Elektrický tahač Tesla Semi bude mít dojezd až 1 000 km, slibuje Elon Musk

Alois Kácovský
  • Použití nových, revolučních bateriových článků umožní dojezd až 1 000 km
  • Nosnost jen o tunu horší než u konvenčních tahačů
  • Elon Musk už se také zřejmě těší, až monstrum vypustí do světa
Elektrický tahač Tesla Semi
Elektrický tahač Tesla Semi

Novinky k Tesla Semi

Elon Musk sdělil nové informace k programu Tesla Semi, plánovanému elektrickému tahači Tesly. Uvedl, že vozidlo bude mít nakonec dojezd až 1 000 km (621 mil).

Takového dojezdu bude dosaženo díky novým bateriovým článkům a technologii baterií společnosti Tesla. Při představení Tesla Semi v roce 2017 automobilka uvedla, že produkční verze Tesla Semi, což je nákladní vůz třídy 8 s nosností 36 tun, bude mít možnosti dojezdu 500 nebo 800 km za ceny 150 000 dolarů a 180 000 dolarů.

Už tehdy generální ředitel Tesly Elon Musk uvedl, že během testování objevili varianty, jak dojezd prodloužit. O rok později Musk uvedl, že produkční verze Tesla Semi bude mít dojezd přibližně 950 km (600 mil). Nyní Musk říká: „Dosáhnout dojezdu řekněme 500 km je podle mě snadné, vlastně úplně triviální, a to i pro tahač, který táhne náklad 40 tun. Pro dálkovou nákladní dopravu můžete dojet na vzdálenost cca 800 km a myslíme si, že v průběhu času bude reálný dojezd až 1 000 km.“

Tyto první dvě hodnoty dojezdu odpovídají tomu, co Tesla dříve oznámila pro Tesla Semi: 500 km (310 mil) a 800 km (497 mil). Výhled na 1 000 km (621 mil) je ale nová informace.

Přepravní kapacita tahačů je důležitá

Musk chtěl pravděpodobně říct, že celková hmotnost nákladního vozu s nákladem by se pohybovala kolem 40 tun a ne, že by tahač Semi táhl náklad 40 tun, protože nákladní automobily v USA mají celkovou hmotnostní limit 80 000 liber (36 tun) i s jejich nákladem.

Tato informace je velmi důležitá, protože to, jak těžký náklad tahač utáhne, ovlivňuje jeho ziskovost. A to je typický problém elektrických náklaďáků, kdy kvůli hmotnosti akumulátoru klesá jejich nosnost. Musk se k tomuto problému poprvé vyjádřil a řekl, že Tesla se možná bude muset vzdát tuny kapacity (nosnosti) ve prospěch hmotnosti samotného tahače Tesla Semi: „Jste schopni přepravit v podstatě stejný náklad jako naftový nákladní vůz. Nejspíše máme handicap kolem 1 tuny. V tomto okamžiku si myslíme, že se budeme muset vzdát méně než 1 tuny nákladu a věříme, že z dlouhodobého hlediska bude u elektrických nákladních vozidel nosnost stejná, jako u těch naftových.“

Zmiňovaný rozhovor s Elonem Muskem je ke shlédnutí na následujícím videu.

Tesla Semi bude používat nové bateriové články

Generální ředitel také potvrdil, že Tesla Semi bude používat nové 4680 články Tesly a dokonce i nový strukturální design baterií, který Tesla představila spolu s novým bateriovým článkem na své akci Tesla Battery Day. Řekl, že zmiňované dojezdy jsou dosažitelné pro elektrický tahač s hustotou energie kolem 300 Wh/kg na úrovni článků – což právě odpovídá energetické hustotě nových článků Tesly.


Komentáře


Nejnovější články