Dotykové ovládání a velké displeje nás provází na každém kroku. I když displeje a jejich možnosti nelze považovat za vyloženě špatné, jejich spojení s dotykovým ovládáním nepatří vždy mezi nejšťastnější řešení. Především ve vozech je jejich ovládání příliš nebezpečné. Odvádí pozornost řidiče od sledování provozu a ve spoustě případů vedou k nebezpečným ba i kolizním situacím. Trend současné doby je veškeré ovládání převádět právě na dotykové.
V Hyundai se ale zamysleli a rozhodli se, že vyslyší volání nejen svých klientů a vrátí jim podstatnou část fyzických ovládacích prvků. Zvláště pak nejčastěji používané funkce si své vyhrazené ovladače zaslouží. Severoamerická designová divize automobilky zjistila pravé požadavky svých klientů prostřednictvím programu uzavřených skupin. Poznatky jsou více než překvapivé. Dotykové ovládání není příjemné většině uživatelů. Z těchto i dalších důvodů Hyundai v nových vozech přinese mnoho ergonomických úprav. Začne přepracovaným panelem teplotního komfortu u faceliftové verze elektromobilu Ioniq 5.
Hyundai se plně dotykovou cestou vydal v době, kdy Tesla představila svojí „mega“ obrazovku v prvních modelech. Lidem se to líbilo, styl displeje se postaral o revoluci, ale na rozdíl od mobilních telefonů lidé ve vozech nikdy netoužili po plně dotykovém ovládání. Až po několika vlnách stížností a nedávné studii Hyundai usoudil, že je na čase se vrátit k ověřeným a spolehlivějším fyzickým ovladačům. Lidé se při používání dotyku nesoustředí na cestu a navíc je ovládání nebaví a kolikrát je vytáčí a nadměrně stresuje.
Nejsou to ale jen uživatelé, kteří změnu vítají. Na stejné vlně jsou i renomovaní auto žurnalisté, nadšenci i experti z oboru. Dokonce i evropská bezpečnostní agentura Euro NCAP začala hodnotit ergonomii a použitelnost dotykových systémů. Snaží se u nich vzbudit větší povědomí o možném nebezpečí. Od roku 2026 dokonce budou výrobci nuceni určité funkce vozu zpět umisťovat do fyzických tlačítek. Bez toho si z testů neodvezou plné pětihvězdičkové hodnocení.
Staronový trend nemá za úkol z vozů odstranit velké obrazovky. Jejich schopnosti nejsou tentokrát na pranýři, jen je potřeba upravit jejich ovládání. Naopak výrobci často plánují své displeje ještě rozšiřovat. Hyundai například plánuje umístit displej celoplošně na spodní hranu čelního skla do podobny příbuzné Head-up displeji, tedy do hologramu.
Takové systémy by se měly ovládat především hlasem. To je ale více na jiné téma. První takový vůz bychom měli spatřit začátkem roku 2027. Mezitím je ale potřeba vrátit lidem to, po čem touží. Fyzické přepínače multimédií, ovládání klimatizace nebo rychlé přepínání jízdních asistentů. Na dostupných snímcích lze spatřit, že i moderní vozidlo může vkusně nabídnout ovládání teplotního komfortu v tradiční podobě.
Dotykové ovládání a velké displeje nás provází na každém kroku. I když displeje a jejich možnosti nelze považovat za vyloženě špatné, jejich spojení s dotykovým ovládáním nepatří vždy mezi nejšťastnější řešení. Především ve vozech je jejich ovládání příliš nebezpečné. Odvádí pozornost řidiče od sledování provozu a ve spoustě případů vedou k nebezpečným ba i kolizním situacím. Trend současné doby je veškeré ovládání převádět právě na dotykové.
V Hyundai se ale zamysleli a rozhodli se, že vyslyší volání nejen svých klientů a vrátí jim podstatnou část fyzických ovládacích prvků. Zvláště pak nejčastěji používané funkce si své vyhrazené ovladače zaslouží. Severoamerická designová divize automobilky zjistila pravé požadavky svých klientů prostřednictvím programu uzavřených skupin. Poznatky jsou více než překvapivé. Dotykové ovládání není příjemné většině uživatelů. Z těchto i dalších důvodů Hyundai v nových vozech přinese mnoho ergonomických úprav. Začne přepracovaným panelem teplotního komfortu u faceliftové verze elektromobilu Ioniq 5.
Hyundai se plně dotykovou cestou vydal v době, kdy Tesla představila svojí „mega“ obrazovku v prvních modelech. Lidem se to líbilo, styl displeje se postaral o revoluci, ale na rozdíl od mobilních telefonů lidé ve vozech nikdy netoužili po plně dotykovém ovládání. Až po několika vlnách stížností a nedávné studii Hyundai usoudil, že je na čase se vrátit k ověřeným a spolehlivějším fyzickým ovladačům. Lidé se při používání dotyku nesoustředí na cestu a navíc je ovládání nebaví a kolikrát je vytáčí a nadměrně stresuje.
Nejsou to ale jen uživatelé, kteří změnu vítají. Na stejné vlně jsou i renomovaní auto žurnalisté, nadšenci i experti z oboru. Dokonce i evropská bezpečnostní agentura Euro NCAP začala hodnotit ergonomii a použitelnost dotykových systémů. Snaží se u nich vzbudit větší povědomí o možném nebezpečí. Od roku 2026 dokonce budou výrobci nuceni určité funkce vozu zpět umisťovat do fyzických tlačítek. Bez toho si z testů neodvezou plné pětihvězdičkové hodnocení.
Staronový trend nemá za úkol z vozů odstranit velké obrazovky. Jejich schopnosti nejsou tentokrát na pranýři, jen je potřeba upravit jejich ovládání. Naopak výrobci často plánují své displeje ještě rozšiřovat. Hyundai například plánuje umístit displej celoplošně na spodní hranu čelního skla do podobny příbuzné Head-up displeji, tedy do hologramu.
Takové systémy by se měly ovládat především hlasem. To je ale více na jiné téma. První takový vůz bychom měli spatřit začátkem roku 2027. Mezitím je ale potřeba vrátit lidem to, po čem touží. Fyzické přepínače multimédií, ovládání klimatizace nebo rychlé přepínání jízdních asistentů. Na dostupných snímcích lze spatřit, že i moderní vozidlo může vkusně nabídnout ovládání teplotního komfortu v tradiční podobě.