Elektrokola v EU mají limit výkonu 250 W, ale možná se navýší až na 750 W

Diana Křížová
Elektrokolo Crussis e-Full 12.11-PRO X | foto: Crussis
Elektrokolo Crussis e-Full 12.11-PRO X | foto: Crussis

Evropa zvažuje zvýšení limitu výkonu elektrokol až na 750 W. Silnější pohon by usnadnil jízdu a otevřel cestu k většímu komfortu i rozvoji nákladních kol.

Více síly pro evropská elektrokola

Evropský trh s elektrokoly by mohl v příštích letech projít zásadní změnou. Aktuálně platná omezení výkonu a rychlosti už podle mnohých nestačí reagovat na moderní požadavky trhu ani technologický pokrok.

Oproti Americe, kde se běžně jezdí na kolech s výkonem až 750 W a více, jsou v EU e-biky omezeny na 250 W a rychlost 25 km/h. Nyní se však začíná mluvit o úpravách těchto norem.

Zvažované změny by umožnily navýšit špičkový výkon e-biků až na 750 W. Nejde však o hodnotu, kterou by motor udržoval trvale – jedná se o maximální výkon, kterého pohon dosáhne jen při krátkodobé zátěži.

Elektrokolo Reevo | foto: Reevo
Elektrokolo Reevo | foto: Reevo

Německo chce udávat směr

Diskuse o úpravě legislativy přichází překvapivě zevnitř – konkrétně z Německa. Právě tato země patří mezi lídry v oblasti výroby a prodeje elektrokol v celé Evropě.

Německý svaz výrobců dvoukolek ZIV otevřeně podporuje změny pravidel. Jejich návrhy se zakládají nejen na vyšším výkonu, ale také na lepším přizpůsobení předpisů realitě trhu.

Například renomovaná značka Bosch už nyní vyrábí motory s výkonem přes 600 W ve špičce – i když stále nosí „250W“ označení kvůli aktuálním předpisům.

ENGWE EP-2 Pro
ENGWE EP-2 Pro

Nová pravidla i pro nákladní elektrokola

Dalším bodem navrhované reformy jsou limity pro nákladní e-biky. ZIV navrhuje stanovit maximální hmotnost naložených kol na 250 kg u dvoukolových a 300 kg u tříkolových modelů – čímž reaguje na dynamický růst městské cyklologistiky.

Jen v Německu se v roce 2023 prodalo přes 189 000 nákladních elektrokol, přičemž až 80 % z nich bylo vybaveno elektrickým pohonem. Velké firmy jako DHL nebo UPS už dnes testují jejich nasazení v centrech měst jako Hamburg či Mnichov.

S rostoucí velikostí a hmotností těchto kol však přichází i nové výzvy. Zvláště na úzkých cyklostezkách nebo ve smíšeném provozu vyvolávají otázky bezpečnosti i potřeby lepší infrastruktury a jasnějších pravidel pro těžká e-cargo kola.

Nákladní elektrokolo LONGTAIL R500 se zadním nosičem
Nákladní elektrokolo LONGTAIL R500 se zadním nosičem

Co to znamená pro běžného uživatele?

Silnější pohon by běžným jezdcům usnadnil rozjezdy do kopců, jízdu s nákupem či dítětem v sedačce, i udržení tempa v protivětru – zkrátka by přinesl víc pohodlí v každodenním provozu.

Není divu, že v Německu už dnes převažují elektrokola nad klasickými koly – v roce 2023 se prodalo přes 2,1 milionu e-biků, zatímco běžných kol „jen“ 1,9 milionu. Až čtvrtina zaměstnanců navíc využívá firemní e-kolo formou zvýhodněného leasingu.

S tím ale přichází otázky bezpečnosti. S rostoucím výkonem poroste i potřeba lepší infrastruktury, označení výkonnějších modelů nebo dokonce školení pro uživatele. Legislativní změny by tak musely jít ruku v ruce s osvětu i prevencí.

Smart e-bike OKGO, velký vestavěný dotykový displej
Smart e-bike OKGO, velký vestavěný dotykový displej

Budoucnost evropské e-mobility

Jasné je jedno – evropský trh s elektrokoly dozrává. A pokud má držet krok s technologiemi a potřebami uživatelů, musí se zákony vyvíjet spolu s ním.

Případná změna limitů by navíc přinesla i nové možnosti pro inovace v průmyslu, včetně rozvoje chytrých řídicích systémů nebo bezpečnostních prvků.

Zda k úpravám skutečně dojde, zatím není jisté. Ale fakt, že o nich diskutují nejvlivnější hráči trhu, ukazuje, že budoucnost evropských e-biků se právě začíná psát.

Zdroje:


Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.


Komentáře


Nejnovější články