Evropané přecházejí na levnější auta z Číny. Už mají 11% podíl na trhu
- Čínským automobilkám se v EU daří
- Květnové prodeje se v minulém měsíci téměř zdvojnásobily
- Prodeje vede SAIC s elektromobilem MG4 Electric

Také si všímáte, že na evropských silnicích jezdí mnohem více čínských automobilů a elektromobilů? Poměr tradičních výrobců vůči novým asijským se skutečně posouvá. V červnu se podařilo nováčkům uzmout 11 % z prodaných vozidel. I když je na tom tradiční skupina stále dobře, nelze čínský import ignorovat.
SAIC vede, záda mu kryje BYD
Na přední příčce je v importech podle společnosti Dataforce skupina SAIC. Konkrétně jde i model MG4 Electric. Skupina přitom patří mezi ty, kteří od Evropské komise dostali největší facku v podobně importní taxy ve výši 37,6 %. Tato sazba navíc neruší dosavadní desetiprocentní taxu, ale navýší jí o tuto hodnotu.
I další dvě skupiny ze stejné země nyní odvádí Evropě vyšší tarifní sazbu. Automobilka BYD přidává dalších 17,4 %, majitel Volva Geely obdržel sazbu na míru ve výši 19,9 %. Automobilky to ovšem zatím příliš trápit nemusí. Její prodeje se zvyšují a jen v minulém měsíci jich bylo v Evropě registrováno na 23 tisíc. Od měsíce května jde o zhruba 75% nárůst.

Čtěte také: Volvo se vrací do Evropy. Vysoké clo ukončí import elektromobilů z Číny
Jak se nové sazby projeví na dalším růstu?
Nové tarify jsou v platnosti zatím krátkou dobu. Teprve nyní se uvidí, jaký dopad budou odvody mít v následujících měsících. Velká část dodaných vozidel byla zakoupena ještě před zvýšením. Taxy se navíc netýkají pouze domácích čínských automobilek, ale i těch, které místní továrny využívají. Negativně tak bude například ovlivněna i Tesla a modely vyráběné v Šanghaji. Tesla již na novinku reagovala zvýšením ceny Modelu 3.
Zatím jsou tarify zvýšené v testovacím režimu. Členové Evropské rady musí zvýšení finálně podepsat, aby se změny staly trvale platnými. Prozatím změnu podepsaly dva členské státy. Itálie a Španělsko jsou již pevně rozhodnuté zvýšení podpořit. Aktuálně běží čtyřměsíční vyjednávací lhůta, během které se může EU s Čínou dohodnout na dalších postupech.
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.