Huawei si patentuje novou baterii s dojezdem 3000 km a nabitím za 5 minut

Huawei ohromil patentem na solid-state baterii s dojezdem 3000 km a nabíjením za 5 minut. Čína tak dál utíká světu ve vývoji revolučních akumulátorů.
Unikátní technologie řeší degradaci
Tři tisíce kilometrů bez zásuvky a pětiminutové nabíjení? Ještě nedávno utopie, dnes patentovaný návrh čínského giganta Huawei. Firma, známá spíš smartphony než bateriemi, tím pořádně rozčeřila vody elektromobility a nastavila laťku pro celý bateriový průmysl.
Huawei v patentové dokumentaci představuje sulfidovou solid-state baterii s hustotou energie 400–500 Wh/kg, tedy dvakrát až třikrát víc než u klasických Li-Ion článků. Klíčovým prvkem je dopování sulfidu dusíkem, které zvyšuje elektrochemickou stabilitu při rozhraní s lithiem a snižuje vedlejší reakce. To by mělo znamenat vyšší bezpečnost a delší životnost baterie.
Tahle konstrukce je víc než nápad. Je to praktická odpověď na skutečnou překážku solid-state technologií, kterou je degradace elektrolytu. Pro Huawei to přitom není první podobný patent. Přestože sám baterie nevyrábí, stále více se zaměřuje na materiály používané v počátečních fázích výroby. Na začátku roku si například nechal patentovat metodu syntézy sulfidových elektrolytů. Ten se vyznačuje vysokou vodivostí, ale také cenou srovnatelnou se zlatem.

Čínské firmy táhnou vývoj
Svým tvrzením o dojezdu 3000 kilometrů a pětiminutovém nabíjení vzbudil Huawei velkou pozornost, odborníci však upozorňují, že jde zatím o teoretické hodnoty, které by vyžadovaly infrastrukturu dosud nedostupnou v komerčním provozu. Přesto tato technologická vize a aktivita Huawei znovu rozproudily znepokojení nad tím, jak rychle Čína získává náskok ve vývoji solid-state baterií.
Tradiční lídři jako Toyota, Panasonic nebo Samsung se vývoji polovodičových baterií věnují už přes deset let. Toyota například v roce 2023 představila prototyp s dojezdem 1200 km a nabíjením za 10 minut. Čína však rychle dohnala náskok a podle veřejných dat nyní její subjekty podávají přes 7600 patentů ročně, což tvoří 36,7 % celosvětové aktivity v této oblasti.
Patentová aktivita se navíc začíná promítat do praxe. Čínští výrobci postupně přecházejí od vývoje k průmyslové výrobě. CATL plánuje spustit pilotní provoz do roku 2027, Going High-Tech už zahájil malovýrobu baterie „Jinshi“ a společnost WeLion začala s certifikovanou výrobou plně polovodičového článku o kapacitě 50 Ah.
Zdroj: CarNewsChina
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.