Tesla Semi: revoluce na poli přepravní dopravy?

Luboš Srb

Elektrický tahač od Tesly slibuje velké věci, koneckonců jde o pořádný kolos, za kterým stojí jeden z největších vizionářů 21. století.

Výkonnější a modernější než jiné tahače

Elektrický tahač Tesla Semi má vskutku úžasné parametry, kor ještě k tomu, že jde o gigantický povoz, který uveze až zhruba 36 tun nákladu. Pro přepravní společnosti by ovšem měl být zajímavý nejen tím, ale také předpokládanou úsporou provozu, a to o zhruba 20 procent oproti tahačům se spalovacím motorem.

Tahač od Tesly je vybavený hned čtyřmi elektromotory, které překvapivě pocházejí z elektromobilu Model 3. Ze specifikací vyrazí dech zejména zrychlení, z 0 na 100 km/hod mu stačí pouhých 5 sekund (!), přitom průměrný tahač dneska potřebuje kolem 15 vteřin. A s maximálním nákladem, který může být až cca 36 tun, pak zrychlí za zhruba 20 sekund, což je opět výrazně lepší než 40 sekund u běžného kamionu s plným nákladem.

Tip: Elektrický obytňák od Tesly? Zatím jen fanouškovský koncept

Dojezd až 1 000 km

Pokud jde o dojezd, původně bylo oznámeno, že ujede max. 800 km (vedle základní varianty s dojezdem téměř 500 km). Ovšem Musk prý odhady nastavil nižší a počítal při tom s maximálním nákladem a nejhorším možným scénářem, pokud jde o dopravní situace a další okolnosti. Nakonec prozradil, že věří v dojezd téměř 1 000 km (!), samozřejmě v závislosti na podmínkách. K delšímu dojezdu přispívají i takové maličkosti, jako je použití kamer místo zpětných zrcátek, což snížilo koeficient odporu natolik, že je dokonce lepší, než u supersportovního Bugatti Chiron. A to není vše, pomocí solární nabíjecí stanice Tesla Megacharger pak lze údajně dobít 80 % baterie během pouhých 30 minut (!).

Autonomní jízda, dokonce i v konvoji

Velká vylepšení dále najdeme i uvnitř. Kabina má být chráněna sklem odolným proti výbuchu, pro řidiče budou k dispozici rovnou dva obří dotykové displeje nahrazující tlačítkové ovládání, a samozřejmě pokročilý autopilot Tesla. Ten oproti automobilům ze stáje americké automobilky bude využívat ještě více kamer a senzorů, aby vyhodnocování bylo ještě přesnější. A objeví se v obou nabízených variantách tahače, které se liší dojezdem. Například po dálnici umožní autonomní jízdu, ba dokonce v případě několika tahačů i jízdu v konvoji za sebou, kdy bude muset být řidič přítomný pouze v prvním z nich (!). A podle slov Muska půjde díky tomu o levnější alternativu i k železniční dopravě. Nicméně ještě bude potřeba změny legislativy, která nic podobného zatím nedovoluje.

Cena a dostupnost

Elektrický tahač Tesla Semi byl představený na podzim loňského roku, a to ve dvou variantách odlišných dojezdovou vzdáleností. Základní model vyjde na 150 tisíc dolarů, v přepočtu cca 3,3 milionů korun, a vyšší varianta pak na 180 tisíc dolarů, cca 4 miliony korun. Společnosti, které si objednají za 200 tisíc dolarů speciální edici Founder Series, získají přednostně jeden z prvních 1 000 vyrobených kusů. Výroba začne v roce 2019.

zdroj: Tesla

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články