Inovace, která většině novinářům unikla. Tak by se dalo nazvat oznámení, které firma udělala ve středu 1. března během dlouhé zhruba čtyřhodinové prezentace v rámci Tesla Investor Day 2023. Zástupci americké automobilky totiž uvedli, že všechny nové Tesly opustí 12V systém a přejdou na novější 48V architekturu.
Autobaterie s napětím 12 voltů se používají již od 50. let minulého století. Ale s příchodem elektromobilů jsme si už tak nějak zvykli na to, že se mění i celkem zažité pořádky a v případě Tesly je tomu tak minimálně dvojnásob. V roce 2021 se Tesla rozhodla přejít u 12V baterií z jedovaté olověné na modernější Li-Ion typ, teď přechází na vyšší napětí 48 voltů. Proč?
Důvodů je více. Každopádně u starého 12V systému máte větší odpor, takže potřebujete více elektrické energie. Požadavky na klimatizaci, asistenční systémy řidiče, infotainment apod. tedy potřebují více elektřiny, než tomu bylo v minulém století. Novější 48V systém má tedy menší ztráty, navíc má i rychlejší odezvu.
S přechodem na modernější 48V systém se také ušetří hmotnost veškeré kabeláže, protože u 48voltového systému se používají jiné kabelové svazky, které mají menší průřež, takže jsou lehčí a levnější. Auto na baterky je tedy nakonec o něo lehčí, což je u elektromobilů alfou a omegou pro úspěch, především pokud jde o spotřebu a dojezd.
Čtěte také: Tesla ve výrobě dosáhla významného milníku. Stále roste exponenciálním tempem
Ještě pro pořádek je potřeba uvést na pravou míru, že Tesla není první firmou, která u aut využívá 48voltový systém. Jiné automobilky jej využily u mild-hybridů. Každopádně u Tesly jde o elektromobily a zde se jedná o poměrně velkou inovaci, která má vícero výhod a Musk aspol. tím mohou přesvědčit prakticky celý automobilový průmysl.
Na prezentaci Tesla Investor Day 2023 bylo jasně řečeno, že Tesla přechází na 48V systém u všech svých budoucích elektromobilů. Poprvé se 48V systém objeví u Cybertrucku, a to již letos, a následně také u tzv. „next generation vehicle“ (což může být Model 2, či robotaxi – pozn. redakce).
Inovace, která většině novinářům unikla. Tak by se dalo nazvat oznámení, které firma udělala ve středu 1. března během dlouhé zhruba čtyřhodinové prezentace v rámci Tesla Investor Day 2023. Zástupci americké automobilky totiž uvedli, že všechny nové Tesly opustí 12V systém a přejdou na novější 48V architekturu.
Autobaterie s napětím 12 voltů se používají již od 50. let minulého století. Ale s příchodem elektromobilů jsme si už tak nějak zvykli na to, že se mění i celkem zažité pořádky a v případě Tesly je tomu tak minimálně dvojnásob. V roce 2021 se Tesla rozhodla přejít u 12V baterií z jedovaté olověné na modernější Li-Ion typ, teď přechází na vyšší napětí 48 voltů. Proč?
Důvodů je více. Každopádně u starého 12V systému máte větší odpor, takže potřebujete více elektrické energie. Požadavky na klimatizaci, asistenční systémy řidiče, infotainment apod. tedy potřebují více elektřiny, než tomu bylo v minulém století. Novější 48V systém má tedy menší ztráty, navíc má i rychlejší odezvu.
S přechodem na modernější 48V systém se také ušetří hmotnost veškeré kabeláže, protože u 48voltového systému se používají jiné kabelové svazky, které mají menší průřež, takže jsou lehčí a levnější. Auto na baterky je tedy nakonec o něo lehčí, což je u elektromobilů alfou a omegou pro úspěch, především pokud jde o spotřebu a dojezd.
Čtěte také: Tesla ve výrobě dosáhla významného milníku. Stále roste exponenciálním tempem
Ještě pro pořádek je potřeba uvést na pravou míru, že Tesla není první firmou, která u aut využívá 48voltový systém. Jiné automobilky jej využily u mild-hybridů. Každopádně u Tesly jde o elektromobily a zde se jedná o poměrně velkou inovaci, která má vícero výhod a Musk aspol. tím mohou přesvědčit prakticky celý automobilový průmysl.
Na prezentaci Tesla Investor Day 2023 bylo jasně řečeno, že Tesla přechází na 48V systém u všech svých budoucích elektromobilů. Poprvé se 48V systém objeví u Cybertrucku, a to již letos, a následně také u tzv. „next generation vehicle“ (což může být Model 2, či robotaxi – pozn. redakce).