Jak uživíme miliony elektromobilů na silnicích? Existuje řešení a je docela jednoduché
- S rozmachem elektromobilů by si nemusela poradit elektrická síť
- Ve špičkách může být extrémně přetížená
- Řešením může být inteligentní nabíjení či regulace cen

Ne všechny strany mohou být na rozmach elektromobility připraveny. Ačkoliv elity většiny národů oznamují masivní investice do podpory bateriových vozů a infrastruktury pro jejich nabíjení, je zde jeden faktor, na který zapomínají. Pokud by se opravdu elektromobilita rozrostla tak, jak by si to mnozí zastánci této technologie přáli, mohla by to odnést elektrická síť, která na nápor nebude připravena. Je zde však řešení.
Možností je inteligentní nabíjení
Jsou zde dvě možnosti, jejichž kombinace by mohla přispět ke správnému rozložení distribuce energie bez toho, aniž by se elektrická síť každý večer okolo páté až šesté hodiny odpolední hroutila.
První z nich je systém inteligentního nabíjení, tedy software, který zajistí harmonogram nabíjení elektromobilů na jednotlivých nabíječkách. Řekněme, že si v práci připojíte bateriový vůz do nabíječky a osm hodin ho nebudete potřebovat. Stejnou věc udělá dalšího půl milionu lidí ve vašem městě. Pokud by se všechny vozy nabíjely současně, možná byste si při příchodu do kanceláře neudělali ani kafe. Software tak naplánuje, kdy se bude jaký vůz dobíjet, aby zamezil přetížení sítě.

Čtěte také: Nový způsob nabíjení elektromobilu? Šikovný pomocník, který vám ulehčí práci
„Bez inteligentního nabíjení bude přechod na elektrickou energii téměř nemožný,“ řekl agentuře Reuters Chris Peteman-Jones, generální ředitel britské společnosti Connected Kerb, která se nabíjením elektromobilů zabývá.
Podle zprávy společností EY a Eurelectric bude do roku 2035 potřeba navýšit počet veřejných nabíjecích stanic na 9 milionů, což je ze současných 374 tisíc poměrně raketový skok.
Různé ceny nabíjení?
Druhou možností by mohla být drobná regulace cen za nabíjení, která by byla rozdělená právě na cenu energie během špičky, kdy chtějí elektromobil nabíjet všichni a na cenu mimo špičku. Nemuselo by se nutně zdražovat, naopak by bylo fér druhou skupinu zvýhodnit, alespoň o pár haléřů.
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz. Sepsal celkem 525 článků.









