Huawei si patentuje novou baterii s dojezdem 3000 km a nabitím za 5 minut

Pavel Škopek
Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24
Elektromobil s baterií v podvozku | foto: Autovista24

Huawei ohromil patentem na solid-state baterii s dojezdem 3000 km a nabíjením za 5 minut. Čína tak dál utíká světu ve vývoji revolučních akumulátorů.

Unikátní technologie řeší degradaci

Tři tisíce kilometrů bez zásuvky a pětiminutové nabíjení? Ještě nedávno utopie, dnes patentovaný návrh čínského giganta Huawei. Firma, známá spíš smartphony než bateriemi, tím pořádně rozčeřila vody elektromobility a nastavila laťku pro celý bateriový průmysl.

Huawei v patentové dokumentaci představuje sulfidovou solid-state baterii s hustotou energie 400–500 Wh/kg, tedy dvakrát až třikrát víc než u klasických Li-Ion článků. Klíčovým prvkem je dopování sulfidu dusíkem, které zvyšuje elektrochemickou stabilitu při rozhraní s lithiem a snižuje vedlejší reakce. To by mělo znamenat vyšší bezpečnost a delší životnost baterie.

Tahle konstrukce je víc než nápad. Je to praktická odpověď na skutečnou překážku solid-state technologií, kterou je degradace elektrolytu. Pro Huawei to přitom není první podobný patent. Přestože sám baterie nevyrábí, stále více se zaměřuje na materiály používané v počátečních fázích výroby. Na začátku roku si například nechal patentovat metodu syntézy sulfidových elektrolytů. Ten se vyznačuje vysokou vodivostí, ale také cenou srovnatelnou se zlatem.

Baterie v elektromobilech
Baterie v elektromobilech

Čínské firmy táhnou vývoj

Svým tvrzením o dojezdu 3000 kilometrů a pětiminutovém nabíjení vzbudil Huawei velkou pozornost, odborníci však upozorňují, že jde zatím o teoretické hodnoty, které by vyžadovaly infrastrukturu dosud nedostupnou v komerčním provozu. Přesto tato technologická vize a aktivita Huawei znovu rozproudily znepokojení nad tím, jak rychle Čína získává náskok ve vývoji solid-state baterií.

Tradiční lídři jako Toyota, Panasonic nebo Samsung se vývoji polovodičových baterií věnují už přes deset let. Toyota například v roce 2023 představila prototyp s dojezdem 1200 km a nabíjením za 10 minut. Čína však rychle dohnala náskok a podle veřejných dat nyní její subjekty podávají přes 7600 patentů ročně, což tvoří 36,7 % celosvětové aktivity v této oblasti.

Patentová aktivita se navíc začíná promítat do praxe. Čínští výrobci postupně přecházejí od vývoje k průmyslové výrobě. CATL plánuje spustit pilotní provoz do roku 2027, Going High-Tech už zahájil malovýrobu baterie „Jinshi“ a společnost WeLion začala s certifikovanou výrobou plně polovodičového článku o kapacitě 50 Ah.

Zdroj: CarNewsChina


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články