Elektromobily od Rivianu nakonec nedostanou funkci pro tankovou otočku
- Velké poloměry otáčení jsou obecným problémem velkých vozidel
- Otočka na „místě“ je rozhodně efektivní, ale skrývá i negativní stránky
- Rivian se po letech odkladů rozhodl „tankovou otočku“ do vozů nepřidat

Když se Rivian snažil získat zákazníky, a bylo možné si vůz pouze rezervovat, hovořilo se i o velmi výjimečné funkci. Ta slibovala možnost otočení vozu na místě, podobně jako jsou toho schopné tanky. Kola na levé straně se při takové otočce točí opačným směrem než na pravé. Nové prohlášení ředitele společnosti ale zmiňuje, že Rivian nakonec tuto funkci nejspíš nepřidá.
Skvělá funkce, ale s negativními následky
Zájemci o vozy byly srozuměni s tím, že „tanková otočka“ se mezi funkce vozu přidá později a nebude možné ji využívat ihned po doručení vozu. Poprvé se o funkci společnost zmínila v prosinci roku 2019. Od té doby bylo její zavedení několikrát posunuto. Společnost se před pár dny setkala na Instagramu virtuálně se svými fanoušky a v živém přenose odpovídala na otázky. Celý záznam je možné přehrát na YouTube kanálu Rivianu.
CEO automobilky, RJ Scaringe, vysvětlil, že by otočka na místě mohla mít až destruktivní následky. Společnost se svým myšlením snaží jít ruku v ruce v souladu s přírodou, a proto potenciálně protichůdné funkce nebude do svých vozů implementovat. Tanková otočka je nejrychlejší možnost otočení vozu na velmi malém prostoru. Jelikož je ale potřeba, aby vůz byl na měkkém a sypkém povrchu, může vůz při otáčení poškodit vymezenou cestu.

Čtěte také: Konec slibům! Mercedes EQG přinese novou baterii s revoluční technologií
Otočku „na pětníku“ plánují i ostatní. Budou následovat Rivian?
Při tankovém manévru vůz vygeneruje velký točivý moment a kromě samotného otáčení si tak pod sebou kope i díru. Tomu chce vedení Rivianu zabránit. Podle dalších reportáží takový krok ale znamená, že výrobce nejspíš omezí či úplně zakáže i natáčení zadní nápravy, který označují jako K-turn. Tuto vlastnost využívá mnoho velkých a především dlouhých vozidel pro zmenšení poloměru otáčení.
Rivian tady své důvody pro zastavení vývoje této funkce vcelku jasně objasnil a obhájil. Jsou zde ale další výrobci, kteří by rádi tuto funkci do svých vozů zakomponovali. Zatím se žádná taková k podobné obavě nevyjádřila. Nasazení zvažuje Mercedes-Benz v příchozím elektrickém SUV EQG i čínský BYD u modelu Yangwang U8.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.