopádně u starého 12V systému máte větší odpor, takže potřebujete více elektrické energie. Požadavky na klimatizaci, asistenční systémy řidiče, infotainment apod. tedy potřebují více elektřiny, než tomu bylo v minulém století. Novější 48V systém má tedy menší ztráty, navíc má i rychlejší odezvu.

S přechodem na modernější 48V systém se také ušetří hmotnost veškeré kabeláže, protože u 48voltového systému se používají jiné kabelové svazky, které mají menší průřež, takže jsou lehčí a levnější. Auto na baterky je tedy nakonec o něo lehčí, což je u elektromobilů alfou a omegou pro úspěch, především pokud jde o spotřebu a dojezd.

Tesla Model 3 a jeho architektura

Tesla Model 3 a jeho architektura, ilustrační | foto: Tesla


Čtěte také: Tesla ve výrobě dosáhla významného milníku. Stále roste exponenciálním tempem


Kdy dorazí první Tesla se 48V systémem?

Ještě pro pořádek je potřeba uvést na pravou míru, že Tesla není první firmou, která u aut využívá 48voltový systém. Jiné automobilky jej využily u mild-hybridů. Každopádně u Tesly jde o elektromobily a zde se jedná o poměrně velkou inovaci, která má vícero výhod a Musk aspol. tím mohou přesvědčit prakticky celý automobilový průmysl.

Na prezentaci Tesla Investor Day 2023 bylo jasně řečeno, že Tesla přechází na 48V systém u všech svých budoucích elektromobilů. Poprvé se 48V systém objeví u Cybertrucku, a to již letos, a následně také u tzv. „next generation vehicle“ (což může být Model 2, či robotaxi – pozn. redakce).

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."