Elektromobily jsou sice oproti spalovacím autům dražší na pořízení, ale za servis a případné opravy můžete výrazně dost ušetřit.
Baterie u elektromobilů: Kolik stojí a co výměna?
Diskuse o elektromobilech se často točí kolem otázek cen a nákladů, zejména pak ceny výměny baterie. Tento klíčový komponent tvoří značnou část ceny elektromobilu a jeho výměna se může pohybovat v řádu stovek tisíc korun. Tento fakt vzbuzuje obavy u mnoha zájemců o elektrické vozy, kteří zvažují jejich koupi.
Výměna baterie je přitom poměrně vzácná. Automobilky nabízejí záruku na osm let nebo 160 000 km, ale většina moderních baterií vydrží mnohem déle. Odhady hovoří o životnosti 320 000 km, přičemž majitelé Tesel často hlásí i po najetí této vzdálenosti minimální opotřebení. Náklady na výměnu lze snížit prodejem použité baterie, kterou servisy vykupují k renovaci nebo dalšímu využití.
Hlavní výhodou elektromobilů je jejich jednodušší konstrukce. Mají méně pohyblivých součástek, což znamená menší pravděpodobnost poruchy. Naopak spalovací motory jsou technologicky složité stroje, které obsahují stovky pohyblivých součástek. Tato složitost zásadně ovlivňuje náklady na údržbu a opravy, ačkoliv tyto výdaje nejsou tak často v centru pozornosti.
Nejen motor vyjde u spalovacích aut draho
Příkladem může být luxusní sedan Audi A8, který je synonymem nejen komfortu a výkonu, ale i vysokých servisních nákladů. Mezi největší strašáky patří opravy motoru, když dojde k závažnému poškození, jako je porucha turbodmychadla nebo problémy se vstřikovači. Cena těchto oprav se může snadno dostat v závislosti na konkrétním modelu, roce výrobu, regionu a danému servisu na úroveň 100 000 až 200 000 Kč. Podobně nákladná je i výměna automatické převodovky, která u Audi A8 může vyjít na 150 000 až 250 000 Kč.
U Audi A8 a dalších dražších modelů však není drahá pouze oprava motorů, ale i asistenčních a bezpečnostních systémů, kterými jsou moderní vozy doslova prošpikovány. Například za takovou opravu radarových nebo kamerových systémů pro adaptivní tempomat nebo asistenci jízdních pruhů zaplatíte 50 000 až 100 000 Kč. Porucha airbagů vás pak může vyjít na 80 000 Kč nebo i více, pokud je nutná výměna více součástek nebo rozsáhlejší diagnostika.
Opravy se mohou prodražit u obou typů pohonu
Pokud to zobecníme. Jak elektromobily, tak spalovací auta mají své specifické náklady na opravy a údržbu. Při výběru proto musíme zohlednit nejen pořizovací cenu, ale i dlouhodobé provozní náklady. Jestliže jsou elektromobily výrazně dražší při pořízení, kompenzují to mnohem nižšími náklady při případných opravách. Každopádně, nikdy se nedá předem říct, že v případě koupě jednoho nebo druhého typu pohonu ušetříte. To vždy ukáže až čas.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.