Jak se krátké dny a málo slunečního svitu podepíšou na prodloužení dojezdu?
Bez investora automobilka nezvládne spustit sériovou výrobu
Jednou za čas se objeví zajímavý projekt, který má potenciál, ale nepodaří se z nějakého důvodu postoupit do fáze produkční výroby. Tento případ bohužel nastal i u ambiciózní automobilky vyrábějící elektromobil se solárním pohonem. I když tak setrvává ve stavu prototypu, vývojáři stále testují možnosti svého výrobku. Nyní zkoumají, jaký vliv bude mít na solární pohon nepříznivé zimní podmínky.
Solární auto v zimě
Před pár dny německý startup Sono Motors zveřejnil data, v jaké míře dokáže vozidlo získat energii ze svitu v oblačný chladný zimní den. Lokalitou se dají podmínky přirovnat i k naší republice, test společnost prováděla v Mnichově nedaleko svého sídla. Společnost vzala v potaz nejvíce nepřiznivé podmínky pro provoz takového vozidla. Nízké venkovní teploty, krátký čas denního světla i sníženou schopnost příjmu slunečních paprsků způsobených oblačností.
Jejich prototyp, model Sion Sion má většinu své karoserie pokrytou solárními panely. Kromě kapoty a střechy je najdeme i na dveřích nebo blatnících. Zajímavostí zimního testu je, že boční drobnější panely díky nízké pozici slunce zachytí více energie než velké panely na kapotě a střeše vozu. Během pěti a půl hodin vozidlo nabilo 1,3 % své kapacity baterie. To rozhodně není mnoho. A vůbec se to nepřibližuje deklarovanému příbytku až 35 kilometrů denně k běžné kapacitě baterie.
Dočkáme se elektromobilu Sono Sion i na silnicích?
Drobným přilepšením to ale je, a i když je hodnota nízká, tak test potvrzuje, že i v zimním období mohou být solární panely na vozech užitečné. Pokud navíc bude zemi pokrývat sníh, další paprsky se mohou odrazit od něj a pomoci vozidlu vygenerovat o něco více elektřiny. To je zatím tvrzení společnosti. Třeba plánují do budoucna takový test podstoupit a zveřejnit podobně zajímavá data, jako v tomto případě.
Sono Sion je prvním modelem startupu založeném v roce 2016. Běžně nabídne dojezd přesahující dojezd 300 kilometrů. Solární panely mají umožnit prodloužení dojezdu až o 240 kilometrů týdně. Společnosti se ale zatím nepodařilo zajistit investora, který by umožnil spustit sériovou výrobu vozu. Majitelé to ale nevzdávají a pokračují s vývojem i nadále. Naděje totiž umírá až jako poslední.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.