Elektromobilita v Česku sílí. ČEZ přidal rekordní počet nabíječek, vzrostla i spotřeba
- ČEZ v roce 2022 postavil 130 nových nabíjecích stanic
- Odběr elektřiny z nabíječek meziročně vzrostl o slušných 25 %
- Jaké má společnost ČEZ na poli elektromobility plány v roce 2023?

„Tisíce nových elektroaut na českých silnicích a více než stovka nových dobíjecích stojanů ČEZ. To jsou hlavní důvody loňského 25% růstu odběrů energie v největší české síti veřejných stanic,“ uvádí společnost ČEZ v tiskové zprávě.
Nabíjení elektromobilů v síti ČEZ v roce 2022
V loňském roce narostla největší síť nabíjecích stanic v Česku o celkem 130 nových nabíječek, již na téměř 500 stanic. ČEZ reportuje, že u nich řidiči za celý rok zastavili a nabíjeli celkem 265 000krát, kdy načerpali celkem více než 4,4 milionu kWh elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů.
Pro zajímavost, takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně složené z celkem 733 elektromobilů. Celkový instalovaný výkon všech stojanů v síti ČEZ přesáhl koncem loňského roku 35 MW, což je například ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti 80tisícového města.
Zajímavá čísla
- V roce 2022 ČEZ zprovoznil 130 nových nabíjecích stanic, celkem jich je téměř 500
- ČEZ má stále nejvyšší podíl na českém trhu, aktuálně cca 40 %
- Každá stanice má 2 dobíjecí body, takže lze dobíjet v jeden okamžik až cca 1 000 elektromobilů
- Loni řidiči zastavili u stojanů ČEZ k dobíjení více než 265 tisíckrát. Bylo to o 30,4 % více než 203 703 „tankování“ v roce 2021
- Zatímco v roce 2021 činil průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ 17,2 kWh, loni klesl na 16,6 kWh
- Nejvytíženější stanice sítě s ročními odběry v desítkách tisíc kWh se nacházejí v Praze, Středočeském kraji a u hlavních dálničních tahů na D1, D10 a D11

Čtěte také: Virtuální baterie ČEZ – Geniální vynález, nebo jen past na spotřebitele?
Jaké má ČEZ plány na rok 2023?
„Letos cílíme znovu na více než 20% růst odběrů a výrazné překročení hranice načerpaných 5 milionů kWh. Mělo by se to podařit i díky zrychlení výstavby ultrarychlých stojanů (o výkonu 150-300 kW – pozn. redakce), kterých zprovozníme asi 40. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí,“ říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.
ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména díky zmíněnému rozvoji vysokovýkonných hubů, které zrychlí dobíjení i čekání na něj. Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 elektrických aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků.
Jak rostly odběry elektřiny u stojanů ČEZ
Rok | Načerpaná energie [miliony kWh] | Meziroční růst | Počet dobíjení |
2017 | 0,64 | – | 35 902 |
2018 | 0,96 | 49,8 % | 75 584 |
2019 | 1,96 | 104,2 % | 153 612 |
2020 | 2,44 | 24,5 % | 185 329 |
2021 | 3,52 | 44,3 % | 203 703 |
2022 | 4,42 | 25,7 % | 265 675 |
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.