Elektromobilita je pojem, který trvale vyvolává řadu vášnivých reakcí. Fanouškům vyskočí při jeho vyslovení synonyma jako Tesla, úžasné zrychlení, závratný a okamžitý výkon a další. Opačná strana, tedy skalní zastánci spalovacích vozů, mohou mít úplně jiné asociace: vysoká pořizovací cena, diskutabilní dojezd, případně neznámé hodnoty degradace baterií v čase.
Ponechme nyní obě vzájemně se pošťuchující skupiny na bojových polích diskuzních vláken a zkusme se vžít do role běžného automobilisty, který z mnoha stran slyší elektromobily skloňovat ve všech pádech, ale přesto netuší, co může v blízké budoucnosti čekat.
Nejjednodušším řešením je půjčit si auto poháněné bateriemi a elektromobilitu si osahat na vlastní kůži, namítnete. Samozřejmě, že máte pravdu. Vyberete nejbližšího dealera, domluvíte si schůzku a výsledkem vašeho šarmu a vystupování bude zapůjčení libovolného modelu na alespoň dvoudenní samostatné testování.
My, méně šťastní, nemající šarm diplomata a aureolu arabského šejka, pravděpodobně nebudeme ostřížím zrakem prodejce označení za potenciálního kupce vozu. V takovém případě se možná dozvíme, že vybraný automobil má právě před servisní prohlídkou a k dispozici bude nejdřív za půl roku, po navrácení z dlouhodobé zápůjčky. Anebo nás obchodní zástupce sveze dvakrát okolo salonu, abychom ten „elektrický” pocit zažili, když už jsme vážili cestu.
Čtěte také: Vybrali jsme nejžádanější elektromobily, na které stále čekáme! Který si vyberete?
Přesto pro nás existuje náhradní řešení. Sice si při něm neužijeme zatlačení do sedaček jako v Tesle, na oplátku si budeme moct vyzkoušet vše ostatní, co při cestě a jejím plánování elektromobilista prožívá a řeší. Pěkně v klidu od stolu nebo naživo, přímo na trase, prostřednictvím našeho stávajícího spalovacího automobilu.
Elektromobilitu jako takovou doprovází řada otazníků. Mezi jiným často zaznívá otázka, týkající se vypořádání se s délkami tras a porovnávání delší jízdy s elektromobilem oproti zažitým cestám ve spalovacím autě. I když tedy nemáme přímou možnost vyzkoušet si zajímavý elektromobil napřímo, existuje šance zodpovědět si dotazy, zda by nám vyhlédnutý elektrický vůz vyhovoval nejen pro každodenních 50 km do práce, ale také na víkendovou cestu k babičce do jižních Čech, na kterou potřebujeme 500 km a šance na nabití po cestě je mizivá.
K takovému účelu může báječně posloužit aplikace ABRP (A Better Route Planner), která je jinak určená pro skutečné a ostré využití elektromobilu. Ostatně, můžete si o tom přečíst i v našem dřívějším článku. Program podobně poslouží i nám, kteří si elektromobil teprve vybíráme anebo si chceme potenciální elektrické cestování vyzkoušet nanečisto. V aplikaci vybereme uvažovaný model vozu, nastavíme potřebné parametry, naplánujeme trasu a můžeme vyrazit. Doplnit můžeme i venkovní teplotu nebo stav degradace baterie, pokud uvažujeme o koupi staršího elektromobilu.
Záleží jenom na nás, jestli si naplánovanou trasu svým současným autem projedeme naostro a budeme dodržovat naplánované dobíjecí zastávky nebo zda si vystačíme se souhrnem na displeji počítače v pohodlí domova. A i když jsme zatím nezažili Tesla smile, budeme o kousek blíž odpovědi na otázku, jak snadno bychom byli schopni přizpůsobit se technickým potřebám aut na baterie.
Elektromobilita je pojem, který trvale vyvolává řadu vášnivých reakcí. Fanouškům vyskočí při jeho vyslovení synonyma jako Tesla, úžasné zrychlení, závratný a okamžitý výkon a další. Opačná strana, tedy skalní zastánci spalovacích vozů, mohou mít úplně jiné asociace: vysoká pořizovací cena, diskutabilní dojezd, případně neznámé hodnoty degradace baterií v čase.
Ponechme nyní obě vzájemně se pošťuchující skupiny na bojových polích diskuzních vláken a zkusme se vžít do role běžného automobilisty, který z mnoha stran slyší elektromobily skloňovat ve všech pádech, ale přesto netuší, co může v blízké budoucnosti čekat.
Nejjednodušším řešením je půjčit si auto poháněné bateriemi a elektromobilitu si osahat na vlastní kůži, namítnete. Samozřejmě, že máte pravdu. Vyberete nejbližšího dealera, domluvíte si schůzku a výsledkem vašeho šarmu a vystupování bude zapůjčení libovolného modelu na alespoň dvoudenní samostatné testování.
My, méně šťastní, nemající šarm diplomata a aureolu arabského šejka, pravděpodobně nebudeme ostřížím zrakem prodejce označení za potenciálního kupce vozu. V takovém případě se možná dozvíme, že vybraný automobil má právě před servisní prohlídkou a k dispozici bude nejdřív za půl roku, po navrácení z dlouhodobé zápůjčky. Anebo nás obchodní zástupce sveze dvakrát okolo salonu, abychom ten „elektrický” pocit zažili, když už jsme vážili cestu.
Čtěte také: Vybrali jsme nejžádanější elektromobily, na které stále čekáme! Který si vyberete?
Přesto pro nás existuje náhradní řešení. Sice si při něm neužijeme zatlačení do sedaček jako v Tesle, na oplátku si budeme moct vyzkoušet vše ostatní, co při cestě a jejím plánování elektromobilista prožívá a řeší. Pěkně v klidu od stolu nebo naživo, přímo na trase, prostřednictvím našeho stávajícího spalovacího automobilu.
Elektromobilitu jako takovou doprovází řada otazníků. Mezi jiným často zaznívá otázka, týkající se vypořádání se s délkami tras a porovnávání delší jízdy s elektromobilem oproti zažitým cestám ve spalovacím autě. I když tedy nemáme přímou možnost vyzkoušet si zajímavý elektromobil napřímo, existuje šance zodpovědět si dotazy, zda by nám vyhlédnutý elektrický vůz vyhovoval nejen pro každodenních 50 km do práce, ale také na víkendovou cestu k babičce do jižních Čech, na kterou potřebujeme 500 km a šance na nabití po cestě je mizivá.
K takovému účelu může báječně posloužit aplikace ABRP (A Better Route Planner), která je jinak určená pro skutečné a ostré využití elektromobilu. Ostatně, můžete si o tom přečíst i v našem dřívějším článku. Program podobně poslouží i nám, kteří si elektromobil teprve vybíráme anebo si chceme potenciální elektrické cestování vyzkoušet nanečisto. V aplikaci vybereme uvažovaný model vozu, nastavíme potřebné parametry, naplánujeme trasu a můžeme vyrazit. Doplnit můžeme i venkovní teplotu nebo stav degradace baterie, pokud uvažujeme o koupi staršího elektromobilu.
Záleží jenom na nás, jestli si naplánovanou trasu svým současným autem projedeme naostro a budeme dodržovat naplánované dobíjecí zastávky nebo zda si vystačíme se souhrnem na displeji počítače v pohodlí domova. A i když jsme zatím nezažili Tesla smile, budeme o kousek blíž odpovědi na otázku, jak snadno bychom byli schopni přizpůsobit se technickým potřebám aut na baterie.