Elektromobily s delším dojezdem jsou méně ekologické. Neměly by se zakázat?
- Elektromobily mohou být ekologičtější než spalovací auta
- Lokálně jsou samozřejmě bezemisní
- Jenže emise z výroby baterií zhoršují dopad na životní prostředí

Doba, kdy se řešilo, jestli jsou elektromobily ekologické nebo ne, už je dávno pryč. Zbývá už jen možná pár škarohlídů, kteří jsou zarytými odpůrci EV, ale vědecký názor a stejně tak i politické směřování celého světa je zcela jasné – přechod od fosilních paliv na elektřinu.
V tomto článku nebudeme rozebírat důvody, proč jsou elektromobily lepší. Ale podíváme se na to, proč jsou vlastně méně ekologické elektromobily s delším dojezdem oproti těm, které mají kratší dojezd. A jestli by se tedy neměly také zakázat?
Ekologický provoz elektromobilů vs neekologická výroba?
Že je provoz elektromobilů ekologický a prakticky bezemisní, je opět něco, na čem se asi všichni shodneme. Lokální emise z auta na baterky jsou logicky nulové, protože vůz nic nevypouští do ovzduší. Nicméně musíme brát v potaz samozřejmě nějaké opotřebovávání materiálů, především pneumatik, které životní prostředí bohužel poškozují bez ohledu na typ pohonu.
Co však není tak úplně čisté, je výroba elektromobilů, konkrétně pak baterií. Výroba je energeticky náročná a navíc se pracuje s různými pro prostředí nebezpečnými materiály. Podle toho, jestli vyrobíte baterie menší, nebo naopak větší, se pak odvíjí rozdíl v otázce ekologie u jednotlivých elektrických vozů.
Elektromobily tedy nejsou všechny stejně ekologické. Ty s větší baterií slibující delší dojezd spotřebují více materiálu při výrobě, navíc mají horší spotřebu s ohledem na vyšší hmotnost, takže jsou o něco méně efektivní. A následná likvidace baterií je také cenově náročnější a má to horší dopad na životní prostředí.

Čtěte také: Stačí jediný obrázek a hned pochopíte, proč elektromobily ovládnou svět
Není lepší vyrábět elektromobily s kratším dojezdem a hybridy?
Zajímavý pohled na věc mají vědci a inženýři z Toyoty, která má tzv. pravidlo 1:6:90. To znamená, že se použije stejný objem vzácných materiálů potřebných k výrobě elektromobilů s delším dojezdem, jako pro výrobu 6 plug-in hybridů, či 90 full-hybridních aut.
Přichází tedy otázka, jestli by nebylo lepší vyrábět elektromobily jen s kratším dojezdem a hybridy? Naopak elektromobily s delším dojezdem z důvodů „neekologičnosti“ zakázat, či nějak omezit? Určitě ne. Jakékoliv omezování či naopak dotování trhu je podle nás z principu špatné, ať už je to myšleno sebelíp. Lepší je nechat trh, aby na něm sami zákazníci rozhodli o tom, co je pro ně lepší. Vždyť elektromobily mají tolik výhod a s ekologií ani nemusíte počítat. Souhlasíte?
Autor článku

Martin fandí technologiím napříč obory – od mobilních zařízení až po chytrá auta. Sleduje inovace, které mají smysl a zlepšují každodenní život. V článcích kombinuje nadhled, technický přehled a lehkou dávku humoru.
Martin fandí technologiím napříč obory – od mobilních zařízení až po chytrá auta. Sleduje inovace, které mají smysl a zlepšují každodenní život. V článcích kombinuje nadhled, technický přehled a lehkou dávku humoru.