Jaké jsou typy nabíječek pro elektroauta a proč nestačí jeden konektor?
- Majitelé elektromobilů si musí vybírat mezi dvěma typy nabíječek
- Proč není jeden jediný typ?
- V čem je rozdíl mezi v Evropě nejrozšířenějšími konektory Mennekes a CCS?

Při pořízení elektrického vozu budete přemýšlet i nad způsoby, kdy a jak budete moci nabíjet. V ideálním případě máte takovou možnost přímo u svého bydliště. Při návštěvě veřejné nabíječky vás ale může čekat překvapení ve vícero typech konektorů. Které slouží na jaké účely a proč jich potřebujeme tolik?
Domácí AC nabíjení
Začněme tím nejjednodušším, AC nabíjením. Spolu s vozem zpravidla dostanete pár metrový kabel s velkým adaptérem, který připomíná vaší nabíječku na notebook na steroidech. Takový kabel je na jednom konci zakončen obyčejnou zemněnou zástrčkou do 230V sítě. Na opačném konci do vozu zapojíte konektor obecně označovaný jako Type 2. Často se podle jeho prvního výrobce nazývá Mennekes. Dnes jde o nejběžnější typ základního spojení elektromobilu s elektrickou sítí.
Výhodou je šetrnější nabíjení díky nízkému výkonu. Pro zapojení vám stačí běžná zásuvka a nemusíte tedy řešit speciální infrastrukturu. Doba nabíjení již ale není příliš přívětivá. Běžné plug-in hybridní vozy dobijete za jednotky hodin, plnohodnotné elektromobily budou ale potřebovat i desítky hodin. Pro ty se nabízí rozhodně vhodnější varianty, pokud nemáte možnost nechat auto přes noc v garáži a dobíjet pomaleji, aniž by vás to stálo váš drahocenný čas.

Čtěte také: Ford výrazně zrychlí nabíjení elektrických aut. Má už na to i patent
S elektromobily raději na rychlejší DC nabíječky
Pro elektromobil se při domácím nabíjení hodí vlastnit třífázový jistič a pořídit se domácí nabíječku, nebo-li wallbox. Konektor pro spojení s vozem zůstává stejný, výkon se ale zvýší ze základních 2 kW na 11, v případě příplatkových palubních nabíječek je možné z elektrické sítě doma vytáhnout až 22 kW. Takovému nabíjení se říká Level 2. Kromě domácích wallboxů můžete tímto výkonem nabíjet i na „pomalých“ nabíječkách, často umisťovaných na sídlištích a u elektrických rozvodných stanic. Často se ovšem vyžaduje, aby měl řidič s sebou vlastní kabel. Takový, který má konektor Type 2 na obou koncích.
Pro skutečně rychlé nabíjení musíte zavítat na veřejné stanice s vysokým výkonem. Stanice třetí úrovně (Level 3). Hlavní rozdíl je v použitém stejnosměrném proudu (DC) oproti pomalým nabíječkám (AC). Ty používají proud střídavý. I když dnes nabíječky do výkonu 50 kW nepovažujeme za rychlé, typově sem spadají. Spojuje je především rozdílný konektor s názvem CCS Combo. Ten pod Mennekes přidává další dvojici pinů, které zajišťují mnohem vyšší přenos energie. Dnes se ve veřejné síti začínají čím dál více vyskytovat stanice s výkonem až 350 kW. Nejvyšší výkon zatím využívá hrstka elektromobilů. Především ty, které jsou postavené na 800V palubní architektuře. Tyto konektory jsou po celé Evropě standardizované. Kvůli vysokému výkonu se ale nedoporučuje těmito nabíječkami plnit vozy každodenně, jelikož dochází k velkým ztrátám i rychlejší degradaci baterií.

Mimo Evropu budete potřebovat redukce
U nabíjecích stanic často narazíme i na starší typ CHAdeMO, který v našich zemích postupně ustupuje. Velmi rozšířený je ale stále v asijských zemích. Na některých trzích se například vozy Nissan a Mitsubishi nabízí právě s tímto konektorem. Vlastní kapitolu tvoří Tesla. V Evropě se adaptovala na místní podmínky a všechny vozy jsou již vybaveny konektorem CCS Combo. Na domácí půdě si ovšem Tesla vydobyla monopol a naopak ostatní velcí výrobci přijali proprietární konektor Tesly za nový americký standard. Při delších trasách mimo Evropu si proto pohlídejte, jaké konektory se v daných zemích používají. Je možné, že budete potřebovat pro zahájení nabíjení odpovídající redukci.
Proč nestačí jeden nabíjecí konektor?
Jednak, protože jsou různí výrobci, kteří chtějí prosadit vlastní řešení na různých kontinentech, ale také z toho důvodu, že na pomalejší nabíjení stačí tenčí kabel s menším konektorem, kdežto pro rychlonabíjení se neobejdete bez těžšího kabelu s větším konektorem, který je pro tyto potřeby zkrátka nutný. A pokud by vám to nestačilo, tak je tu ještě pokus některých firem nabíjet auta bezdrátově, kde by nebylo tak složité se domluvit na jednotném standardu, ovšem to je zatím ještě vzdálená budoucnost.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.