Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Elektromobil Škoda Citigo-e iV je pro letošek vyprodaný. Automobilce došly baterie

  |  Martin Skořepa  |  21 komentářů

Mladoboleslavská automobilka vyprodala pro Česko určených všech 2 000 kusů svého prvního elektromobilu Škoda Citigo-e iV. Pokud byste auto chtěli koupit, budete si na něj muset počkat až do roku 2021.

Elektromobil Škoda Citigo-e iV | foto: Škoda Auto

TIP: Škoda Citigo e iV: malý, ale šikovný elektromobil?

Přišel, zvítězil a teď si dává pauzu…

První elektromobil české automobilky Škoda Auto od začátku roku 2020 kraloval v žebříčku prodejů elektroaut v České republice a výrazně pomohl v rozšíření elektromobility i mezi řekněme běžné zákazníky. S cenou kolem půl milionu totiž šlo o celkem zajímavou nabídku, pro firmy i vzhledem možnosti využít dotaci a získat elektromobil za ještě výhodnější cenu.

Tomu je ale pro letošek konec. Firma oznámila, že všech 2 000 kusů Škoda Citigo-e iV (test) určených pro Českou republiku je pro letošek již vyprodáno. Pokud si teď objednáte tento elektromobil, budete si muset počkat až do roku 2021, kdy se bude opět vyrábět (zřejmě opět v bratislavské továrně společně s koncernovými vozy Volkswagen e-up a Seat Mii) a dodávat dalším zákazníkům.

Co za to může?

Podle šéfa Škoda Auto, Luboše Vlčka, je důvodem nedostatek baterií, který postihuje i jiné výrobce. Nicméně někteří si dokáží vyšší odběr trakčních akumulátorů od dodavatelů zajistit a jiní ne. Už v předchozích měsících se postupně elektrické Citigo stahovalo z evropských trhů či zdražovalo. Aktuálně se dá objednat už jen v ČR, Německu, Nizozemsku a Norsku, další země budou mít zřejmě již smůlu.

zdroj: ŠA, vlastní

ŠTÍTKY:, , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
4 Comment threads
17 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
eLzyxrockStandaVencamrazik Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
lkotek
lkotek

Mě přijde, že ho vůbec nechtějí vyrábět. Mám objednáno od března a pořád nic 😔

Zumoovice
Zumoovice

V březnu tu byl koronac. Takže ho máš objednaný od května. Snad si nemyslíš že ti dodají auto na zakázku za měsíc.

Kerosin
Kerosin

Podle mě chtějí, a opravdu nemají baterky. Celý koncern trpí nedostatkem baterií.

mrazik
mrazik

Vyrobeno bylo tolik kusu, kolik bylo potreba, aby nemuseli platit pokutu za emise. Duvod je jednoduchy – EV model je ztratovy, ale oproti pokutam za emise se vyplati vyrobit a prodat urcity pocet kusu pak to nechat na pristi rok.
Jinak mirne jety se da koupit kolem 420 tKc – benzinovy za 180 tKc

Venca
Venca

Nechci vám opět bořit vaše představy, ale Škoda prodává v EU asi 700 tisíc aut ročně s průměrem 110 (105-115) g/km, takže těch prodaných 2000 Citigo iV sníží emisní průměr značky (i se započetím superkreditů) asi na cca 109,5 g/km. To je stále celkem daleko k požadovaným cca 95 g/km. Prodej těchto 2000 Citigo ušetří Škodě asi 20 mil eur na pokutách, takže by jich prodala moc ráda mnohem více.

Bude tedy spíše pravda to, o čem se v EV kruzích mluví už pár let. Klasické automobilky dokáží v současné době prodávat maximálně desítky tisíc EV, protože nedokáží sehnat více baterii.

Kerosin
Kerosin

+1

rock
rock

Pokuta za každý překročený gram je nějakých 95 €. Tak nevím, jestli by nebylo pro VW Group lepší vykašlat se na celou elektrofikaci, přestat do toho vrážet peníze, raději je použít na optimalizaci spalovacích motorů a smířit se s tím, že každý auto bude dražší průměrně o řekněme 20 (g) × 95 € = 1900 €, tedy řekněme 52 000 Kč. Když to dobře rozprostřou tak, aby malé auto zdražilo o 25 t, střední o 50 a velké o 75, tak to bude v podstatě zanedbatelné. Mezigeneračně zdražují o víc celkem běžně (Octavia III vs Octavia IV).

Venca
Venca

No já myslím, že jste si právě odpověděl na otázku proč je Octavia IV zhruba o těch 20-50 tisíc mezigeneračně dražší.

To co píšete je také cesta, ale jde o to, kam až může ta optimalizace spalovacích motorů zajít. Ono za 4 roky bude ta hranice na 81 g/km a na rok 2030 plánují 59 g/km.
Na druhou stranu pokud budou prodávat v roce 2025 20 % EV a v roce 2030 cca 50 %, tak se do toho limitu Škoda v pohodě vejde.

rock
rock

Kam až může optimalizace spalovacích motorů zajít… No, ono třeba teď Dánsko zase tlačí na EU s požadavkem, aby v r.2030 byla zakázána výroba aut se spalovacím motorem úplně.
Vlastně kdyby to mělo být od r. 2050, tak bych to i podpořil, protože toho se buď nedožiju vůbec, nebo v takovém stavu, že mi to bude úplně jedno. Ale 2030 bych ještě mohl být funkční, tak to by si ekofašouni ještě mohli dát pohov. Anebo si holt koupím poslední auto (nebo dvě, jedno do zásoby) v prosinci 2029 a s tím už dožiju.

Venca
Venca

Já si myslím, že rozumný rok v ČR je cca 2035. V Dánsku ať si dají třeba 2030, když si na to věří. Ono stejně stanovovat si v tomhle pevné plány je dost troufalé. Může se stát, že cena EV za 5 let spadne o 30-50 % a pak už skoro nikdo spalovák chtít nebude nebo naopak nastane nějaký zásadní problém, který nás donutí to posunout ještě později než na rok 2035. Každopádně přechod mezi spalováky a EV bude velice rychlý a proběhne během několika jednotek let. To kdy ten přechod nastane nebo zda jsme už v něm je však… Číst vice »

mrazik
mrazik

A kdo si vezmena triko ty miliony lidi nezamestnanych, protoze prodeje EV aut budou mnohem mnohem mensi ?

Venca
Venca

A skláři nebudou mít co žrát.

Proč by měly být prodeje EV nebo celkově aut v roce 2035 menší? Určitě bude potřeba méně lidí, protože je to jednoduší výroba. S tím souhlasím.
Budou si muset najít jinou práci. Třeba teď probíhá relativně úspěšná rekvalifikace slezských horníků na junior IT programátory, takže dělníci ze škodovky to zvládnou také. V blízké budoucnosti se také opravdu masově rozjede výroba dronů a robotů, takže lidé z automobilek mohou přejít tam. S rozvojem 5G sítí a internetu věcí bude neuvěřitelný hlad po lidech v IT.

mrazik
mrazik

Prodeje EV aut budou maximalne na urovni 50% oproti dnesnimu stavu. Automobilka resp. jakakoli spolecnost je tu za ucelem zisku, to neni charita a ti si ze zisku ukrajovat nenechaji.
Tak tu uspesnou rekvalifikaci hornika na IT programatora bych rad videl – prace s excelem nelze nazyvat IT programovani. Sam programuji pres 20 let a najit schopneho a sikovneho programatora je nadlidsky ukol
Ale zcela jiste mate pravdu a z delnika od pasu pohou rekvalifikaci udelane progrmatora AI pro drony a roboty.

Venca
Venca

Takže částečně i kolega. Tak to jistě budete souhlasit, že programování se naučíte až praxí. Na škole vás naučí leda nějaký základ. Není problém naučit průměrně inteligentního středoškolsky vzdělaného člověka (IQ 100) během intenzivního třítýdenního kurzu celkem slušné základy a poslat ho na juniorní pozici do jakékoliv firmy. Nemluvil jsem o nějakých IT expertech, ale běžných středoškolských ajťácích, kterých je potřeba mraky a nemusíte jim platit 100 tisíc za měsíc aby vám zpravovali firemní síť. Chápu, že je to pro vás těžké, ale představte si dobu (cca 2030), kdy EV bude jen o něco málo dražší(20-30 %) než spalovací auto… Číst vice »

mrazik
mrazik

A proc by meli EV auta zlevnovat, kdyz je tak velky hlad po bateriich ? Ja byt prodejcem baterii, dolu s cenou za soucasnych podminek rozhodne nepujdu, protoze potavka je obrovska. Zazil jsem hodne junioru a bohuzel vetsina nebyla schopna samostatne prace ani po roce. Cca 30% je schopna tak nejak fungovat pod dohledem a jen malo z techto jsou schopni se dal rozvijet. To je proste realita. Ty pises o beznem ajtakovi, co se stara o sit, pocitace (ntb), tiskarny a to opravdu nejsou programatori. Na to je potreba mit hlavu a tu holt nema kazdy (kde se to… Číst vice »

Venca
Venca

Ale já přeci netvrdím, že ze všech horníků můžou být přímo programátoři, jen že takové rekvalifikace existují a jsou proveditelné.
Baterie budou zlevňovat, protože existuje konkurence a když se podíváme po Evrope, tak snad není stát, kde by neplánovali postavit do pár let aspoň jedno továrnu na baterie. Sám přece tvrdíte, že firmy nejsou charita a když se zvýší poptávka, tak se budou snažit zvýšit nabídku aby maximalizovali zisk.

Standa
Standa

Já jsem produkt jedné takové rekvalifikace na VŠB v Ostravě. Za 5 měsíců denního i samostudia člověk dostane solidní přehled a základy. Samozřejmě, že tam bylo velké síto. Na začátku člověk dostal pár stránek textu, odkazy na video lekce a jednoduché příklady, které měl vypracovat ve VisalBasicu pod excelem. Sledovalo se, za jak dlouho to zvládne a jak dobře. Většina to vzdala rovnou a i ti odvážnější měli problémy, ale kdo chtěl, tak mohl. Víceméně to mělo odhalit ty, kdo na to mají trochu buňky a chtějí na sobě pracovat i ve svém volnu a s těmi se pak dál… Číst vice »

rock
rock

Když se vrátím trošku zpátky k začátku tohodle vlákna, tak bych to na nějaký razantní zlevňování během 5 let v řádu desítek procent zrovna naviděl. CitiGo je pro cestování nepoužitelné a nejlevnější další je Opel Corsa. Jupí, stojí 780 t za skoro použitelný elektromobil. Ovšem je potřeba si uvědomit, že vychází z typové řady, která cenově začíná na 300 t. Když do něj neosadím pohonný a převodový systém, tak mám šasi za 200 t – a dalších skoro 600 t tedy stojí elektromotor a akumulátory? Přičemž elektromotor je za pakatel a akumulátory se nezlevní, dokud bude převis poptávky nad nabídkou.… Číst vice »

eLzyx
eLzyx

to jste tedy dobrák od kosti. Dokud se to týká Vás, tak ne, v žádném případě. Ale pokud se to má týkat někoho jiného, tak klidně, pohoda …

Kerosin
Kerosin

Tedy smekám před Škodovkou, a oceňuji, že natvrdo přiznala “Nemáme baterie.” Mohli si po vzoru jiných vymýšlet něco o koncepci a strategii prodeje a věšet nám na nos další jiné bulíky.

Ondřej
Ondřej

KAždopádně je to škoda. Mohli ještě více promluvit do celkových prodejů EV v letošním roce, kde bylo Citigo jednoznačným tahounem.

Mobilní zobrazení