Formule E: budoucí královna motorsportu?

Možná už jste se setkali v televizi nebo na internetu s elektrickými formulemi. Formule E je poměrně nová, ale velice zajímavá disciplína, kterou stojí za to sledovat.

Předně je třeba říci, že pravidla Formule E se teprve ustalují a od svého začátku v roce 2014 prošla několika zásadními změnami. Pokusím se tu shrnout jaká jsou ta aktuální, respektive jaká byla v uplynulé sezoně. Dopředu upozorňuji konzervativní fanoušky, že regule tohoto sportu jsou občas poměrně dost inovátorské a místy připomínají spíše principy známé z počítačových her. Rovněž varuji, že si nedělám ambice pokrýt kompletně vše, spíše jen základy a ty největší zajímavost. Za zdroj mi poslouží primárně internet a oficiální web fiaromulae.

Bodování

V průběhu celého šampionátu sbírají jezdci body za svá umístění. Na konci samozřejmě vítězí ten jezdec, který má bodů nejvíce. Bodový zisk si mohou piloti vylepšit i zajetím nejrychlejšího kola závodu (1 bod), případně umístěním na pole position v kvalifikaci (3 body).

Bodovaných je prvních 10 míst a to následovně:

Monoposty

Stroje, které se účastní seriálu Formule E jsou samozřejmě plně elektrické, energie je uložena v akumulátorech. Všechny týmy mají k dipozici stejný vůz Spark SRT05e. Minimální hmotnost vozu s pilotem je 900 kilogramů. Vozy mohou na dálku přenášet data a to i když jsou v parkovacím režimu parc fermé.

Baterie vozu má kapacitu 54 kWh, motory mohou mít své, pakliže jsou schválené FIA. Pneumatik má každý jezdec k dispozici dvě sady předních a dvě sady zadních. S tím musí vystačit celý závodní víkend, pneumatiky se v závodě mění jen v případě defektu. V průběhu závodu se nedobíjí baterie, jezdec musí vystačit na celý závod. Maximální výkon monopostu je 250 kW a vozy mají rekuperaci elektrické energie.

Týmy si mohou krom motoru vyvinout i vlastní převodovku (standardní má 5 stupňů), chlazení a řídící jednotku. Cena této výbavy však nesmí přesáhnout 250 000 eur.

Závodní víkend

V pátek se jede Shakedown. Výkon je omezen na 110 kW a jezdci se seznamují s tratí, zkoušejí vůz. V practice neboli tréninku pak má jezdec k dispozici plný výkon. Kvalifikace se pak jezdí na skupinky po šesti jezdcích. Každý pilot má 6 minut na to, aby zajel co nejlepší čas a šest nejlepších ze všech skupinek pak postupuje do Super Pole. Tam se jede o pole position, tedy první místo při startu závodu. Samotný závod má formát 45 minut + 1 kolo. To znamená, že lídr závodu po 45 minutách protne cíl a na konci dalšího kola závod končí.

A teď to začne být trochu sci-fi. V každém závodě je místo, kterým když jezdec projede, tak má na nějaký čas k dispozici Attack Mode, což je dalších 25 kW výkonu navíc. Toto místo se nazývá Activation Zone a logicky leží zcela mimo ideální stopu, takže je to něco za něco.

Dalším “crazy” prvkem je Fanboost. Fanoušci mohou přes aplikaci hlasovat a pět jezdců, kteří dostanou nejvíce hlasů, má v druhé půlce závodu k dispozici rovněž zvýšení výkonu a to o 25 kW na 5 sekund.

To, že závod není vypsán na přesný počet kol je samozřejmě trochu loterie pro týmy. Ty tak neví, jak dlouhou vzdálenost musejí ujet jezdci a kolik si mohou tedy dovolit v každém kole průměrně spotřebovat energie. Je to teda tak trochu alchymie a veškeré počítačové simulace jsou zde tak trochu k ničemu. Namísto toho nastupuje instinkt, zkušenost a odhad.

Kalendář závodů uplynulé sezony je k dispozici zde.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Formule E: budoucí královna motorsportu?

Možná už jste se setkali v televizi nebo na internetu s elektrickými formulemi. Formule E je poměrně nová, ale velice zajímavá disciplína, kterou stojí za to sledovat.

Předně je třeba říci, že pravidla Formule E se teprve ustalují a od svého začátku v roce 2014 prošla několika zásadními změnami. Pokusím se tu shrnout jaká jsou ta aktuální, respektive jaká byla v uplynulé sezoně. Dopředu upozorňuji konzervativní fanoušky, že regule tohoto sportu jsou občas poměrně dost inovátorské a místy připomínají spíše principy známé z počítačových her. Rovněž varuji, že si nedělám ambice pokrýt kompletně vše, spíše jen základy a ty největší zajímavost. Za zdroj mi poslouží primárně internet a oficiální web fiaromulae.

Bodování

V průběhu celého šampionátu sbírají jezdci body za svá umístění. Na konci samozřejmě vítězí ten jezdec, který má bodů nejvíce. Bodový zisk si mohou piloti vylepšit i zajetím nejrychlejšího kola závodu (1 bod), případně umístěním na pole position v kvalifikaci (3 body).

Bodovaných je prvních 10 míst a to následovně:

Monoposty

Stroje, které se účastní seriálu Formule E jsou samozřejmě plně elektrické, energie je uložena v akumulátorech. Všechny týmy mají k dipozici stejný vůz Spark SRT05e. Minimální hmotnost vozu s pilotem je 900 kilogramů. Vozy mohou na dálku přenášet data a to i když jsou v parkovacím režimu parc fermé.

Baterie vozu má kapacitu 54 kWh, motory mohou mít své, pakliže jsou schválené FIA. Pneumatik má každý jezdec k dispozici dvě sady předních a dvě sady zadních. S tím musí vystačit celý závodní víkend, pneumatiky se v závodě mění jen v případě defektu. V průběhu závodu se nedobíjí baterie, jezdec musí vystačit na celý závod. Maximální výkon monopostu je 250 kW a vozy mají rekuperaci elektrické energie.

Týmy si mohou krom motoru vyvinout i vlastní převodovku (standardní má 5 stupňů), chlazení a řídící jednotku. Cena této výbavy však nesmí přesáhnout 250 000 eur.

Závodní víkend

V pátek se jede Shakedown. Výkon je omezen na 110 kW a jezdci se seznamují s tratí, zkoušejí vůz. V practice neboli tréninku pak má jezdec k dispozici plný výkon. Kvalifikace se pak jezdí na skupinky po šesti jezdcích. Každý pilot má 6 minut na to, aby zajel co nejlepší čas a šest nejlepších ze všech skupinek pak postupuje do Super Pole. Tam se jede o pole position, tedy první místo při startu závodu. Samotný závod má formát 45 minut + 1 kolo. To znamená, že lídr závodu po 45 minutách protne cíl a na konci dalšího kola závod končí.

A teď to začne být trochu sci-fi. V každém závodě je místo, kterým když jezdec projede, tak má na nějaký čas k dispozici Attack Mode, což je dalších 25 kW výkonu navíc. Toto místo se nazývá Activation Zone a logicky leží zcela mimo ideální stopu, takže je to něco za něco.

Dalším “crazy” prvkem je Fanboost. Fanoušci mohou přes aplikaci hlasovat a pět jezdců, kteří dostanou nejvíce hlasů, má v druhé půlce závodu k dispozici rovněž zvýšení výkonu a to o 25 kW na 5 sekund.

To, že závod není vypsán na přesný počet kol je samozřejmě trochu loterie pro týmy. Ty tak neví, jak dlouhou vzdálenost musejí ujet jezdci a kolik si mohou tedy dovolit v každém kole průměrně spotřebovat energie. Je to teda tak trochu alchymie a veškeré počítačové simulace jsou zde tak trochu k ničemu. Namísto toho nastupuje instinkt, zkušenost a odhad.

Kalendář závodů uplynulé sezony je k dispozici zde.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."