Kdy elektromobily zlevní? Stellantis slibuje do roku 2030 pokles ceny z říše snů
- Evropský parlament nezajímá, jak si automobilky poradí s novou legislativou
- Elektromobily musí zlevnit, jinak po nich nebude poptávka
- Stellantis již pracuje na snižování nákladů

Jeden z největších evropských výrobců vozidel, skupina Stellantis, varuje před připravovaným zákazem prodejů spalovacích vozidel. Automobilový průmysl se podle nich může dostat do velkých potíží. Jedinou cestou je podle skupiny snížit cenu elektrických vozů.
Podle Stellantisu to chce razantní snížení ceny
Skupina Stellantis chce snížit cenu výroby elektromobilů o celých 40 % již do konce desetiletí. Ve středu to prohlásil šéf výroby Arnaud Deboeuf. Výrobce vozidel značek Fiat, Ram, Jeep, Peugeot a mnoha dalších plánuje převzít výrobu části dodávaných dílů přímo do svých továren. Chce také zatlačit na dodavatele a snížení cen nasmlouvaných komponentů.
Na schůzi ve francouzské továrně v Tremery se Deboeuf vyjádřil jasně. Pokud elektromobily nezlevní, automobilový trh se zhroutí. Je to ovšem velká výzva. Stellantis plánuje výrobu dohromady až 75 elektrických modelů napříč všemi svými značkami. Stihnout to chce do roku 2030. Aby byli na masivní výrobu připravení, chystají přestavbu několika francouzských továren pro tyto účely.

Čtěte také: Obejdou se elektromobily bez těžkých baterií? Stellantis testuje indukční nabíjení za jízdy
Ceny aut jdou zatím opačným směrem
Ceny elektrických aut jdou ale zatím opačným směrem. Jen Tesla za poslední měsíc zvýšila cenu průměrně o 6 tisíc dolarů. Podobné změny již provedly i výrobci Rivian, Ford a Hummer. Neustále roustoucí ceny surových materiálů se promítají do ceny bateriových modulů. Tato navýšení pak z prodeje strhnou téměř celou marži a vozy tak nejsou vůbec ziskové.
Šéfové automobilek se vyjadřují k nové legislativě v tom smyslu, že politiky nezajímá situace na trhu a ani to, zda mají výrobci dostatek materiálů pro výrobu svých vozidel. Stellantis je přesto připraven omezení legislativy plně dodržet v původním termínu. Než se dokončí továrny pro výrobu baterií v Evropě (mezi lety 2024 – 2027), budou na dodávkách profitovat především asijské společnosti. Jen Stellantis buduje pět velkých výrobních závodů.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.