Výrobci elektrických vozidel dávají na baterie standardně záruku 8 let. Kromě této doby může záruka skončit dříve, pokud ujedete předem danou porci kilometrů. Je dnes stále obhajitelná obava z krátké životnosti baterií elektromobilů? Jak si baterie se svojí kondicí stojí po skončení záruční doby? Majitel Tesly Modelu 3 se podělil se svými zkušenostmi po pěti letech a 120 tisících milích, čímž záruka právě vypršela.
Andy Slye je spokojeným zákazníkem Tesly. Jezdí v Modelu 3 ročníku 2018 a na tachometru brzy překročí metu 200 tisíc ujetých kilometrů. Jelikož je Američan, dosáhl milníku 120 tisíc mil. V našich podmínkách jde o necelých 200 tisíc kilometrů. Jestliže by nyní u jeho vozu došlo k nutnosti vyměnit baterii, Tesla by si řekla o částku zhruba 16 tisíc dolarů. Aby ale muselo dojít k výměně kompletní baterie, muselo by něco být skutečně v nepořádku. Taková závada by se s velkou pravděpodobností objevila ale již dříve.
Majitel nicméně zdůrazňuje, že za dobu vlastnictví vozu ušetřil nemalé finanční prostředky na tankování i celkovém servisu. Nutná výměna by tedy nebyla až tolik bolestivá. I Tesla ve své výroční zprávě Impact Report 2022 sama vyzdvihuje velmi pomalou degradaci baterie. I po nájezdu 320 tisíc kilometrů se v baterii udrží v průměru více než 88 % původní kapacity. Proto se Tesla příliš neobává mimozáručních výměn baterií.
Čtěte také: Pravda o degradaci baterií. Proč jsou na tom auta od Tesly nejlépe ze všech?
Slye se ale nechtěl spoléhat pouze na zprávy a průměry zveřejněné automobilkou. Vzal proto vůz na vlastní měření. Při dodání vozu před pěti lety ukazovaly palubní systémy dojezd plné baterie 310 mil (498,9 km). Ať se budete o svůj vůz state sebelíp, určitý úbytek kapacity musíte časem očekávat. Standardní záruka Tesly na baterii trvá osm let nebo 120 tisíc mil. V České republice Tesla uvádí záruku ve stejné časové délce nebo 192 tisíc kilometrů. Majitel je nyní po pěti letech na hranici kilometrů.
Automobilka „slibuje“, že v momentě vypršení záruky bude zbývající kapacita baterie alespoň 70 %. Majitel zmiňuje tři způsoby, jak si můžete sami svojí aktuální kapacitu zkontrolovat. Lze použít mobilní aplikaci Recurrent, provést svůj vlastní test dojezd z plné baterie nebo využít testů nabíjení. I palubní systém Tesly umožňuje spustit test kapacity. Při této kontrole posloužila mobilní aplikace. Ta vyhodnotila stav baterie na 93 bodů ze sta. Jeho dojezd podle displeje vozu ukazuje 280 mil, což odpovídá 10% degradaci.
Tento konkrétní vůz dostává pečlivou péči. Kdykoliv je to možné, nepoužívá majitel k nabíjení výkonné Superchargery. O většinu nabíjení se stará domácí wallbox. Maximální hladina nabití je dlouhodobě nastavená na 80 %. To jsou jen základní tipy pro prodloužení životnosti baterie a uplatit se dají i na ostatní značky vozů, nejen na Tesly.
Přijde vám míra degradace odpovídající? Pokud vůz za dalších pět let nebo 192 tisících kilometrech ztratí dalších 10 %, přičemž stárnutí baterie většinou probíhá nejdříve rychlejším tempem a poté se zpomaluje, rozhodně stále nebude patřit do „starého železa“. Po 10 letech tak elektromobil od Tesly stále ujede možná přes 400 kilometrů.
Výrobci elektrických vozidel dávají na baterie standardně záruku 8 let. Kromě této doby může záruka skončit dříve, pokud ujedete předem danou porci kilometrů. Je dnes stále obhajitelná obava z krátké životnosti baterií elektromobilů? Jak si baterie se svojí kondicí stojí po skončení záruční doby? Majitel Tesly Modelu 3 se podělil se svými zkušenostmi po pěti letech a 120 tisících milích, čímž záruka právě vypršela.
Andy Slye je spokojeným zákazníkem Tesly. Jezdí v Modelu 3 ročníku 2018 a na tachometru brzy překročí metu 200 tisíc ujetých kilometrů. Jelikož je Američan, dosáhl milníku 120 tisíc mil. V našich podmínkách jde o necelých 200 tisíc kilometrů. Jestliže by nyní u jeho vozu došlo k nutnosti vyměnit baterii, Tesla by si řekla o částku zhruba 16 tisíc dolarů. Aby ale muselo dojít k výměně kompletní baterie, muselo by něco být skutečně v nepořádku. Taková závada by se s velkou pravděpodobností objevila ale již dříve.
Majitel nicméně zdůrazňuje, že za dobu vlastnictví vozu ušetřil nemalé finanční prostředky na tankování i celkovém servisu. Nutná výměna by tedy nebyla až tolik bolestivá. I Tesla ve své výroční zprávě Impact Report 2022 sama vyzdvihuje velmi pomalou degradaci baterie. I po nájezdu 320 tisíc kilometrů se v baterii udrží v průměru více než 88 % původní kapacity. Proto se Tesla příliš neobává mimozáručních výměn baterií.
Čtěte také: Pravda o degradaci baterií. Proč jsou na tom auta od Tesly nejlépe ze všech?
Slye se ale nechtěl spoléhat pouze na zprávy a průměry zveřejněné automobilkou. Vzal proto vůz na vlastní měření. Při dodání vozu před pěti lety ukazovaly palubní systémy dojezd plné baterie 310 mil (498,9 km). Ať se budete o svůj vůz state sebelíp, určitý úbytek kapacity musíte časem očekávat. Standardní záruka Tesly na baterii trvá osm let nebo 120 tisíc mil. V České republice Tesla uvádí záruku ve stejné časové délce nebo 192 tisíc kilometrů. Majitel je nyní po pěti letech na hranici kilometrů.
Automobilka „slibuje“, že v momentě vypršení záruky bude zbývající kapacita baterie alespoň 70 %. Majitel zmiňuje tři způsoby, jak si můžete sami svojí aktuální kapacitu zkontrolovat. Lze použít mobilní aplikaci Recurrent, provést svůj vlastní test dojezd z plné baterie nebo využít testů nabíjení. I palubní systém Tesly umožňuje spustit test kapacity. Při této kontrole posloužila mobilní aplikace. Ta vyhodnotila stav baterie na 93 bodů ze sta. Jeho dojezd podle displeje vozu ukazuje 280 mil, což odpovídá 10% degradaci.
Tento konkrétní vůz dostává pečlivou péči. Kdykoliv je to možné, nepoužívá majitel k nabíjení výkonné Superchargery. O většinu nabíjení se stará domácí wallbox. Maximální hladina nabití je dlouhodobě nastavená na 80 %. To jsou jen základní tipy pro prodloužení životnosti baterie a uplatit se dají i na ostatní značky vozů, nejen na Tesly.
Přijde vám míra degradace odpovídající? Pokud vůz za dalších pět let nebo 192 tisících kilometrech ztratí dalších 10 %, přičemž stárnutí baterie většinou probíhá nejdříve rychlejším tempem a poté se zpomaluje, rozhodně stále nebude patřit do „starého železa“. Po 10 letech tak elektromobil od Tesly stále ujede možná přes 400 kilometrů.