Mýtus je vyvrácen. Elektromobily nehoří tak příliš často, jako spalovací auta

  • Nejnovější statistiky o požárech aut hovoří jasně
  • Požár elektromobilu je méně častým jevem, než u spalovacího automobilu
  • Pravděpodobnost vzplanutí vozu poháněného fosilním palivem je i 100× vyšší!
Hořící Tesla Model S

Elektromobil Tesla Model S při požáru baterie | foto: Morris Township Volunteer Fire Company #1

Když před nedávnem na britském letišti v Lutonu vzplálo osobní vozidlo, všichni automaticky usuzovali, že se jedná o elektromobil. K překvapení mnohých místní hasiči z Bedfordshire rychle tuto teorii vyvrátili. Za požár mohlo staré dieselové auto. Od příchodu elektromobilů se obecně vznik požárů přisuzuje automaticky na vrub právě vozům s bateriemi. Stále je však statisticky mnohem větší pravděpodobnost, že požár vznikne u spalovacího vozidla.

Mýtus kolem požárů elektromobilů

Pokud by elektromobily skutečně hořely častěji a více než spalovací vozy, mělo by to velké následky. Prvním by byla potřeba stavět mnohem větší parkoviště s většími rozestupy, aby se požár tolik nešířil. Druhou možností by bylo požadovat po majitelích elektromobilů vyšší platby za povinná ručení, aby případné požáry pokryly mnohonásobně vyšší náklady na jeho odstranění i pokrytí odškodnění.

S výrazně přibývajícím počtem elektrických aut na silnicích se ovšem dostáváme k přesnějším údajům. Nejnovější data ukazují, že neexistuje racionální důvod se domnívat, že elektromobily hoří častěji než vozy se spalovacím motorem. Realita je totiž zcela opačná. Taková data potvrzuje i Colin Walker, vedoucí instituce pro energetické a klimatické změny. Důkazem je toho například Norsko. Jako jeden z předních vůdců elektromobility v Evropě má Norsko k dispozici velmi zajímavá data.

Požární deka na elektromobily

Požární deka na elektromobily, ilustrační | foto: Bridgehill


Čtěte také: Jak uhasit elektromobil? Není to jednoduché, toto je správný postup


Jak často hoří elektromobil? A jak často spalovací auto?

Jak píše server The Guardian, ze statistik Norska vyplývá, že spalovací vozy mají tendenci vzplanout až čtyřikrát či pětkrát častěji. Švédské instituce zase potvrdily, že v loňském roce se požár elektrických a hybridních vozů vyskytl u 3,8 vozu ze sta tisíc. U spalovacích vozidel šlo o 68 případů ze stejného vzorku, tedy mnohonásobně více. Instituce nicméně dodávají, že uvedené hodnoty zahrnují i případy žhářství, kdy za vznik požáru nemůže závada vozidla.

Šance na vznícení baterie v osobním elektrickém automobilu je zhruba 0,0012 procenta, zjistila australská EV FireSafe. U vozidel se spalovacím motorem (benzin, diesel) tato šance výrazně stoupá na 0,1 procenta. V reálné situaci jde o velmi nepatrné hodnoty, v absolutním měřítku je to však šance ve stonásobcích větší.

A zajímavá čísla zveřejnil i největší výrobce elektromobilů, Tesla. Z dat mezi lety 2012 až 2021 došlo u elektromobilů této značky k 11× méně požárům při přepočtu ujetých kilometrů a počtu případů zahoření, než je průměr těchto dat v USA u spalovacích aut. Takže u elektromobilů se člověk opravdu statisticky nemusí bát požáru tak, jako by se měl bát v případě konvenčních aut poháněných fosilními palivy.

Tesla Model 3 a její baterie v podvozku

Tesla Model 3 a její baterie v podvozku | foto: Tesla

Proč si tedy lidé myslí, že jsou požáry častější u elektromobilů?

Přesvědčení lidí o opaku většinou pochází z obrovských a komplikovaných požárů elektromobilů, které vypadají velmi nebezpečně (navíc média často a také celkem ráda přehání, někdy dokonce chybně označují požár spalovacího či hybridního auta za požár elektromobilu – pozn. redakce), jakmile k nim dojde.

Aby bylo možné dojít ke změně názoru, mohla by komunitě pomoci například forma lepší osvěty i přiblížení možností odstraňování následného požáru. Ale to chce samozřejmě čas a hlavně sdílení reálných zkušeností majitelů elektromobilů, či například hasičů a výrobců aut, kteří budou poskytovat jasná fakta a nenechají prostor pro mýty a dezinformace.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Mýtus je vyvrácen. Elektromobily nehoří tak příliš často, jako spalovací auta

  • Nejnovější statistiky o požárech aut hovoří jasně
  • Požár elektromobilu je méně častým jevem, než u spalovacího automobilu
  • Pravděpodobnost vzplanutí vozu poháněného fosilním palivem je i 100× vyšší!
Hořící Tesla Model S

Elektromobil Tesla Model S při požáru baterie | foto: Morris Township Volunteer Fire Company #1

Když před nedávnem na britském letišti v Lutonu vzplálo osobní vozidlo, všichni automaticky usuzovali, že se jedná o elektromobil. K překvapení mnohých místní hasiči z Bedfordshire rychle tuto teorii vyvrátili. Za požár mohlo staré dieselové auto. Od příchodu elektromobilů se obecně vznik požárů přisuzuje automaticky na vrub právě vozům s bateriemi. Stále je však statisticky mnohem větší pravděpodobnost, že požár vznikne u spalovacího vozidla.

Mýtus kolem požárů elektromobilů

Pokud by elektromobily skutečně hořely častěji a více než spalovací vozy, mělo by to velké následky. Prvním by byla potřeba stavět mnohem větší parkoviště s většími rozestupy, aby se požár tolik nešířil. Druhou možností by bylo požadovat po majitelích elektromobilů vyšší platby za povinná ručení, aby případné požáry pokryly mnohonásobně vyšší náklady na jeho odstranění i pokrytí odškodnění.

S výrazně přibývajícím počtem elektrických aut na silnicích se ovšem dostáváme k přesnějším údajům. Nejnovější data ukazují, že neexistuje racionální důvod se domnívat, že elektromobily hoří častěji než vozy se spalovacím motorem. Realita je totiž zcela opačná. Taková data potvrzuje i Colin Walker, vedoucí instituce pro energetické a klimatické změny. Důkazem je toho například Norsko. Jako jeden z předních vůdců elektromobility v Evropě má Norsko k dispozici velmi zajímavá data.

Požární deka na elektromobily

Požární deka na elektromobily, ilustrační | foto: Bridgehill


Čtěte také: Jak uhasit elektromobil? Není to jednoduché, toto je správný postup


Jak často hoří elektromobil? A jak často spalovací auto?

Jak píše server The Guardian, ze statistik Norska vyplývá, že spalovací vozy mají tendenci vzplanout až čtyřikrát či pětkrát častěji. Švédské instituce zase potvrdily, že v loňském roce se požár elektrických a hybridních vozů vyskytl u 3,8 vozu ze sta tisíc. U spalovacích vozidel šlo o 68 případů ze stejného vzorku, tedy mnohonásobně více. Instituce nicméně dodávají, že uvedené hodnoty zahrnují i případy žhářství, kdy za vznik požáru nemůže závada vozidla.

Šance na vznícení baterie v osobním elektrickém automobilu je zhruba 0,0012 procenta, zjistila australská EV FireSafe. U vozidel se spalovacím motorem (benzin, diesel) tato šance výrazně stoupá na 0,1 procenta. V reálné situaci jde o velmi nepatrné hodnoty, v absolutním měřítku je to však šance ve stonásobcích větší.

A zajímavá čísla zveřejnil i největší výrobce elektromobilů, Tesla. Z dat mezi lety 2012 až 2021 došlo u elektromobilů této značky k 11× méně požárům při přepočtu ujetých kilometrů a počtu případů zahoření, než je průměr těchto dat v USA u spalovacích aut. Takže u elektromobilů se člověk opravdu statisticky nemusí bát požáru tak, jako by se měl bát v případě konvenčních aut poháněných fosilními palivy.

Tesla Model 3 a její baterie v podvozku

Tesla Model 3 a její baterie v podvozku | foto: Tesla

Proč si tedy lidé myslí, že jsou požáry častější u elektromobilů?

Přesvědčení lidí o opaku většinou pochází z obrovských a komplikovaných požárů elektromobilů, které vypadají velmi nebezpečně (navíc média často a také celkem ráda přehání, někdy dokonce chybně označují požár spalovacího či hybridního auta za požár elektromobilu – pozn. redakce), jakmile k nim dojde.

Aby bylo možné dojít ke změně názoru, mohla by komunitě pomoci například forma lepší osvěty i přiblížení možností odstraňování následného požáru. Ale to chce samozřejmě čas a hlavně sdílení reálných zkušeností majitelů elektromobilů, či například hasičů a výrobců aut, kteří budou poskytovat jasná fakta a nenechají prostor pro mýty a dezinformace.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."