Když před nedávnem na britském letišti v Lutonu vzplálo osobní vozidlo, všichni automaticky usuzovali, že se jedná o elektromobil. K překvapení mnohých místní hasiči z Bedfordshire rychle tuto teorii vyvrátili. Za požár mohlo staré dieselové auto. Od příchodu elektromobilů se obecně vznik požárů přisuzuje automaticky na vrub právě vozům s bateriemi. Stále je však statisticky mnohem větší pravděpodobnost, že požár vznikne u spalovacího vozidla.
Pokud by elektromobily skutečně hořely častěji a více než spalovací vozy, mělo by to velké následky. Prvním by byla potřeba stavět mnohem větší parkoviště s většími rozestupy, aby se požár tolik nešířil. Druhou možností by bylo požadovat po majitelích elektromobilů vyšší platby za povinná ručení, aby případné požáry pokryly mnohonásobně vyšší náklady na jeho odstranění i pokrytí odškodnění.
S výrazně přibývajícím počtem elektrických aut na silnicích se ovšem dostáváme k přesnějším údajům. Nejnovější data ukazují, že neexistuje racionální důvod se domnívat, že elektromobily hoří častěji než vozy se spalovacím motorem. Realita je totiž zcela opačná. Taková data potvrzuje i Colin Walker, vedoucí instituce pro energetické a klimatické změny. Důkazem je toho například Norsko. Jako jeden z předních vůdců elektromobility v Evropě má Norsko k dispozici velmi zajímavá data.
Čtěte také: Jak uhasit elektromobil? Není to jednoduché, toto je správný postup
Jak píše server The Guardian, ze statistik Norska vyplývá, že spalovací vozy mají tendenci vzplanout až čtyřikrát či pětkrát častěji. Švédské instituce zase potvrdily, že v loňském roce se požár elektrických a hybridních vozů vyskytl u 3,8 vozu ze sta tisíc. U spalovacích vozidel šlo o 68 případů ze stejného vzorku, tedy mnohonásobně více. Instituce nicméně dodávají, že uvedené hodnoty zahrnují i případy žhářství, kdy za vznik požáru nemůže závada vozidla.
Šance na vznícení baterie v osobním elektrickém automobilu je zhruba 0,0012 procenta, zjistila australská EV FireSafe. U vozidel se spalovacím motorem (benzin, diesel) tato šance výrazně stoupá na 0,1 procenta. V reálné situaci jde o velmi nepatrné hodnoty, v absolutním měřítku je to však šance ve stonásobcích větší.
A zajímavá čísla zveřejnil i největší výrobce elektromobilů, Tesla. Z dat mezi lety 2012 až 2021 došlo u elektromobilů této značky k 11× méně požárům při přepočtu ujetých kilometrů a počtu případů zahoření, než je průměr těchto dat v USA u spalovacích aut. Takže u elektromobilů se člověk opravdu statisticky nemusí bát požáru tak, jako by se měl bát v případě konvenčních aut poháněných fosilními palivy.
Přesvědčení lidí o opaku většinou pochází z obrovských a komplikovaných požárů elektromobilů, které vypadají velmi nebezpečně (navíc média často a také celkem ráda přehání, někdy dokonce chybně označují požár spalovacího či hybridního auta za požár elektromobilu – pozn. redakce), jakmile k nim dojde.
Aby bylo možné dojít ke změně názoru, mohla by komunitě pomoci například forma lepší osvěty i přiblížení možností odstraňování následného požáru. Ale to chce samozřejmě čas a hlavně sdílení reálných zkušeností majitelů elektromobilů, či například hasičů a výrobců aut, kteří budou poskytovat jasná fakta a nenechají prostor pro mýty a dezinformace.
Když před nedávnem na britském letišti v Lutonu vzplálo osobní vozidlo, všichni automaticky usuzovali, že se jedná o elektromobil. K překvapení mnohých místní hasiči z Bedfordshire rychle tuto teorii vyvrátili. Za požár mohlo staré dieselové auto. Od příchodu elektromobilů se obecně vznik požárů přisuzuje automaticky na vrub právě vozům s bateriemi. Stále je však statisticky mnohem větší pravděpodobnost, že požár vznikne u spalovacího vozidla.
Pokud by elektromobily skutečně hořely častěji a více než spalovací vozy, mělo by to velké následky. Prvním by byla potřeba stavět mnohem větší parkoviště s většími rozestupy, aby se požár tolik nešířil. Druhou možností by bylo požadovat po majitelích elektromobilů vyšší platby za povinná ručení, aby případné požáry pokryly mnohonásobně vyšší náklady na jeho odstranění i pokrytí odškodnění.
S výrazně přibývajícím počtem elektrických aut na silnicích se ovšem dostáváme k přesnějším údajům. Nejnovější data ukazují, že neexistuje racionální důvod se domnívat, že elektromobily hoří častěji než vozy se spalovacím motorem. Realita je totiž zcela opačná. Taková data potvrzuje i Colin Walker, vedoucí instituce pro energetické a klimatické změny. Důkazem je toho například Norsko. Jako jeden z předních vůdců elektromobility v Evropě má Norsko k dispozici velmi zajímavá data.
Čtěte také: Jak uhasit elektromobil? Není to jednoduché, toto je správný postup
Jak píše server The Guardian, ze statistik Norska vyplývá, že spalovací vozy mají tendenci vzplanout až čtyřikrát či pětkrát častěji. Švédské instituce zase potvrdily, že v loňském roce se požár elektrických a hybridních vozů vyskytl u 3,8 vozu ze sta tisíc. U spalovacích vozidel šlo o 68 případů ze stejného vzorku, tedy mnohonásobně více. Instituce nicméně dodávají, že uvedené hodnoty zahrnují i případy žhářství, kdy za vznik požáru nemůže závada vozidla.
Šance na vznícení baterie v osobním elektrickém automobilu je zhruba 0,0012 procenta, zjistila australská EV FireSafe. U vozidel se spalovacím motorem (benzin, diesel) tato šance výrazně stoupá na 0,1 procenta. V reálné situaci jde o velmi nepatrné hodnoty, v absolutním měřítku je to však šance ve stonásobcích větší.
A zajímavá čísla zveřejnil i největší výrobce elektromobilů, Tesla. Z dat mezi lety 2012 až 2021 došlo u elektromobilů této značky k 11× méně požárům při přepočtu ujetých kilometrů a počtu případů zahoření, než je průměr těchto dat v USA u spalovacích aut. Takže u elektromobilů se člověk opravdu statisticky nemusí bát požáru tak, jako by se měl bát v případě konvenčních aut poháněných fosilními palivy.
Přesvědčení lidí o opaku většinou pochází z obrovských a komplikovaných požárů elektromobilů, které vypadají velmi nebezpečně (navíc média často a také celkem ráda přehání, někdy dokonce chybně označují požár spalovacího či hybridního auta za požár elektromobilu – pozn. redakce), jakmile k nim dojde.
Aby bylo možné dojít ke změně názoru, mohla by komunitě pomoci například forma lepší osvěty i přiblížení možností odstraňování následného požáru. Ale to chce samozřejmě čas a hlavně sdílení reálných zkušeností majitelů elektromobilů, či například hasičů a výrobců aut, kteří budou poskytovat jasná fakta a nenechají prostor pro mýty a dezinformace.