Jak správně nabíjet elektromobil v zimě?

  • Nabíjení elektromobilu v zimě má svá úskalí
  • Je proto dobré vědět, jak na to
  • Co by měl znát každý elektromobilista?
Nabíjení Tesly v zimě

Nabíjení Tesly v zimě, ilustrační | foto: Unsplash

Zima představuje nejnáročnější období pro provoz jakéhokoliv automobilu. V případě elektromobilu má samozřejmě své zákonnitosti a úskalí především nabíjení, neboť nižší teploty vozu a doplňování energie do baterie úplně nesvědčí. Co by tedy měl každý majitel elektromobilu znát a dělat, aby šlo nabíjení jako po másle i během zimy?

Nabíjení elektromobilu v zimě

Pokles teploty v zimních měsících znamená pro baterii horší provozní podmínky, jednoduše řečeno. Pokud tedy přijedete se studenou baterií na nabíječku a připojíte vůz k rychlonabíječce, nemůžete se divit, že nebude elektromobil dosahovat maximálních hodnot, co se týče výkonu nabíjení.

Systém se většinou bude snažit ochránit baterii a dobíjecí výkon sníží. Stejně tak se může stát, že dobíjení elektromobilu na veřejných nabíječkách bude pomalejší i kvůli zátěži sítě ve špičkách, a to nejen kvůli ostatním elektromobilům dobíjeným vedle vás.

Tesla Model 3, zima

Elektromobil Tesla Model 3 v zimě, ilustrační | foto: Unsplash


Čtěte také: Elektromobil v zimě. Na kolik vás teď v Česku vyjde 1 kilometr jízdy?


Předehřívejte baterii

Nabíjíte na veřejných nabíječkách, typicky při cestě po Česku nebo do zahraničí? Pak se řiďte nejdůležitějším prvním pravidlem pro správné nabíjení elektromobilu v zimě, kdy teploty klesají k nule nebo i bod bod mrazu, kterým je předehřívání baterie. Tím mimojiné předejdete rychlejší degradaci baterie a naopak si zrychlíte nabíjení.

Některé elektromobily to umí automaticky poté, co si v navigaci naplánujete trasu na nabíječku, například Tesla, a to i včetně nabíječek od třetích stran. U jiných vozů od jiných značek se dá předehřev akumulátoru nastavit i manuálně v systému automobilu. Určitě počítejte s tím, že baterie se bude vyhřívat na optimální úroveň i klidně desítky minut.

Sice vás to bude stát nějakou tu energii navíc, na druhou stranu si tím zrychlíte nabíjení a tedy i zastávku na veřejné DC rychlonabíječce. Může to být zkrácení zastávky v řádu minut, ale i desítek minut, záleží na konkrétní situaci a modelu vozu. V případě, že jedete na pomalou AC nabíječku, tak se tímto pravidlem nemusíte řídit, protože vůz se tak jako tak bude nabíjet nižším výkonem.

Tesla, elektromobil, baterie

Elektromobily Tesla mají baterie umístěné v podvozku | foto: Tesla

Nabíjejte nejlépe doma v garáži

Dalším tipem pro správné nabíjení elektromobilu v zimě je, abyste tak činili především doma a nejlépe ještě v garáži. Právě tam totiž můžete jednak zvolit pomalejší způsob dobíjení přes wallbox, ale také se nemusíte bát o nižší teploty, které panují venku, takže není potřeba baterii předehřívat.

Naopak velkou výhodou nabíjení elektromobilu v garáži přes zimu je fakt, že se dá u některých elektromobilů nastavit, aby se vám vytopil interiér vozu až tešně před naplánovaným odjezdem, a vy tak ušetříte nějakou tu energii na vytápění během cesty, kterou byste jinak brali z baterie elektroauta a tím si zkracovali dojezd.

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Vyhněte se hlubokému vybití

Na co byste přes zimu s elektromobilem rozhodně také neměli zapomínat, je vybíjení vozu až téměř na nulu. Baterie kvůli klesající teplotě nemusí fungovat zcela správně a například u starších baterií, které už mají za sebou stovky nabíjecích cyklů, je možné, že vám „kleknou“ podobným způsobem, jako téměř vybitý mobil.

Vyhněte se tedy tzv. hlubokému vybití baterie, pokud je to možné. Jezděte na nabíječku dříve, než když vám klesne kapacita baterie až na méně než 20 nebo 15 %, či dokonce ještě méně procent. Jinak si zaděláváte na pořádný malér, v lepším případě si urychlíte degradaci baterie, v horším nedojedete na nabíječku nebo dokonce nepůjde elektromobil dobíjet za extrémně nízkých teplot, které například panují ve Spojených státech a „odrovnávají“ některé Tesly.

Tesla Supercharger V3 Brno Olympia

Nové stojany Superchargeru u brněnské Olympie | foto: Michal Válek via Tesla Klub CZ/SK (Facebook)

Nabíjejte pomocí kvalitních kabelů

Nešetřete při nákupu nabíjecích kabelů k elektromobilu. Používejte vždy kvalitní a odolné nabíjecí kabely, které jsou schopny snášet nízké teploty a jsou bezpečné pro použití v chladném prostředí. Jinak si můžete stěžovat na pomalé či dokonce nefunkční nabíjení, ale problém bude jen a jen na vaší straně.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak správně nabíjet elektromobil v zimě?

  • Nabíjení elektromobilu v zimě má svá úskalí
  • Je proto dobré vědět, jak na to
  • Co by měl znát každý elektromobilista?
Nabíjení Tesly v zimě

Nabíjení Tesly v zimě, ilustrační | foto: Unsplash

Zima představuje nejnáročnější období pro provoz jakéhokoliv automobilu. V případě elektromobilu má samozřejmě své zákonnitosti a úskalí především nabíjení, neboť nižší teploty vozu a doplňování energie do baterie úplně nesvědčí. Co by tedy měl každý majitel elektromobilu znát a dělat, aby šlo nabíjení jako po másle i během zimy?

Nabíjení elektromobilu v zimě

Pokles teploty v zimních měsících znamená pro baterii horší provozní podmínky, jednoduše řečeno. Pokud tedy přijedete se studenou baterií na nabíječku a připojíte vůz k rychlonabíječce, nemůžete se divit, že nebude elektromobil dosahovat maximálních hodnot, co se týče výkonu nabíjení.

Systém se většinou bude snažit ochránit baterii a dobíjecí výkon sníží. Stejně tak se může stát, že dobíjení elektromobilu na veřejných nabíječkách bude pomalejší i kvůli zátěži sítě ve špičkách, a to nejen kvůli ostatním elektromobilům dobíjeným vedle vás.

Tesla Model 3, zima

Elektromobil Tesla Model 3 v zimě, ilustrační | foto: Unsplash


Čtěte také: Elektromobil v zimě. Na kolik vás teď v Česku vyjde 1 kilometr jízdy?


Předehřívejte baterii

Nabíjíte na veřejných nabíječkách, typicky při cestě po Česku nebo do zahraničí? Pak se řiďte nejdůležitějším prvním pravidlem pro správné nabíjení elektromobilu v zimě, kdy teploty klesají k nule nebo i bod bod mrazu, kterým je předehřívání baterie. Tím mimojiné předejdete rychlejší degradaci baterie a naopak si zrychlíte nabíjení.

Některé elektromobily to umí automaticky poté, co si v navigaci naplánujete trasu na nabíječku, například Tesla, a to i včetně nabíječek od třetích stran. U jiných vozů od jiných značek se dá předehřev akumulátoru nastavit i manuálně v systému automobilu. Určitě počítejte s tím, že baterie se bude vyhřívat na optimální úroveň i klidně desítky minut.

Sice vás to bude stát nějakou tu energii navíc, na druhou stranu si tím zrychlíte nabíjení a tedy i zastávku na veřejné DC rychlonabíječce. Může to být zkrácení zastávky v řádu minut, ale i desítek minut, záleží na konkrétní situaci a modelu vozu. V případě, že jedete na pomalou AC nabíječku, tak se tímto pravidlem nemusíte řídit, protože vůz se tak jako tak bude nabíjet nižším výkonem.

Tesla, elektromobil, baterie

Elektromobily Tesla mají baterie umístěné v podvozku | foto: Tesla

Nabíjejte nejlépe doma v garáži

Dalším tipem pro správné nabíjení elektromobilu v zimě je, abyste tak činili především doma a nejlépe ještě v garáži. Právě tam totiž můžete jednak zvolit pomalejší způsob dobíjení přes wallbox, ale také se nemusíte bát o nižší teploty, které panují venku, takže není potřeba baterii předehřívat.

Naopak velkou výhodou nabíjení elektromobilu v garáži přes zimu je fakt, že se dá u některých elektromobilů nastavit, aby se vám vytopil interiér vozu až tešně před naplánovaným odjezdem, a vy tak ušetříte nějakou tu energii na vytápění během cesty, kterou byste jinak brali z baterie elektroauta a tím si zkracovali dojezd.

Nabíjení elektromobilu, ilustrační

Nabíjení elektromobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Vyhněte se hlubokému vybití

Na co byste přes zimu s elektromobilem rozhodně také neměli zapomínat, je vybíjení vozu až téměř na nulu. Baterie kvůli klesající teplotě nemusí fungovat zcela správně a například u starších baterií, které už mají za sebou stovky nabíjecích cyklů, je možné, že vám „kleknou“ podobným způsobem, jako téměř vybitý mobil.

Vyhněte se tedy tzv. hlubokému vybití baterie, pokud je to možné. Jezděte na nabíječku dříve, než když vám klesne kapacita baterie až na méně než 20 nebo 15 %, či dokonce ještě méně procent. Jinak si zaděláváte na pořádný malér, v lepším případě si urychlíte degradaci baterie, v horším nedojedete na nabíječku nebo dokonce nepůjde elektromobil dobíjet za extrémně nízkých teplot, které například panují ve Spojených státech a „odrovnávají“ některé Tesly.

Tesla Supercharger V3 Brno Olympia

Nové stojany Superchargeru u brněnské Olympie | foto: Michal Válek via Tesla Klub CZ/SK (Facebook)

Nabíjejte pomocí kvalitních kabelů

Nešetřete při nákupu nabíjecích kabelů k elektromobilu. Používejte vždy kvalitní a odolné nabíjecí kabely, které jsou schopny snášet nízké teploty a jsou bezpečné pro použití v chladném prostředí. Jinak si můžete stěžovat na pomalé či dokonce nefunkční nabíjení, ale problém bude jen a jen na vaší straně.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."