Emise CO2 v ČR díky automobilkám klesly o 6 %, nejvíce k tomu přispěl Peugeot

Martin Skořepa
  • V roce 2010 byly průměrné emise oxidu uhličitého 149 g CO2 na ujetý kilometr
  • V roce 2020 klesly v porovnání s rokem 2010 o 19 % na 121 g
  • Nejvíce se na zlepšení situace v ČR podílel Peugeot
Praha, emise
Praha, emise

Centrum dopravního výzkumu právě vydal velmi zajímavý dokument, ve kterém vzal 20 nejvíce registrovaných značek osobních automobilů v České republice v roce 2020, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 96 % (do výčtu se tak například nedostaly zcela bezemisní značky Tesla či Smart, kvůli nízkému tržnímu podílu), a seřadil je vzestupně podle průměrných emisí oxidu uhličitého, tedy CO2.

„V roce 2010 byly u nově registrovaných osobních automobilů evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 149 g CO2 na ujetý kilometr. Žádná z automobilek se v té době nedostala pod hranici 140 g. V roce 2020 klesly v porovnání s rokem 2010 průměrné emise o 19 % na 121 g, tři automobilky se dostaly pod hranici 110 g CO2/km. Absolutně nejnižší hodnoty se 107 g dosáhl Peugeot. Nejvyšší meziroční pokles emisí, o 17 %, dosáhl Opel, naopak nárůst byl evidován u Mitsubishi (+2 %) a Audi (+5 %),“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu.

Toyota neobhájila první místo a propadla se

Toyota neobhájila v oblasti průměrných emisí CO2 první pozici z roku 2019. I přes meziroční pokles o 3 % na 112 g CO2 na ujetý kilometr to v uplynulém roce v rámci České republiky stačilo na 5. místo. První Peugeot (107), druhý Opel (108) a třetí Citroën (109) doplnila na 4. místě Škoda (111). Nejvíce registrací evidoval Peugeot u modelu 2008 (2 123), následoval Rifter (1 720) a 3008 (1 026).

V roce 2020 došlo v oblasti registrací nových osobních automobilů k meziročnímu poklesu o 19 %. Z uvedených 20 značek evidovala nejvyšší relativní pokles registrací Mazda (-56 %), Suzuki (-43 %) a Seat (-35 %). Jedinou značkou z uvedených, která v roce 2020 registrovala meziročně více osobních automobilů, byla Toyota (+1 %).


Čtěte také: Prodeje elektromobilů v ČR (2020): prosinec byl nejsilnějším měsícem v roce, jenže…


Žebříček automobilek s největšími prodeji, dle emisí CO2 v roce 2020
Žebříček automobilek s největšími prodeji, dle emisí CO2 v roce 2020

Škoda Auto měla mohutný závěr roku

Automobilka Škoda Auto si díky prosincovým registracím snížila průměrné celoroční emise CO2 na 111 g. V prosinci registrovala celkem 6 423 osobních vozidel, u nichž evidovala průměrné emise 97 g CO2 na ujetý kilometr. K tomuto snížení významně přispěly registrace elektromobilů a plug-in hybridů, které se na všech prosincových registracích podílely 16 %. Přibližně každá 6. registrovaná Škodovka v prosinci tak „byla do zásuvky“, resp. se jednalo o vozidlo s externím dobíjením, což bylo především díky Enyaqu iV, který však nebyl určen pro cílové zákazníky.

V prosinci registrovala Škoda 1 031 z celkem 2 636 elektrických vozidel registrovaných v roce 2020, tj. téměř 40 % celoročních registrací v posledním měsíci roku:

  • 132, celkem 943 Citigo (BEV)
  • 112, 807 Superb (PHEV)
  • 741, celkem 741 Enyaq (BEV)
  • 46, celkem 145 Octavia (PHEV)

Vývoj emisí CO2

V období let 2010 až 2016 docházelo každoročně u reálně registrovaných nových osobních automobilů ke snižování průměrných emisí oxidu uhličitého. V roce 2016 tak bylo dosaženo do té doby historického minima, kdy bylo evidováno 124 g CO2 na ujetý kilometr. V letech 2017-2019 však průměrné emise oxidu uhličitého rostly.

Jedním z důvodů byl nepochybně nárůst obliby tzv. SUV vozidel, které díky vyšší stavbě karoserie a vyšší hmotnosti dosahují vyšší spotřeby paliva, a tím pádem produkují také vyšší množství emisí. Dalším důvodem bylo významné snížení podílu naftových vozidel ve prospěch vozidel benzínových.

V roce 2020 se podíl registrací SUV vozidel opět zvýšil, a to na rekordních 35,4 %. Ke snížení průměrných emisí v roce 2020 částečně přispěl také vyšší počet registrací LPG vozidel (z nichž 90 % registrovala Dacia) a také registrace elektromobilů a plug-in hybridů (z nichž 50 % registrovala Škoda), a to i přesto, že se auta do zásuvky na všech registracích podílela jen 2,58 %.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články