Pokud jste fandové do satelitních navigací, zajisté jste již slyšeli pojem geocaching. Jedná se o hledání skrytých pokladů pomocí GPS v telefonu nebo samostatné navigace. Nově se ale budeme nejspíše setkávat s podobným výrazem, taktéž založeným na geografické poloze. Jedná se o geofencing a má vozidlům pomoci identifikovat lokality s omezenou maximální rychlostí. Pilotní provoz rozpoznávání takových oblastí nyní testuje Ford.
Geofencing si můžeme představit jako virtuální ohraničení určité lokality. Typicky by se mohlo jednat o obytnou zónu nebo kteroukoliv silnici, na které je upravena povolená rychlost. Obecně lze ale lokalitám určit i jiné parametry, například nízkoemisní zónu v centrech měst. Z takových označení by pak mohly benefitovat například elektromobily. Jedná se zjednodušeně o oblasti s upravenými pravidly.
Ford si s touto myšlenkou pohrává již delší dobu. Svá vozidla chce naučit automaticky v takových zónách zpomalovat. Využívat toho vůz má především v případech, kdy řidič přehlédne dopravní značku a pokračuje dál nezměněnou rychlostí. Ford dodává, že jsou dopravní značky na spoustě míst špatně viditelné nebo dokonce ukryté. Nikoliv úmyslně, ale značka může být umístěna za rozkvetlým stromem. Typické využití by tak mohlo například v centrech měst nebo v blízkosti škol.
Čtěte také: To je vtip? Elektrická nákladní auta mají být brzy levnější než diesely
Vedlejším účinkem je i fakt, že pokud vám vůz upraví aktuální podle dopravního značení, vyhnete se placení zbytečných pokut. Nový pilotní program se nazývá Geofencing Speed Limit Control. Volně přeloženo se tedy jedná o omezovač rychlosti podle geografické lokality. Funkce využívá systémy Fordu jako je inteligentní asistent pro úpravu rychlost a adaptivní tempomat s funkcí rozjetí po úplném zastavení, tzv. „Stop and Go“.
Aktuální povolenou rychlost řidič stále vidí na přístrojích. Po vjetí do zóny s jinou rychlostí umí vůz zpomalit, pokud řidič nepřevezme kontrolu nebo službu celkově nevypne. Systém se má dále zlepšovat a má přinést i možnost nastavení vlastních rychlostních limitů. Momentálně Ford tuto funkci testuje s dvojicí elektrických dodávek E-Transit na území Německa. Test má trvat 12 měsíců.
Pokud jste fandové do satelitních navigací, zajisté jste již slyšeli pojem geocaching. Jedná se o hledání skrytých pokladů pomocí GPS v telefonu nebo samostatné navigace. Nově se ale budeme nejspíše setkávat s podobným výrazem, taktéž založeným na geografické poloze. Jedná se o geofencing a má vozidlům pomoci identifikovat lokality s omezenou maximální rychlostí. Pilotní provoz rozpoznávání takových oblastí nyní testuje Ford.
Geofencing si můžeme představit jako virtuální ohraničení určité lokality. Typicky by se mohlo jednat o obytnou zónu nebo kteroukoliv silnici, na které je upravena povolená rychlost. Obecně lze ale lokalitám určit i jiné parametry, například nízkoemisní zónu v centrech měst. Z takových označení by pak mohly benefitovat například elektromobily. Jedná se zjednodušeně o oblasti s upravenými pravidly.
Ford si s touto myšlenkou pohrává již delší dobu. Svá vozidla chce naučit automaticky v takových zónách zpomalovat. Využívat toho vůz má především v případech, kdy řidič přehlédne dopravní značku a pokračuje dál nezměněnou rychlostí. Ford dodává, že jsou dopravní značky na spoustě míst špatně viditelné nebo dokonce ukryté. Nikoliv úmyslně, ale značka může být umístěna za rozkvetlým stromem. Typické využití by tak mohlo například v centrech měst nebo v blízkosti škol.
Čtěte také: To je vtip? Elektrická nákladní auta mají být brzy levnější než diesely
Vedlejším účinkem je i fakt, že pokud vám vůz upraví aktuální podle dopravního značení, vyhnete se placení zbytečných pokut. Nový pilotní program se nazývá Geofencing Speed Limit Control. Volně přeloženo se tedy jedná o omezovač rychlosti podle geografické lokality. Funkce využívá systémy Fordu jako je inteligentní asistent pro úpravu rychlost a adaptivní tempomat s funkcí rozjetí po úplném zastavení, tzv. „Stop and Go“.
Aktuální povolenou rychlost řidič stále vidí na přístrojích. Po vjetí do zóny s jinou rychlostí umí vůz zpomalit, pokud řidič nepřevezme kontrolu nebo službu celkově nevypne. Systém se má dále zlepšovat a má přinést i možnost nastavení vlastních rychlostních limitů. Momentálně Ford tuto funkci testuje s dvojicí elektrických dodávek E-Transit na území Německa. Test má trvat 12 měsíců.