Indie chce nahradit benzín a současné Li-Ion baterie za něco ještě lepšího

  • Vynálezů na poli baterek není nikdy dost
  • V Indii se rozhodli, že chtějí dostat do sériové produkce tzv. hliníkové baterie
  • Jde o revoluční typ baterie, který má skvělé specifikace, ale také jednu zásadní nevýhodu
Hliníková baterie

Hliníková baterie

Za rozvojem elektromobility stojí i takové věci, jako je nedostatek klíčového materiálu a touha nebýt pozadu. To je přesně příklad Indie, ve které se teď podle serveru Autoblog rozhodla největší vládní ropná a plynárenská společnost podpořit vývoj zcela nového typu baterie, který má být alternativou k současným Li-Ion bateriím, a potažmo i benzínu, který už prostě v dnešním světě tolik nevoní.

Nejlepší alternativa za Li-Ion baterie?

V Indii není lithium, což je zásadní materiál pro současné Li-Ion baterie do elektromobilů. A jelikož elektromobilita má být cestou k lepší budoucnosti v dopravě, tak se snaží hledat nějaké náhrady. Místní startup Phinergy Ltd. má konkrétně za úkol vyvinout přelomové hliníkové baterie (označované jako “aluminum-oxygen battery” – pozn. redakce), které v mnoha směrech slibují revoluci na poli elektromobilů.

Samozřejmě musíme nejdříve zdravě pochybovat o tom, zda se vynálezu někdy dočkáme v reálném provozu, protože nápadů na přelomové baterie už tady bylo a téměř vždy zůstane jen u laboratorního pokusu, který se dál prostě nedostane. Nicméně hliníková baterie může být přesně to, co by se ropnému průmyslu náramně hodilo do krámu, vysvětlíme proč. A koneckonců každá technologie by si měla najít své místo a budoucnost určitě nebude jen o jednom jediném typu baterie.


Čtěte také: Vynález Li-Ion baterie je konečně oceněn Nobelovou cenou. Padl i jeden rekord


Baterie, ilustrační | foto: vdma.org

Baterie, ilustrační | foto: vdma.org

Co je hliníková baterie?

Hliníkové baterie mají skvělé specifikace, především větší energetické hustoty, takže dokážete uložit větší kapacity do menších baterek, čili elektromobily pak mohou mít delší dojezdu. A to například pětkrát delší, než mají dnes. Tím se dostáváme na dojezdy někde mezi 1 000 až 2 000 km, což je opravdu brutální. Navíc se vyznačují tím, že mají i vyšší bezpečnost a nižší náklady na výrobu. Už i funkční prototypy tady máme.

Jenže zásadní problém u hliníkových akumulátorů představuje nabíjení, které buďto není možné nebo lze nabíjet jen v pár cyklech. Takže potom je potřeba baterky vyhodit nebo lépe recyklovat, ale to bude jednak nákladné a druhak to bude logisticky složitější. Že by příležitost k novému byznysu pro ropné společnosti, které zbrojí proti elektromobilitě? Bez nějakých swapovacích stanic, které by se postaraly o snadnou a rychlou výměnu, plus následně ještě recyklaci, to prostě nepůjde. Tedy ne za současných technologických konstelací. Tak uvidíme, co s tím udělají v Indii a zda na něco převratného přijdou.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Indie chce nahradit benzín a současné Li-Ion baterie za něco ještě lepšího

  • Vynálezů na poli baterek není nikdy dost
  • V Indii se rozhodli, že chtějí dostat do sériové produkce tzv. hliníkové baterie
  • Jde o revoluční typ baterie, který má skvělé specifikace, ale také jednu zásadní nevýhodu
Hliníková baterie

Hliníková baterie

Za rozvojem elektromobility stojí i takové věci, jako je nedostatek klíčového materiálu a touha nebýt pozadu. To je přesně příklad Indie, ve které se teď podle serveru Autoblog rozhodla největší vládní ropná a plynárenská společnost podpořit vývoj zcela nového typu baterie, který má být alternativou k současným Li-Ion bateriím, a potažmo i benzínu, který už prostě v dnešním světě tolik nevoní.

Nejlepší alternativa za Li-Ion baterie?

V Indii není lithium, což je zásadní materiál pro současné Li-Ion baterie do elektromobilů. A jelikož elektromobilita má být cestou k lepší budoucnosti v dopravě, tak se snaží hledat nějaké náhrady. Místní startup Phinergy Ltd. má konkrétně za úkol vyvinout přelomové hliníkové baterie (označované jako “aluminum-oxygen battery” – pozn. redakce), které v mnoha směrech slibují revoluci na poli elektromobilů.

Samozřejmě musíme nejdříve zdravě pochybovat o tom, zda se vynálezu někdy dočkáme v reálném provozu, protože nápadů na přelomové baterie už tady bylo a téměř vždy zůstane jen u laboratorního pokusu, který se dál prostě nedostane. Nicméně hliníková baterie může být přesně to, co by se ropnému průmyslu náramně hodilo do krámu, vysvětlíme proč. A koneckonců každá technologie by si měla najít své místo a budoucnost určitě nebude jen o jednom jediném typu baterie.


Čtěte také: Vynález Li-Ion baterie je konečně oceněn Nobelovou cenou. Padl i jeden rekord


Baterie, ilustrační | foto: vdma.org

Baterie, ilustrační | foto: vdma.org

Co je hliníková baterie?

Hliníkové baterie mají skvělé specifikace, především větší energetické hustoty, takže dokážete uložit větší kapacity do menších baterek, čili elektromobily pak mohou mít delší dojezdu. A to například pětkrát delší, než mají dnes. Tím se dostáváme na dojezdy někde mezi 1 000 až 2 000 km, což je opravdu brutální. Navíc se vyznačují tím, že mají i vyšší bezpečnost a nižší náklady na výrobu. Už i funkční prototypy tady máme.

Jenže zásadní problém u hliníkových akumulátorů představuje nabíjení, které buďto není možné nebo lze nabíjet jen v pár cyklech. Takže potom je potřeba baterky vyhodit nebo lépe recyklovat, ale to bude jednak nákladné a druhak to bude logisticky složitější. Že by příležitost k novému byznysu pro ropné společnosti, které zbrojí proti elektromobilitě? Bez nějakých swapovacích stanic, které by se postaraly o snadnou a rychlou výměnu, plus následně ještě recyklaci, to prostě nepůjde. Tedy ne za současných technologických konstelací. Tak uvidíme, co s tím udělají v Indii a zda na něco převratného přijdou.


Čtěte také: Jsou hliníkové baterie budoucností? Vědci je dále vylepšují


Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."