Francouzský Montpellier odmítá vodík! Objednané autobusy změní na elektřinu
- Původní projekt na pořízení 50 vodíkových autobusů byl zrušen
- Francouzské město místo nich pořídí bateriové elektrobusy
- Důvodem zrušení zakázky jsou vyšší provozní náklady u vodíkové varianty

Projekt jihofrancouzské metropole Montpellier na pořízení více než 50 vodíkových autobusů, byl zrušen. Místo nich město pořídí čisté bateriové elektrobusy. Důvodem zrušení je především otázka provozních nákladů.
Provoz vodíkových autobusů je drahý
Primátor města Montpellier, Michaël Delafosse, vysvětlil odklon od vodíkových autobusu snadno. Náklady na provoz by byly šestkrát vyšší než u bateriových elektrických autobusů.
Rozhodl se tak projekt „Montpellier Horizon Hydrogen“, který se připravoval dva roky, ukončit ještě dříve, než vůbec reálně začal. Původně mělo město pořídit 51 vodíkových autobusů pro čtyři budoucí autobusové linky. Prvních 21 autobusů s palivovými články mělo být uvedeno do provozu v roce 2023 a dalších 30 od roku 2025.

Čtěte také: Vodík v osobní dopravě? EU utahuje smyčku kolem ekonomického nesmyslu
Vodík versus elektřina
I přes to, že prvotní investice do vodíkových autobusů byla nižší než do bateriových elektrobusů, z výpočtů vyšlo, že provoz by stál 95 centů na kilometr, oproti 15 centům za kilometr u bateriových autobusů.
A to si původně město Montpellier chtělo vybudovat i vlastní vodíkovou plnící stanici a elektrolyzér o výkonu 800 kg/den doplněný o 2,8 MWp solární elektrárnu, i vodíkové skladovací a distribuční stanice. Celý projekt měl stát 29 milionů euro, což je v přepočtu zhruba 706 milionů korun.
„Prozatím se tedy vodíkových autobusů vzdáváme, a uvidíme, zda bude v roce 2030 vodík levnější,“ řekl primátor Delafosse.