Revoluční baterie od CATL: Dojezd až 1500 km a dobití 520 km za 10 minut

CATL představil revoluční baterie Shenxing a Freevoy. Elektromobily díky nim nabízejí rychlejší nabíjení, delší dojezd i vyšší efektivitu.
Nové baterie mění pravidla hry
Ještě před oficiálním zahájením autosalonu v Šanghaji představil čínský bateriový gigant CATL na akci Tech Day průlomové baterie Shenxing a Freevoy. Ty výrazně posouvají technologii elektromobilů vpřed dokazují technologický náskok firmy.
Zároveň CATL vyslal konkurenci jasný signál, že vývoj baterií vstupuje do nové éry. Shenxing přichází ve druhé generaci s ultra rychlým nabíjením, zatímco Freevoy spojuje dvě chemie v jediném systému a zvyšuje univerzálnost i efektivitu využití.
Shenxing 2.0
Baterie Shenxing 2.0 je postavena na LFP chemii, která se vyznačuje vyšší bezpečností a delší životností. Za pouhých 10 minut nabíjení dokáže přidat až 520 km dojezdu, což představuje výrazný pokrok oproti předchozí generaci. Díky tomu má potenciál zkrátit dobu nabíjení na úroveň tankování paliva.
Freevoy
Freevoy kombinuje lithium-iontové a sodíkové články v jednom modulu s architekturou dvou energetických zón a samoformující se anodou. Výsledkem je vyšší hustota energie, stabilní výkon i při nízkých teplotách a efektivní přizpůsobení jízdním návykům.
Hlavní zóna pokrývá každodenní provoz, rozšířená zóna slouží pro delší trasy. Celková kapacita přesahuje 180 kWh a dojezd činí až 1 500 km. Technologie je navíc škálovatelná pro různá vozidla a připravená na budoucí přechod k pevnolátkovým bateriím.

Sodíkové baterie míří do masové výroby
Současně s novými bateriemi CATL uvedl na trh značku sodíkovo-iontových baterií Naxtra, čímž se stal prvním výrobcem na světě, který tuto technologii dostal do sériové výroby. Firma zároveň oznámila, že zkoumá možnosti náhrady dnes používaných lithiových článků právě sodíkovými bateriemi.
Baterie Naxtra budou dostupné ve dvou variantách: pro osobní vozy a pro nákladní dopravu s 24V start stop systémem. Verze pro osobní vozy zvládá extrémní teploty od -40 °C do +70 °C, udrží 90 % výkonu i v mrazech a nabízí energetickou hustotu 175 Wh/kg, což je světové maximum pro sodíkové články. Dojezd dosahuje až 500 km a životnost přesahuje 10 000 cyklů. Varianta pro nákladní vozy slibuje životnost přes osm let a až o 61 % nižší celkové náklady oproti olověným bateriím.
Sériová výroba 24V start-stop baterie Naxtra pro těžkou nákladní dopravu má začít v červnu 2025, baterie pro osobní vozy v prosinci 2025. Pokud se plán naplní, může to zásadně změnit dostupnost elektromobility. CATL tak nejen inovuje, ale i aktivně formuje budoucí standardy trhu.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.